Ja przekroczyłem granicę 1000km Sorento IV. Mam wersję HEV AWD XL+CP1+SRF+MET+HAK.
Na razie z samochodu jestem super zadowolony (odpukać). Ale jednak hybrydą trzeba się nauczyć jeździć tak, aby wykorzystywać zalety silnika elektrycznego. Na początku oczywiście nie umiałem, teraz mi to idzie znacznie lepiej (np. umiem wywoływać jazdę tylko w trybie EV, co przekłada się na piękne spalanie).
Na plus:
- cisza, cisza i jeszcze raz cisza
coś wspaniałego po 15 latach jeżdżenia dieslami, nowoczesnymi, wyciszonymi, ale jednak to inna liga,
- super zawieszenie, bardzo komfortowe i bardzo ciche,
- ogromny w środku, ogromny bagażnik (przy 5 osobach),
- całkiem duża ilość miejsca w konfiguracji 7 osobowej (2 samochody temu miałem Peugeota 5008 van i tam było dużo ciaśniej - i na kolana i na głowę, w trzecim rzędzie nie dotykałem zagłówka, to głową haczyłem o dach, a mam 176cm wzrostu). W Sorento ustawiam fotel kierowcy bezkompromisowo pod siebie, drugi rząd tak, żebym siedział w trzecim wygodnie i miał ze 2 - 3 palce miejsca między kolanami i oparciem i przy takim ustawieniu w drugim rzędzie sam za sobą jak usiądę, to jeszcze mam 3 - 4 palce miejsca przed kolanami, więc rewelacja, chociaż nie jest to bus,
- obiektywnie ładny i na zewnątrz i w środku, chociaż to kwestia gustu,
- dość dobrze wyposażony, chociaż mogłoby być lepiej,
- na razie osiągów w moim jeszcze nie sprawdzałem, bo za nowy, ale na jeździe testowej (taki sam) trochę sobie poużywałem i należy uznać, że jeździ odpowiednio dynamicznie. To nie jest samochód do palenia gumy na światłach, tylko do całkiem innych celów. I do tych celów dynamikę ma więcej niż zadowalającą (po przestawieniu trybu na Sport, bo Eco ewidentnie jest nastawiony na zmniejszenie spalania),
- w mojej opinii bardzo niskie spalanie, jestem zachwycony biorąc pod uwagę gabaryty i masę (2t),
- bardzo dobrze działający asystenci jazdy (wszyscy). Nie ma porównania do Renault, gdzie co chwilę któryś się wyłączał, bo spadła na niego kropla ze spryskiwacza,
- obsługa jest bardzo ergonomiczna i intuicyjna.
Na minus:
- bardzo, bardzo słabe audio, ale niestety dopiero w wersji PRE jest coś lepszego, a Kia niestety nie wpadła na to, aby oferować jakieś opcjonalne lepsze audio. Chociaż tutaj pewnie trochę przesadzam, ale ja mam na tym punkcie niemalże obsesję, dlatego pewnie 90% ludzi uzna, że audio gra dobrze. Dla mnie gra żałośnie. Poprzednie auto miałem Renault Koleos w wersji Initiale Paris z nagłośnieniem Bose (12 głośników, wzmacniacz) i tam audio grało dobrze, tutaj jest przepaść niestety. Będę temat rozkminiał, bo tak nie może być, zwłaszcza jak jest tuner DAB,
- obecnie dziwnie zachowuje się mapa, tzn. nie mam możliwości zapisania na stałe jej widoku 3D. Jak go tylko ustawię, to po ponownym odpaleniu auta znowu mam 2D. Podejrzewam, że to jakiś błąd w oprogramowaniu i może go poprawią wraz z nowym softem,
- brak gniazdka zapalniczki z przodu! Było to tak oczywiste, że nawet na to nie zwróciłem uwagi, dopiero na zdjęciach zauważyłem, jeszcze przed odebraniem auta i szybko poprosiłem dilera o dorobienie 2 gniazdek. Mam je wewnątrz podłokietnika. W drugim rzędzie jest, w bagażniku/3 rzędzie też jest, dlaczego nie ma z przodu?
