"Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

forum użytkowników Kia Niro
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 212
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

"Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: Legal »

Pewnie każdy z nas przesiadł się do hybrydy z tradycyjnego auta spalinowego lub z systemu start/stop.
Ja przywykłem do tego, że jeśli silnik pracuje na tzw. 'wolnych obrotach", to stabilizują się one 700-800/min.

W moim Niro, kiedy stoję np. w korku włącza się najczęściej tryb EV, ale czasem dołącza się silnik spalinowy. Jego obroty zaczynają się u mnie od razu od 1300/min i tak pozostają do ruszenia. Jakoś dużo jak na "wolne obroty".

Jak to wygląda u Was - forumowicze? Bo, w mojej ocenie, jakoś dziwnie wysoko startuje ten silnik ?
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
mcy
Posty: 176
Rejestracja: 22 lut 2023, 20:11
model samochodu: XCeed GT-Line 1.5 DCT

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: mcy »

Przez nieskończony czas trzyma te 1300rpm, czy mija po dwóch-dziesięciu minutach? Występuje to tez jeśli silnik spalinowy jest wzglednie rozgrzany?
X-Ceed 1.5 GT-LineObrazek
Megane Sport 2.0T 225 Obrazek
nagdob
Posty: 1119
Rejestracja: 21 mar 2020, 13:55
model samochodu: Sportage V, 1.6 T-GDI 230 KM 6AT AWD HEV, wersja BL, kolor H8G (Dark Penta Metal), AE+, HAR, LTH, PNS, HAK wertykalny, produkcja lipiec 2022

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: nagdob »

Jeżeli stojąc włączy się silnik spalinowy, to znaczy, że "czegoś" brakuje w aucie. Albo musi dogrzać kabinę, wtedy obroty są trochę wyższe, albo doładować baterię, bo np. klima (elektryczna) musi ją schłodzić. Nie włączył by się bez powodu, bo jest start/stop, a chodząc na nominalnych wolnych obrotach byłoby bez sensu. Tak ma być. Wszystko jest ok.
Drugie auto: KIA NIRO HEV 2020, full opcja, brązowa skóra.
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 212
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: Legal »

mcy pisze: 26 kwie 2023, 22:41 Przez nieskończony czas trzyma te 1300rpm, czy mija po dwóch-dziesięciu minutach? Występuje to tez jeśli silnik spalinowy jest wzglednie rozgrzany?
Za krótko nim jeżdżę, żeby odpowiedzieć. Zanim ewentualnie obroty by spadły musiałem już ruszać ze stopu. A potem już silnik się nie włączył.
Rano się kiedyś zdarzyło, że od razu po starcie uruchomił się silnik spalinowy. No ale też musiałem ruszać. Kiedyś poczekam co będzie pierwsze: spadek obrotów, czy przełączenie do stanu EV.
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
nagdob
Posty: 1119
Rejestracja: 21 mar 2020, 13:55
model samochodu: Sportage V, 1.6 T-GDI 230 KM 6AT AWD HEV, wersja BL, kolor H8G (Dark Penta Metal), AE+, HAR, LTH, PNS, HAK wertykalny, produkcja lipiec 2022

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: nagdob »

Legal pisze: 27 kwie 2023, 10:39
mcy pisze: 26 kwie 2023, 22:41 Przez nieskończony czas trzyma te 1300rpm, czy mija po dwóch-dziesięciu minutach? Występuje to tez jeśli silnik spalinowy jest wzglednie rozgrzany?
Za krótko nim jeżdżę, żeby odpowiedzieć. Zanim ewentualnie obroty by spadły musiałem już ruszać ze stopu. A potem już silnik się nie włączył.
Rano się kiedyś zdarzyło, że od razu po starcie uruchomił się silnik spalinowy. No ale też musiałem ruszać. Kiedyś poczekam co będzie pierwsze: spadek obrotów, czy przełączenie do stanu EV.
Rano od razu się uruchomił, bo albo było zimno, albo była słaba bateria. Pamiętaj, że grzanie kabiny odbywa się poprzez płyn rozgrzanego silnika.
Nie doczekasz się spadku obrotów na postoju, bo wcześniej zadziała system start/stop. Chyba, że go wyłączysz, ale w hybrydzie chyba się nie da.
Drugie auto: KIA NIRO HEV 2020, full opcja, brązowa skóra.
Mordret
Posty: 43
Rejestracja: 09 mar 2023, 14:24
model samochodu: Kia Niro 1.6GDI HEV 2023 BL + Premium
Przegryzione kable przez kuny: 2

