Z instrukcji (nie tylko KIA/Hyundai) wynika, że oleje 0W20 a w niektórych przypadkach 0W16, są przede wszystkim po to by dane auto spełniło rygorystyczne eko-normy na danym rynku. Bo jak inaczej to zinterpretować skoro poza krajami, gdzie normy są łagodniejsze lub ich nie ma, w tych samych silnikach w tym samym zakresie temp. zaleca się stosowanie olejów o większej lepkości.
Jedno jest pewne, 0W20 chroni gorzej silnik niż ...W30/W40 (do rajdówek leją W50/W60). Do eko-jazdy emeryckiej 0W20 ujdzie, ale jak będziecie chcieli mu przycisnąć np. podczas gwałtownego wyprzedzania, to najpewniej film olejowy zostanie zerwany i dojdzie do bezpośredniego tarcia.
Najważniejsza zasada w doborze oleju, to nie wlewać rzadszego niż zalecany. W tym przypadku trudno o taki.
Należałoby zwrócić uwagę na parametry takie jak:
>
LEPKOŚĆ KINEMATYCZNA w 100°C tu dla przykładu podam porównanie fabryczny TOTAL 0W20 ma wartość ok 9 a aprobowany TOTAL 5W30 ma wartość 12
To wpływa na ochronę silnika.
>
SULFATED ASH (popiół siarczanowy) nie powinien być (znacznie) wyższy od zalecanego bo to ma wpływ na sprawność GPF/DPF olej z tzw. LOW SAPS. Nie full ani medium.
>
TBN czyli zdolność oleju do neutralizacji kwaśnych produktów spalania. Tu nie niższa, im wyższa liczba tym lepiej. (nie każdy producent podaje)
>
HTHS czyli odporność filmu olejowego na zerwanie. Im wyższa wartość tym lepsza ochrona. W ...W30 będzie wyższa niż W20 analogicznie ...W40 do W30
Temperaturą zapłonu i zamarzania nie ma co się przejmować w Polsce o ile bierzemy 0W... lub 5W... Zapłon jest zawsze powyżej 200 st. Takich temp. sprawny silnik nie osiąga.
Każdy sam powinien sobie odpowiedzieć czego oczekuje po aucie przy swojej technice jazdy i w ten sposób dobrać olej pod wzgl. lepkości.
Na 0W20 chcąc wcisnąć mocnej gaz miej świadomość, że jest to "woda po parówkach"
Jak masz ciężką nogę i lubisz upalać to 0 lub 5W40.
Rzecz wiadoma, że zanim nie złapie temp. nie ciśniemy. Ja nie przekraczam 3 tys. obr. póki nie osiągnie optymalnej.
Olej o większej lepkości (ochronie) do którego KIA nie powinna się przyczepić w przypadku realizacji gwarancji (jakby co rzeczoznawca w sądzie to udowodni) jest między innymi TOTAL QUARTZ INEO MC3 5W-30. Ma aprobację KIA/Hyundai. Jest
LOW SAPS i spełnia normę
API SN PLUS która jest istotna dla silników z bezpośrednim wtryskiem w których niestety występuje zjawisko LSPI czyli przedwczesnego zapłonu przy niskiej prędkości obrotowej.
Lubię czasem przycisnąć i czerpać przyjemność z zjazdy, więc wybieram lepszą ochroną silnika niż niższe spalanie o 0,2 - 0,5l które osiągnięto zapewne warunkach laboratoryjnych.
Pozdrawiam