Światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

forum użytkowników Kia Niro
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 221
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

Światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Legal »

Chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie: jak zachowuje się sygnalizacja hamowania podczas dwóch akcji.
Pierwsza to hamowanie automatyczne systemem ACC - tempomatem adaptacyjnem, druga to świadome hamowanie przez ciągłe trzymanie lewej łopatki rekuperacji w celu zwolnienia lub całkowitego zatrzymania.

Przypuszczam, że w pierwszym przypadku ACC używa hamulca zasadniczego i w związku z tym jest włączane światło STOP; w drugim włącza się silnik elektryczny, brak STOP-u i jadący za nami nie mają pojęcia, że efektywnie zwalniamy.

Czy ktoś to testował może z kimś umówionym jadącym z tyłu ? Ja teraz nie mam okazji do takiego testu, dlatego pytam.
Jeszcze jest kwestia hamowania rekuperacyjnego przez poziomy LV1, LV2 i LV3 oraz AUTO. Co wówczas dzieje się ze światłem STOP ?

Dla mnie istnieje banalnie proste rozwiązanie tego problemu. Światło STOP powinno sygnalizować fakt opóźnienia pojazdu a nie "dotknięcie" hamulca stopą lub uruchomienia go przez system pojazdu.
I powinno zapalać się niezależnie od przyczyny powodującej opóźnienie pojazdu. W dobie tak zaawansowanej elektroniki nie rozumiem w czym jest problem, aby uruchomić takie rozwiązanie?
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
Awatar użytkownika
Tolinek
Posty: 615
Rejestracja: 04 sie 2022, 14:54
model samochodu: Fiat 500, Xceed PHEV

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Tolinek »

Liczy się prawo. Stop to wymóg prawny i jest zdefiniowane jak się ma zachowywać.

UN Regulation No. 13-H Stop Lamp Illumination - UNECE https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/d ... 07-48e.pdf
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 221
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Legal »

Jak wynika z dokumentu zlinkowanego przez Tolinka, regulacje obowiązujące i propozycje ich poprawy są przedmiotem analiz.
Rzeczywiście. Istnieje znacznie więcej przyczyn zwalniania pojazdu, niż sobie uświadamiałem poruszając ten temat. Wpis Tolika jest konstruktywny i pokazuje, że chciałem nazbyt uprościć temat i jego rozwiązanie. Potrzebne jest choćby rozróżnienie hamowania intencjonalnego od reszty powodów opóźnienia.

To zaś, że pytam forumowiczów, kiedy się zapala STOP w Niro (poza reakcją na wciskanie hamulca) nie wydaje mi się dziwne. I nie wstydzę się swojej niewiedzy.
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
Awatar użytkownika
Tolinek
Posty: 615
Rejestracja: 04 sie 2022, 14:54
model samochodu: Fiat 500, Xceed PHEV

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Tolinek »

W praktyce idzie się po linii najmniejszego oporu i np. gdy klient poprosi integrację światła stopu z retarderem to dostanie próg 0.8 m/s^2. Wtedy światło świeci przy zdecydowanym użyciu retardera a przy takim mizianiu manetki już nie. Jestem pewien zagożałej dyskusji przy odbiorze przez dział jakości bo co człowiek to inne zdanie na temat progu aktywacji.
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 221
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Legal »

Problem istnieje realnie, nie stworzyłem go. Samochody HEV, PHEV i EV mają nowe, nie istniejące wcześniej, intencjonalne metody redukcji prędkości i inni uczestnicy ruchu powinni być informowani o tym w imię bezpieczeństwa. Problemu nie stworzyłem ja. Faktycznie, ja na niego wskazałem. Nawet sam złożyłem samokrytykę z powodu przedwczesnej propozycji rozwiązania mimo braku 'wcześniejszego ustalenia faktów' :x
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 221
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Legal »

