I siebie lejesz w30?Marek3003 pisze: ↑04 lut 2023, 16:43 Przepraszam z czystej ciekawości te oleje Shell i Millers mają akceptację Hyunday/Kia? Pytam bo do Mercedesa zawsze kupowałem olej z odpowiednią aprobatą MB do BMW LL do Volkswagena VW ileś tam. Nawet do fiata najczęściej Selenia a do Forda i Opla tez z ich aprobatami. Jednak uważam, że jak producent potwierdza dany olej to ma to jakieś znaczenie
Dziwne bo na stronie kolegaberlin gdzie zawsze kupuje oleje 0/20 nie ma żadnego z aprobata Kia. 5/30 są
https://www.kolegaberlin.pl/pol_m_Oleje ... 1334488061
0/20 to rzadki olej jak woda. Ciekawe jak chroni silnik latem przy wysokiej temperaturze na autostradzie. Oczywiście każdemu wolno wlewać wszystko co chce,
Olej do 1.5 T-GDI
Re: Olej do 1.5 T-GDI
-
- Posty: 579
- Rejestracja: 06 paź 2020, 10:52
- model samochodu: ProCeed GT 1.6 T-GDI 6MT 2020
- Lokalizacja: POMORSKIE
Re: Olej do 1.5 T-GDI
Tak ale ja mam 1.6 Gt. Nie wiem jaki powinien być w 1.5 ale wierzyć mi się nie chce, że 0W20….sprawdziłem w wyszukiwarkach i rzeczywiście 0W20. No to trzeba taki lać jak tak piszą. Jest tez do Kia/ Hyunday
https://total-cdn-lmdb.afineo.io/tds/TD ... PL_POL.pdf
Ponieważ zmieniam co 5-7 tys maksymalnie wiec wybrałem najtańszy z aprobatą Kia i taki tez wożę na przeglądy w Aso. Zawsze kupuje filtr i uszczelkę korka w Aso by robić dodatkowe wymiany pomiędzy przeglądami,
Taką mam filozofię, jeżdżę dosyć szybko wiec zmieniam olej często. To tylko moja taka fanaberia. Filtr z uszczelką to koszt 34,-, 4 litry oleju łatwo policzyć. Wymiana w garażu bez kanału tylko podnosząc samochód z jednej strony to czas około 30 minut bez pośpiechu,
https://www.kolegaberlin.pl/product-pol ... 30-5L.html
Dodam jeszcze ciekawy artykuł a szczególnie punkt: kiedy należy wymienić olej w nowym samochodzie
https://go-racing.pl/blog/podpowiadamy- ... mochodzie/
To jeszcze na koniec trochę teorii może spiskowej ale warto poczytać
https://spidersweb.pl/autoblog/jaki-olej-0w20-czy-5w30/
https://total-cdn-lmdb.afineo.io/tds/TD ... PL_POL.pdf
Ponieważ zmieniam co 5-7 tys maksymalnie wiec wybrałem najtańszy z aprobatą Kia i taki tez wożę na przeglądy w Aso. Zawsze kupuje filtr i uszczelkę korka w Aso by robić dodatkowe wymiany pomiędzy przeglądami,
Taką mam filozofię, jeżdżę dosyć szybko wiec zmieniam olej często. To tylko moja taka fanaberia. Filtr z uszczelką to koszt 34,-, 4 litry oleju łatwo policzyć. Wymiana w garażu bez kanału tylko podnosząc samochód z jednej strony to czas około 30 minut bez pośpiechu,
https://www.kolegaberlin.pl/product-pol ... 30-5L.html
Dodam jeszcze ciekawy artykuł a szczególnie punkt: kiedy należy wymienić olej w nowym samochodzie
https://go-racing.pl/blog/podpowiadamy- ... mochodzie/
To jeszcze na koniec trochę teorii może spiskowej ale warto poczytać
https://spidersweb.pl/autoblog/jaki-olej-0w20-czy-5w30/
Re: Olej do 1.5 T-GDI
Olej do tych silników powinien mieć klasę jakości API SP /ILSAC GF-6A a przynajmniej API SN PLUS.
To jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa silnika - kwestia stukowego spalania LSPI.
Jest kilka olejów 5W30 z tą specyfikacją.(kilka wymieniłem we wcześniejszym poście) choć najczęściej występuje w 0W20.
To że jest napisane, że dany olej ma aprobatę danej marki, to nie znaczy, że jest odpowiedni. Ten wyżej wspomniany Total to raczej do diesla lub do starszego benzynowego z pośrednim wtryskiem.
Jeśli chcecie TOTAL 5W30 do T-GDI to...
TOTAL quarz 9000 future FGC
https://lubricants.catalog.totalenergie ... -fgc-5w-30
Tu jest wytłumaczone w kwestii specyfikacji oleju do silników typu T-GDI
https://www.valvoline.com/en-nz/whats-t ... lsac-gf-6/
To jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa silnika - kwestia stukowego spalania LSPI.
Jest kilka olejów 5W30 z tą specyfikacją.(kilka wymieniłem we wcześniejszym poście) choć najczęściej występuje w 0W20.
To że jest napisane, że dany olej ma aprobatę danej marki, to nie znaczy, że jest odpowiedni. Ten wyżej wspomniany Total to raczej do diesla lub do starszego benzynowego z pośrednim wtryskiem.
Jeśli chcecie TOTAL 5W30 do T-GDI to...
TOTAL quarz 9000 future FGC
https://lubricants.catalog.totalenergie ... -fgc-5w-30
Tu jest wytłumaczone w kwestii specyfikacji oleju do silników typu T-GDI
https://www.valvoline.com/en-nz/whats-t ... lsac-gf-6/
-
- Posty: 579
- Rejestracja: 06 paź 2020, 10:52
- model samochodu: ProCeed GT 1.6 T-GDI 6MT 2020
- Lokalizacja: POMORSKIE
Re: Olej do 1.5 T-GDI
A jaki olej leją w Aso? Vw jest prosta kwestia Castrol LL Vw 500…….. i jakieś klasy. A w Kia? Wie ktoś dokładnie? Widział ktoś beczkę?
Re: Olej do 1.5 T-GDI
Ja wykupiłem pakiet serwisowy.
W umowie jest napisane, że będą używać na ; Total quartz INEO XTRA 0w-20 EC5.
W umowie jest napisane, że będą używać na ; Total quartz INEO XTRA 0w-20 EC5.
Re: Olej do 1.5 T-GDI
Dokładnie taki leja. Ponoc teraz wyszla jakas nowa wersja tego oleju juz jest total ineo xtra ec6. Wyszukiwarka totala poleca jeszcze inny..
A w Hyundai dla odmiany, w tym samym silniku leje Shell Ultra SP 0w20
Jak juz ktos wrzucal w Belgii ponoc najpierw bylo możliwe stosowanie 5w/0w-30.
Re: Olej do 1.5 T-GDI
Na początek witam wszystkich, jako ze to mój pierwszy post.
Wrzucę parę uwag do całej powyższej dyskusji.
1. Instrukcja jasno wskazuje, że w 1,5 T-GDI stosować się powinno 5w-30 w klasie min A5/B5; olej w klasie 0W-20 jest przewidziany dla 1,5 T-GDI PHEV, tak zalewa się silniki w całej Europie oprócz naszego kraju. Po prostu ktoś w centrali źle przeczytał wytyczne lub tłumacz zawalił i błąd się ciągnie.
Powyższe wynika z innych warunków pracy w obydwy silnikach. Silniki doładowane potrzebują smarowania, a 0W-20 stosuje się powszechnie w hybrydach i silnikach bez doładowania z krótkim interwałem wymiany (7500 miasto/15000 trasa) choć tego drugiego przebiegu bym nie stosował uwzględniając właściwości tych olejów. Wystarczy poczytać karty charakterystyki i je porównać między klasami lepkości z uwzględnieniem współczynników KV100 i HTHS, im wyższe tym lepsze dla naszych silników.
2. W instrukcji KIA dla silnika diesla przewidziany jest 5W-30 w klasie C5 lub C2 lub C3 i interwał wymiany 20000 km (?).
