E10 zamiast Pb95 w nowym roku

forum użytkowników modelu Sportage
Regulamin forum
link
razor
Posty: 3
Rejestracja: 27 lis 2023, 13:12
model samochodu: Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV 150KM

E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: razor »

Jak już wiadomo, w nowym roku E10 ma zastąpić klasyczną PB95 (E5). Co myślicie o tym? Jestem ciekaw jaki to będzie miało wpływ na wydajność silnika. Kompatybilność pojazdu z nowym paliwem możecie sobie sprawdzić pod https://e10.klimat.gov.pl
Henryk 54
Posty: 102
Rejestracja: 27 cze 2022, 10:08
model samochodu: Sportage 2022 HEV BL 180+HEV

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: Henryk 54 »

Jak to wpłynie na spalanie nie wiem ale boję się tego że etanol jest bardzo higroskopijny więc będzie absorbował wilgoć i mogą być mikrowybuchy pary wodnej co może powodować degradację gładzi cylindrowej.Ale może niech się wypowie specjalista.
inquis
Posty: 1260
Rejestracja: 05 paź 2021, 09:14
model samochodu: KIA SORENTO MY22 PHEV XL+PNS, SNOW PEARL WHITE

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: inquis »

Otwórzcie klapkę wlewu paliwa i tam znajdziecie Koledzy info czy auto jest dostosowane do danego paliwa, czy nie. W Sorce jest info, że "łyka" zarówno E5, jak i 10. Zakładam, że w Sportku jest podobnie. Jakiś rok temu zalałem z ciekawości E10tkę w Niemczech i spalił mi ok. litr więcej (choć była kiepska pogoda- zimno, wietrznie i deszczowo, więc może na zwykłej też byłby taki efekt wyższego zużycia - nie powtarzałem tego doświadczenia). Jest wyjście z tego dylematu - jeździć na PB98 8-)
jarmk
Posty: 312
Rejestracja: 09 wrz 2022, 19:26
model samochodu: Już nie KIA z wadliwym GPF-em..

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: jarmk »

Wszelakie info o "nowym" paliwie..
https://www.gov.pl/web/klimat/paliwo-e10

Foto z klapki wlewu paliwa naszych KS..
Załączniki
20231206_065319.jpg
marekc
Posty: 49
Rejestracja: 01 lis 2022, 16:21
model samochodu: Xceed

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: marekc »

Bioetanol pod wieloma względami ma inne właściwości niż benzyna. Po pierwsze jest on przewodnikiem, po drugie chłonie wodę, a także ma właściwości pro-korozyjne dla wielu materiałów. Działa źle na aluminium, a także niektóre rodzaje gumy i tworzyw sztucznych . Tych nie brakuje w układach paliwowych i samym silniku. Problemem jest też rozwarstwianie się paliwa.  Benzyna ze zwiększoną zawartością etanolu ma skłonność do rozwarstwiania się na fazy węglowodorową i wodno-alkoholową. Z czasem (już po trzech miesiącach) cięższy od benzyny etanol może wędrować na dno zbiornika paliwa, zabierając ze sobą całą zgromadzoną wcześniej wodę. Czyli po tym czasie nie powinna być uzytkowana, ile będzie miała od wyprodukowania do momentu zatankowania na stacji ?.  Chociaż podstawową wadą zarówno etanolu, jak i bioetanolu w benzynie są problemy z zimnym rozruchem i korozyjnością (oczywiście istnieją różne niwelujące to dodatki), to jednak kluczowym wyzwaniem pozostaje wartość energetyczna i efektywność spalania. Wartość energetyczna bioetanolu wynosi 27 MJ/kg, podczas gdy benzyna ma już 44 MJ/kg. Zwiększenie udziału biokomponentów sprawia, że samochód może się stać nieco słabszy, spada sprawność silnika. A to skutkuje wzrostem zużycie paliwa. 
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 221
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: Legal »

Jeśli założyć, że Pb95 ma 5% bioetanolu i 95% benzyny, to taka mieszanka ma 43,15 MJ/kg
Zakładając analogicznie dla E10 podział 10% na 90% uzysyskujemy dla takiej mieszanki 42,3 MJ/kg

Oznacza to, że benzyna Pb95 w stosunku do E10 jest bardziej energetyczna w skali 1,02.
Analogicznie E10 traci na energetyczności w stosunku do Pb95 w skali 0,98.

