Zaglądnąłem do instrukcji Hyundai I30. Do silnika 1.5 T-GDI (ten sam silnik). Zalecają tam olej o lepkości 0W-20 ale... tylko w Europie. Na przykład dla krajów bliskiego wschodu, i tu uwaga... dla temperatur otoczenia -10 do +40
20W-50 lub 15W-40, dla temp. -12 do +40
10W-30, dla temp. -30 do +40 (czyli tych samych co Europa-cały czas mowa o 1.5 T-GDI)
0W-30, 5W-30 oraz 5W40.
Tuż nad tabelką znajduje się informacja cyt. "Lepkość (gęstość) oleju silnikowego wpływa na zużycie paliwa i pracę silnika w niskich temperaturach otoczenia (zdolność rozruchową i właściwości przepływowe oleju). Oleje silnikowe o niższej lepkości umożliwiają mniejsze zużycie paliwa i większą sprawność w niskich temperaturach. W wysokich temperaturach otoczenia silniki wymagają olejów o wyższej lepkości. Stosowanie oleju o lepkości innej niż podana może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Podczas dobierania oleju należy rozważyć zakres temperatur otoczenia, w jakich będzie użytkowany pojazd do momentu następnej wymiany oleju. Następnie należy dobrać olej o lepkości podanej w poniższej tabeli."
Zapomnieli - celowo- dodać, że mniejsza lepkość, to szybsze zużycie silnika. Nie bez powodu w moto-sporcie stosuje się 10W-50 i 10W-60. oczywiście po wcześniejszym rozgrzaniu silnika. Gdyby olej o niższej lepkości miał tylko zalety tak jak wyżej wymienione przez Hyundai, to z pewnością byłby stosowany w moto-sporcie, ale celowo pominięto wady.
Panowie, olej 0W-20 to G. które ma pomóc w spełnieniu wyśrubowanych norm EU tj. zużycie paliwa poprzez "lekką bieżność" a przez to emisję spalin. To wszystko kosztem wcześniejszego zużycia silnika. Jeśli masz dotarty silnik to lepszym wyborem będzie 0W-30 lub 5W-30, a jeśli preferujesz dynamiczną jazdę, to wtedy 5W-40.
Ja przeprowadziłem małe dochodzenie i zauważyłem, że do silników (np. Mazda 2.0 skyactiv) na rynkach EU i USA zalecają oleje o niższej lepkości niż dokładnie do tych samych silników (oznaczenia kodowe) w krajach, gdzie normy emisji są znacznie niższe lub ich nie ma. Oczywiście poza lepkością trzeba też mieć na uwadze takie parametry jak TBN (zdolność oleju do neutralizacji kwaśnych produktów spalania, czyli czystość i antykorozja- nie niższa niż w zalecanym) oraz Sulfated ash (popioły-nie wyższa niż w zalecanym, chodzi o GPF/DPF). Zaś HTHS będzie zawsze wyższy (lepiej, bo świadczy o trwałości filmu olejowego między pracującymi elementami) w ...W-30 niż ...W-20.
Wolę spalanie większe o 0,3-0,5l niż zarzynanie silnika.