3. W olejach najważniejsza jest lepkość przy wysokiej temperaturze (100*C) oraz stałość filmu, im wyższe te parametry tym lepiej. Dlatego taka nastąpiła zmiana interwału wymiany, kiedyś diesla miały wymiany co 10000 km a benzyny co 15000 km gdyż te pierwsze pracują w cięższych warunkach tj mają większą temperaturę i są rozpuszczane przez ropę.
4. Nie ukrywam że ważnym czynnikiem jest spalanie stukowe, ale i ono występowało w dawnych latach przy zbyt ubogiej mieszance jak ktoś wyregulował gaźnik za bardzo na eko lub ustawił zapłon zbyt wczesny (np.w maluchu, fiacie 125, polonezie), ale wyżej piszący pewnie nie pamiętają tych czasów dlatego marketingowcy podnoszą ten temat.
Obecne do tego zjawiska przypisuje się nie wiadomo jaką historię by wyciągnąć większą kasę, a wystarczy zwiększyć ilość paliwa we wtrysku lub kąt zapłonu (tuning) i będzie ok. no ale to większe spalanie (0,1 litra) i źle wygląda w zestawieniach CO2.
5. Czy stosując olej 5W-30 APIS A5 jest on gorszy od 0W-20, otóż nie ponieważ ten pierwszy ma wyższe o 25% współczynniki KV100 i HTHS co przekłada się na lepsza ochronę silnika, ich gęstość jak i odporność na niskie temperatury jest taka sama, a odporność na wysokie znowu ten pierwszy ma większą wytrzymałość (turbina pracuje w temperaturze ok. 250-280 *C)
Reasumując: nikt wam nie zarzuci w trakcie gwarancji stosowania 5W-30 gdyż te oleje mają lepsze właściwości smarne od 0W-20 i lepszą odporność na temperaturę. Myślę że po dwóch latach lub przebiegach w ok. 100 tyś zaczną się tu pojawiać posty o ukręconych panewkach, zniszczonych turbinach czy nagłym zwiększonym poborze oleju pomiędzy wymianami. Wybory są oczywiście indywidualne.
Wrzucę parę uwag do całej powyższej dyskusji.
1. Instrukcja jasno wskazuje, że w 1,5 T-GDI stosować się powinno 5w-30 w klasie min A5/B5; olej w klasie 0W-20 jest przewidziany dla 1,5 T-GDI PHEV, tak zalewa się silniki w całej Europie oprócz naszego kraju. Po prostu ktoś w centrali źle przeczytał wytyczne lub tłumacz zawalił i błąd się ciągnie.
Powyższe wynika z innych warunków pracy w obydwy silnikach. Silniki doładowane potrzebują smarowania, a 0W-20 stosuje się powszechnie w hybrydach i silnikach bez doładowania z krótkim interwałem wymiany (7500 miasto/15000 trasa) choć tego drugiego przebiegu bym nie stosował uwzględniając właściwości tych olejów. Wystarczy poczytać karty charakterystyki i je porównać między klasami lepkości z uwzględnieniem współczynników KV100 i HTHS, im wyższe tym lepsze dla naszych silników.
2. W instrukcji KIA dla silnika diesla przewidziany jest 5W-30 w klasie C5 lub C2 lub C3 i interwał wymiany 20000 km (?).
3. W olejach najważniejsza jest lepkość przy wysokiej temperaturze (100*C) oraz stałość filmu, im wyższe te parametry tym lepiej. Dlatego taka nastąpiła zmiana interwału wymiany, kiedyś diesla miały wymiany co 10000 km a benzyny co 15000 km gdyż te pierwsze pracują w cięższych warunkach tj mają większą temperaturę i są rozpuszczane przez ropę.
4. Nie ukrywam że ważnym czynnikiem jest spalanie stukowe, ale i ono występowało w dawnych latach przy zbyt ubogiej mieszance jak ktoś wyregulował gaźnik za bardzo na eko lub ustawił zapłon zbyt wczesny (np.w maluchu, fiacie 125, polonezie), ale wyżej piszący pewnie nie pamiętają tych czasów dlatego marketingowcy podnoszą ten temat.