- nawiew na trzeci rząd - fajnie, że ma regulowaną (niezależnie) siłę nadmuchu, ale dlaczego nie ma ogrzewania? Wieje tylko zimnym, co oznacza, że osoby w trzecim rzędzie mogą się w lecie schłodzić klimą, ale w zimie za bardzo się nie ogrzeją, dlaczego?
Przy okazji skoro w trzecim rzędzie można regulować siłę nadmuchu, to dlaczego nie można w drugim?
- lampka nad trzecim rzędem - ewidentnie jest lampką nad bagażnikiem. Nie można jej włączyć np. otwierając drzwi, albo włączając oświetlenie wnętrza z pozycji kierowcy. Włączają się lampki z przodu i w drugim rzędzie, a trzeci (a raczej właśnie bagażnik), dopiero po otwarciu klapy. A przecież tam mogą jechać 2 osoby, którym też by w nocy wypadało oświetlić wyjście,
- brak jakiegokolwiek doświetlania zakrętów, chociażby światłami przeciwmgłowymi. Jednak jest to już standard, dlatego traktuję to jako minus, chociaż światła same w sobie świecą bardzo dobrze,
- brak możliwości ustawiania podparcia pod plecami dla pasażera z przodu. W aucie tej klasy i za taką cenę, to jest grube niedopatrzenie. Wiem, że wersja PRE to ma, ale bez przesady, jak auto kosztuje ponad 200k, to takie coś powinno być na porządku dziennym,
- po założeniu haka (akcesoryjnego, w ASO) wygląda na to, że nie wgrywają softu, który by to uwzględniał. Przykładowo w Renault Koleos po podpięciu przyczepy/platformy na rowery samochód to wykrywał i automatycznie wyłączał tylne czujniki parkowania. Tutaj tego nie ma, więc włączając wsteczny od razu czujniki zaczynają piszczeć. Oczywiście można je wyłączyć przyciskiem, ale to nie jest rozwiązanie, bo przy okazji wyłączamy również przednie,
- brak podświetlenia otwartych drzwi (chodzi mi o małą czerwoną lampkę na otwartych drzwiach). Tutaj na przednich jest odblask, a na tylnych nie ma nic - trochę dziwne oszczędności,
- brak oświetlenia ambientowego z tyłu - może się czepiam,
- brak diodki delikatnie oświetlającej panel centralny. W 3 poprzednich autach to miałem i doceniłem podczas jazdy nocą poza miastem. Tutaj tego nie ma i w aucie jest niemalże zupełnie ciemno, w efekcie ciężko np szybko złapać kubek, czy chwycić cokolwiek - też może się czepiam,
- jak już się czepiać, to na całego - 3 emblematy na kierownicy od przycisków nie są podświetlane
- nie podoba mi się, że wraz z blokadą przed otwarciem tylnych szyb blokują się również klamki z tyłu. W efekcie mając np. 1 dziecko, to jeśli z tyłu jedzie osoba dorosła, to sama nie wysiądzie, bo ma zablokowane drzwi. Wolałbym, aby blokada dotyczyła wyłącznie szyb, a drzwi blokować ręcznie standardowym patentem w drzwiach, wówczas bym mógł zablokować tylko jedne drzwi, nie skazując przy tym ewentualnej osoby dorosłej na łaskę innych
- słabo świecące przednie światła przeciwmgielne,
- dziwnie działające tylne światło przeciwmgielne w podpiętej na haku platformie na rowery. Włącza się poprawnie, ale po wyłączeniu to w aucie gaśnie, a to w platformie świeci się nadal. Gaśnie dopiero jak wyłączę całkiem światła w samochodzie. Zgłaszałem to w ASO, sprawdzili i mówią, że tak ma być, że taki to jest patent ... nie wiem, ale jeśli tak, to jest to mnie minus, bo to bez sensu - ma ktoś podobnie?
Pewnie jeszcze by się trochę znalazło. Większość tych minusów jest albo czepianiem się, albo wymienianiem ich na siłę. Plusy za to są bardzo mocne. Jak dla mnie super samochód. Moja pierwsza hybryda, trochę się tego obawiałem. Na razie jestem mocno zaskoczony (w pozytywnym znaczeniu). Nie wiem jak będzie z trwałością/niezawodnością, ale to dopiero czas pokaże.