Jaki Wallbox wybrać

forum użytkowników Kia EV6
przemgaw
Posty: 8
Rejestracja: 07 wrz 2022, 23:10

Jaki Wallbox wybrać

Post autor: przemgaw »

Jestem ciekaw jakie macie przemyślenia odnośnie wallboxa od KIA.
W obecnym cenniku koszt to prawie 4tys ale na rynku jest cała masa podobnych ładowarek od sprawdzonych producentów w cenach od 2tys. Moc większości z nich to 22kW czyli w zupełności wystarczy bo ev6 i tak nie przerobi więcej niż 11kW.
Zastanawiam się czy są jakieś konkretne zalety wallboxa od producenta takie jak bezpieczeństwo ładowania, optymalizacja życia baterii czy jakaś specjalna integracja z systemem samochodu.
mnieteq
Posty: 48
Rejestracja: 19 maja 2021, 12:35
model samochodu: KIA Sorento PHEV

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: mnieteq »

Zappi - główna zaleta to łatwość obsługi i personalizacji. Oczywiście posiada opcję ładowania bezpośrednio z paneli słonecznych "omijając" domową instalację.
przemgaw
Posty: 8
Rejestracja: 07 wrz 2022, 23:10

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: przemgaw »

Wygląda ciekawie. Opcja ładownia z paneli brzmi bardzo dobrze tylko jeszcze nie wiem jak to działa w naszych warunkach (jak wygląda czujnik czy ten "CT clamp" który daje sygnał że jest produkcja).
Jest jakiś dystrybutor w Polsce czy trzeba targać z UK?
kon
Posty: 1125
Rejestracja: 06 sty 2019, 17:37

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: kon »

Czy clamp to przekładnik prądy, który montujesz na przewodach fazowych przy swoim liczniku.
Mierzy on przepływ i kierunek prądu i dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu wallbox na bieżąco może obciążać instalacje tak, żeby nie pobierać energii z sieci.
Ryba46
Posty: 11
Rejestracja: 12 gru 2022, 18:07
model samochodu: EV6 GT-Line AWD

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: Ryba46 »

Witam,
lada dzień (tydzień ?) odbieram wyczekaną EV6 (zamawiana w październiku 2021).
Męczy mnie dobór wallbox-a.
Z tego co już widziałem - w apce KIA Connect można zaplanować/włączyć ładowanie w dowolnym momencie.
A jak to się ma do ładowarek, w których należy wcisnąć przycisk START ładowania?
Jak to działa?
Czy aby działała funkcja załączania ładowania z poziomu apki to wallbox musi być jakiś odpowiedni czy to zadziała z każdym?
Dzięki za info
Ryba46
Posty: 11
Rejestracja: 12 gru 2022, 18:07
model samochodu: EV6 GT-Line AWD

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: Ryba46 »

Kupiłem Z-Box
https://smartmoto.pl/product-pol-16856- ... query_id=2

Bardzo duże możliwości konfiguracji z poziomu apki:
- ładowanie od razu po podpięciu lub autoaryzacja apką i/lub dołączonymi kartami FRID (3 szt)
- za/wyłaczenie różnych zabezpieczeń elektrycznych
- komunikacja po BT lub WiFi
- stosunkowo mała gabarytowo
- długi kabel (6 metrów) z wtyczką Type 2
- IP66
- regulacja ładowania co 1 amper z poziomu apki
- możliwość podpięcia modułu DLB - współpraca z panelami słonecznymi i/lub ładowanie takim prądem aby nie przekroczyć sumatycznego poboru max (dom + wallbox)
Samochód się rejestruje więc nie miałem możliwości testowania w boju.
przemgaw
Posty: 8
Rejestracja: 07 wrz 2022, 23:10

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: przemgaw »

Nie znalazłem Zappi w polskich sklepach, ale podobną funkcjonalność zdaje się mieć Wallbox Pulsar: https://wallbox.pl/1-zlacze-wallbox-ac/ ... ulsar-plus
Trzeba do tego dokupić osobno licznik https://napradzie.pl/produkt/licznik-wa ... eco-smart/
Daje to opcję dynamicznego balansowania poborem (żeby nie przekroczyć mocy przyłączeniowej) i ładowania wyłącznie z fotowoltaiki.

Z drugiej strony nie wiem czy mi się to kalkuluje:
- Balansowanie mocy jest zbędne jeśli zwiększę moc przyłącza do ~18kW
- Ładowanie z fotowoltaiki daje realnie pewnie koło 5..10% zysku. Przy przebiegu 12tys km rocznie czyli ok 3000kWh to będzie się zwracać w tempie 200.300pln rocznie.

Prostsza ładowarka np: https://allegro.pl/oferta/ladowarka-zen ... 1d607c3234
Nie ma bajerów (oprócz wyboru paru poziomów mocy ładowania), ale podoba mi sie to że można ją zamocować na ścianę, ale w razie potrzeby łatwo ją ściągnąć i zabrać ze sobą do auta.

Czy sam samochód (albo apka KIA) umożliwia regulowanie mocy ładowania?
przemgaw
Posty: 8
Rejestracja: 07 wrz 2022, 23:10

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: przemgaw »

Ryba46 pisze: 30 gru 2022, 13:05 Kupiłem Z-Box
https://smartmoto.pl/product-pol-16856- ... query_id=2

Bardzo duże możliwości konfiguracji z poziomu apki:
- ładowanie od razu po podpięciu lub autoaryzacja apką i/lub dołączonymi kartami FRID (3 szt)
- za/wyłaczenie różnych zabezpieczeń elektrycznych
- komunikacja po BT lub WiFi
- stosunkowo mała gabarytowo
- długi kabel (6 metrów) z wtyczką Type 2
- IP66
- regulacja ładowania co 1 amper z poziomu apki
- możliwość podpięcia modułu DLB - współpraca z panelami słonecznymi i/lub ładowanie takim prądem aby nie przekroczyć sumatycznego poboru max (dom + wallbox)
Samochód się rejestruje więc nie miałem możliwości testowania w boju.
Jak się sprawuje Z-Box? Dopiero teraz doczytałem że też ma moduł DLB.
Ryba46
Posty: 11
Rejestracja: 12 gru 2022, 18:07
model samochodu: EV6 GT-Line AWD

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: Ryba46 »

Co do samego wallbox-a nie mam zastrzeżeń - robi to co ma robić.
W zasadzie to nie wiem co w nich tyle kosztuje - w środku płytka z elektronika pomiarową i stycznik mocy. 3 fazy idą dalej do samochodu i on odpowiada w zasadzie za proces ładowania.
Modułu DLB nie mam jeszcze - jest problem na tą chwilę z dostępnością.
Co do funkcjonalności samego wallboxa - fajnie że ma "wszystko" - apkę (tam pełna parametryzacja) + karty RFID do odpalania ładowania. Można też skonfigurować, że ma zacząć ładowanie zaraz po podpięciu - bez autoryzacji. Ja tak nie chciałem - ładowarka jest u mnie dostepna z ulicy i mógłbym się zdziwić poziomem zużycia energii... ;)
Ryba46
Posty: 11
Rejestracja: 12 gru 2022, 18:07
model samochodu: EV6 GT-Line AWD

Re: Jaki Wallbox wybrać

Post autor: Ryba46 »

przemgaw pisze: 25 sty 2023, 22:47
Czy sam samochód (albo apka KIA) umożliwia regulowanie mocy ładowania?
Z poziomu samochodu lub apki samochodu nie zmienisz szybkości/prądu ładowania. Tylko określisz max do ilu % ma naładować - skok co 10% i niezależnie dla DC i AC (wallbox).
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia EV6”