Zużycie paliwa powinno więc wzrosnąć w podobnej skali - nie więcej niż 2%, czyli np. dla hybrydy z 5l/100km do 5,1l/100km i dla benzyniaka np. z 8l/100km do 8,16l/100 km
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
nagdob
Posty: 1123
Rejestracja: 21 mar 2020, 13:55
model samochodu: Sportage V, 1.6 T-GDI 230 KM 6AT AWD HEV, wersja BL, kolor H8G (Dark Penta Metal), AE+, HAR, LTH, PNS, HAK wertykalny, produkcja lipiec 2022

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: nagdob »

Legal pisze: 06 gru 2023, 14:23 Jeśli założyć, że Pb95 ma 5% bioetanolu i 95% benzyny, to taka mieszanka ma 43,15 MJ/kg
Zakładając analogicznie dla E10 podział 10% na 90% uzysyskujemy dla takiej mieszanki 42,3 MJ/kg

Oznacza to, że benzyna Pb95 w stosunku do E10 jest bardziej energetyczna w skali 1,02.
Analogicznie E10 traci na energetyczności w stosunku do Pb95 w skali 0,98.

Zużycie paliwa powinno więc wzrosnąć w podobnej skali - nie więcej niż 2%, czyli np. dla hybrydy z 5l/100km do 5,1l/100km i dla benzyniaka np. z 8l/100km do 8,16l/100 km
To tak matematycznie. Ale gorsze jest to, o czym pisał poprzednik marekc.
A tak zapytam z ciekawości, czy robił ktoś analizy spalania benzyny PB95 vs PB98?
Drugie auto: KIA NIRO HEV 2020, full opcja, brązowa skóra.
unfocused
Posty: 55
Rejestracja: 03 lip 2023, 18:36
model samochodu: Sportage NQ5 HEV AWD GT-Line

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: unfocused »

A ja dalej nie rozumiem, na czym polega ekologia tej domieszki.
W rolnictwie bazuje się na nawozach produkowanych przy pomocy gazu ziemnego, zbiory i transport bazują na ropie, a potem trzeba jeszcze przeprocesować plony. Dodatkowo, mimo nawożenia, wyjałowia się ziemię.

Brzmi równie ekologicznie jak GPF, który potem ludzie wypalają robiąc nadmiarowe kilometry na zbyt wysokich obrotach...
Longinus
Posty: 45
Rejestracja: 09 sie 2023, 09:59
model samochodu: KSV L Manual

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: Longinus »

Krótko pisząc. Za ten sam przejechany dystans na E10 zapłacisz ok. 1-2% więcej - bo cena zostanie zachowana z E5, która będzie benzyną premium dostępną jako Pb98. Wpływ rozpuszczalnika - etanol na komponenty gumowe i elementy silnika - nieznany. Dla tych którzy jeżdżą rzadko- nieznany wpływ związany z rozwarstwieniem, o którym pisze kolega we wcześniejszym poście.
Najważniejsze, że każdy z nas pozostawi mniejszy ślad węglowy :lol:
Polecam https://www.youtube.com/watch?v=NuEo3xHM8Gc
marekc
Posty: 49
Rejestracja: 01 lis 2022, 16:21
model samochodu: Xceed

Re: E10 zamiast Pb95 w nowym roku

Post autor: marekc »

Redakcja niemieckiego czasopisma "Auto Bild" testowała samochodem Volkswagen Golf ,w którym w zależności od warunków jazdy zużycie paliwa wzrosło około 5% w porównaniu z E5. Stwierdzono że E10 generuje ok. 4% mniej energii z jednostki objętości niż E5.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Sportage”