Obecne do tego zjawiska przypisuje się nie wiadomo jaką historię by wyciągnąć większą kasę, a wystarczy zwiększyć ilość paliwa we wtrysku lub kąt zapłonu (tuning) i będzie ok. no ale to większe spalanie (0,1 litra) i źle wygląda w zestawieniach CO2.
5. Czy stosując olej 5W-30 APIS A5 jest on gorszy od 0W-20, otóż nie ponieważ ten pierwszy ma wyższe o 25% współczynniki KV100 i HTHS co przekłada się na lepsza ochronę silnika, ich gęstość jak i odporność na niskie temperatury jest taka sama, a odporność na wysokie znowu ten pierwszy ma większą wytrzymałość (turbina pracuje w temperaturze ok. 250-280 *C)
Reasumując: nikt wam nie zarzuci w trakcie gwarancji stosowania 5W-30 gdyż te oleje mają lepsze właściwości smarne od 0W-20 i lepszą odporność na temperaturę. Myślę że po dwóch latach lub przebiegach w ok. 100 tyś zaczną się tu pojawiać posty o ukręconych panewkach, zniszczonych turbinach czy nagłym zwiększonym poborze oleju pomiędzy wymianami. Wybory są oczywiście indywidualne.
- shider
- Posty: 523
- Rejestracja: 24 lis 2021, 07:55
- model samochodu: CEED GT-Line MY22 1.5 T-GDI 7DCT AEB
Re: Olej do 1.5 T-GDI
Możesz wskazać, która instrukcja jasno to wskazuje? Bo na pewno nie ta od Kia ceed.
Gdzie montowany jest 1,5 T-GDI PHEV bo nie słyszałem o takim silniku?
Nie siej dezinformacji. Zarówno instrukcja do ceeda jak i i30 (inna centrala) dla silników 1.5 T-GDI (zwykły i MHEV) wyraźnie mówi o 0W20 API SN PLUS/SP
Co do gwarancji to porozmawiaj sobie na ten temat w ASO. Jak chcesz w razie awarii silnika toczyć batalie sądowe z Kia o to czy masz rację czy nie - Twoja sprawa. Co do zasady w razie awarii silnika pierwsze co zostanie wytknięte to używanie niewłaściwego oleju.
Re: Olej do 1.5 T-GDI
Wkradła się literówka, słusznie zauważyłeś, ma być MHEV a nie PHEV.shider pisze: ↑06 mar 2023, 06:33Możesz wskazać, która instrukcja jasno to wskazuje? Bo na pewno nie ta od Kia ceed.
Gdzie montowany jest 1,5 T-GDI PHEV bo nie słyszałem o takim silniku?
Nie siej dezinformacji. Zarówno instrukcja do ceeda jak i i30 (inna centrala) dla silników 1.5 T-GDI (zwykły i MHEV) wyraźnie mówi o 0W20 API SN PLUS/SP
Co do gwarancji to porozmawiaj sobie na ten temat w ASO. Jak chcesz w razie awarii silnika toczyć batalie sądowe z Kia o to czy masz rację czy nie - Twoja sprawa. Co do zasady w razie awarii silnika pierwsze co zostanie wytknięte to używanie niewłaściwego oleju.
A teraz zobacz zapis w instrukcji, gdzie jest napisane:
Smartstream G1,5T-GDI / Smartstream G1,5T-GDI MHEV; następnie w tabeli obok: SAE 5W-30, ACEA A5/B5 / SAE 0W-20, API SN PLUS/SP lub ILSAC GF-6
to jak to czytać?
Jeżeli patrzeć na klasy olejowe (np.Total) to w grupie 5W-30 też są o oznaczeniu API SN PLUS/SP więc spełniają założenia, będąc lepszym smarowidłem.
A co z sądem ma wspólnego stosowanie materiałów eksploatacyjnych zgodnych z instrukcją i zatwierdzonych przez KIA.
Po prostu wciskają nam to co zakupili w dużych hurtowych ilościach, a koszty i tak ty, ja, my ponosimy, a im to dłużej jeździmy tym będą one większe ale po naszej stronie, w KIA księgowy i tak zaciera ręce.