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: Mordret »

U mnie na świeżo odpalonym silniku też jest koło 1300RPM, jak będę po trasie to sprawdzę na ile się kręci
Awatar użytkownika
colins
Posty: 221
Rejestracja: 25 wrz 2022, 14:38
model samochodu: KIA Niro II HEV Business Line 2023 Mineral Blue
Lokalizacja: Słubice

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: colins »

Przy okazji tego tematu można zrozumieć dlaczego szczególnie w hybrydach wskazana jest częsta wymiana oleju.
Jak widać silniki spalinowe w tych samochodach pracują często niedogrzane (zimny silnik ma wyższe obroty, bo musi pracować na bogatej mieszance) i równie często wyłączają się zanim osiągną temperaturę roboczą.
Potem mamy takie skutki uboczne jak podnoszenie poziomu oleju, co jest spowodowane jego rozrzedzaniem przez benzynę, która nie zdąży się spalić i spływa po ściankach cylindrów. Wiadomo potem jakie właściwości smarne ma taki olej (słabe).
Nie chcę się tutaj mądrować, ale zalecam częstszą wymianę oleju niż przewiduje producent (szczególnie, gdy auto jeździ głównie na krótkich odcinkach), a czasami przegonienie auta gdzieś na trasie, by porządnie się wygrzało, co wyjdzie silnikowi i nie tylko jemu (bo na przykład układowi wydechowemu) tylko na zdrowie.
No ale zapewne sami dobrze o tym wiecie więc tym bardziej się nie mądruję, a raczej życzę udanej majówki. :)
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 212
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: Legal »

Bardzo istotna uwaga 'colins'. Też myślę, że silnik szybko i co chwilę się wychładza kiedy obserwuję temperaturę płynu chłodzącego. Szczególnie, to widać gdy jest zimno na dworze (jak w ostatnie poranki).
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
Calee
Posty: 88
Rejestracja: 16 kwie 2020, 19:48
model samochodu: Niro HEV FL

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: Calee »

1) W tym silniku obroty jałowe wystąpią tylko w dwóch przypadkach:

- kiedy bateria będzie pełna, zimny silnik i grzanie ustawione na maxa
- sztuczne wymuszenie w trybie serwisowym... ale to pewnie tylko w aso.

W każdym innym przypadku silnik pracuje zawsze pod obciążeniem HSG (Hybrid Starter Generator) w cyklu atkinsona, a że w tym cyklu największą sprawność masz w zakresie średnich obrotów to na takich pracuje silnik gdyż jednocześnie ładuje baterię.
Widać to choćby na animacji przepływu energii

2) No i olej trzeba wymieniać wg instrukcji, czyli jak jazda w trudnych warunkach (głównie miasto, trasy poniżej 7 km w lato i 14 w zimę) wymieniamy co 7,5 tys.
Normalna eksploatacja, czyli jazda mieszana (przynajmniej raz w miesiącu jazda pow 100 km, ) to można zmieniać co 15 tys.
Ponieważ kiedy olej jest porządnie rozgrzany to benzyna z niego odparuje. Ale to wymaga przejechania co najmniej 15 km z temperaturą oleju powyżej 80stopni co w mieście jest raczej niemożliwe, chyba że dynamiczna jazda w trybie sport, gdyż w ECO napęd przechodzi już w tryb EV kiedy silnik osiągnie temp. 50stopni.

Dodatkowo masz jeszcze układ odzyskiwania ciepła ze spalin (na wydechu masz zainstalowany ogrzewacz płynu chłodzącego), żeby przyśpieszyć nagrzewanie silnika.
Awatar użytkownika
Tolinek
Posty: 605
Rejestracja: 04 sie 2022, 14:54
model samochodu: Fiat 500, Xceed PHEV

Re: "Wolne obroty" silnika spalinowego w HEV

Post autor: Tolinek »

Calee pisze: 08 maja 2023, 20:28 Dodatkowo masz jeszcze układ odzyskiwania ciepła ze spalin (na wydechu masz zainstalowany ogrzewacz płynu chłodzącego), żeby przyśpieszyć nagrzewanie silnika.
Z tego pomysłu chyba się już wycofali ze 4 lata temu- przynajmniej w phev. Chyba było za dużo przegrzanych silników przez awarie tego cuda.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Niro”