Tolinek pisze: 17 wrz 2023, 19:39 W praktyce idzie się po linii najmniejszego oporu i np. gdy klient poprosi integrację światła stopu z retarderem to dostanie próg 0.8 m/s^2. Wtedy światło świeci przy zdecydowanym użyciu retardera a przy takim mizianiu manetki już nie. Jestem pewien zagożałej dyskusji przy odbiorze przez dział jakości bo co człowiek to inne zdanie na temat progu aktywacji.
Retardery to urządzenia zwalniające tylko w samochodach ciężarowych, czy też są montowane w osobówkach ? Można sobie zażyczyć integrację ich działania ze światłem STOP, bo tak wynika z Twojego wpisu ?
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
Awatar użytkownika
Tolinek
Posty: 615
Rejestracja: 04 sie 2022, 14:54
model samochodu: Fiat 500, Xceed PHEV

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Tolinek »

Tak. Pisałem o sprzęcie ciężkim typu cięźaròwka/autobus. Tam retardery są od bardzo dawna i można sobie zaźyczyć integracji za dopłatą jeżeli da się to homologować. Hamowanie rekuperacyjne w osobówkach to nic innego jak retarder elektryczny ale nie wiem czy doczekał się już swojego prawa
Calee
Posty: 89
Rejestracja: 16 kwie 2020, 19:48
model samochodu: Niro HEV FL

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Calee »

Wracając do pytania z tematu, to wg moich testów w Niro I FL HEV, światła stop zapalają się podczas użycia III stopnia hamowania rekuperacyjnego (czyli za pomocą łopatek) na I i II stopniu światło stop się nie pali.
Czyli mając ustawiony III stopień rekuperacji podczas puszczania pedału gazu zapala się światło stopu bez potrzeby wciskania hamulca.
Ale z drugie strony kiedy sam. spalinowym hamujesz silnikiem też nie masz palących się stopów.
Awatar użytkownika
Legal
Posty: 221
Rejestracja: 23 kwie 2023, 20:28
model samochodu: Kia Niro II 1.6 GDI 141 KM DCT HEV MY 23' wersja L+BCW KLG (Steel Grey)

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: Legal »

Calee pisze: 18 wrz 2023, 13:47 Wracając do pytania z tematu, to wg moich testów w Niro I FL HEV, światła stop zapalają się podczas użycia III stopnia hamowania rekuperacyjnego (czyli za pomocą łopatek) na I i II stopniu światło stop się nie pali.
Dzięki. Czekałem na kogoś, kto to testował, albo ma wiedzę z jakiejś specyfikacji. Poziom I i II działają nieporównanie słabiej od hamulca zasadniczego, poziom III już mocno się odczuwa - podobnie do hamowania. Ciekawe, jak jest podczas przytrzymania łopatki w opcji MAX, która prowadzi do całkowitego zatrzymania.
W instrukcji nie natknąłem się na ten temat.
Calee pisze: 18 wrz 2023, 13:47 Czyli mając ustawiony III stopień rekuperacji podczas puszczania pedału gazu zapala się światło stopu bez potrzeby wciskania hamulca.
Ale z drugie strony kiedy sam. spalinowym hamujesz silnikiem też nie masz palących się stopów.
Prawda, przy hamowaniu silnikiem spalinowym nikomu nie zapala się STOP ...
Obiecuję, że wykonam własny test, podczas którego pojedzie za mną ktoś, z kim będę w komunikacji telefonicznej. Będziemy mogli wówczas na bieżąco relacjonować sobie wykonywane działania i reakcje świateł STOP.
Niro II HEV 2023 L+BCW KLG (Steel Grey)
Awatar użytkownika
colins
Posty: 231
Rejestracja: 25 wrz 2022, 14:38
model samochodu: KIA Niro II HEV Business Line 2023 Mineral Blue
Lokalizacja: Słubice

Re: światło STOP podczas hamowania adaptacyjnego i rekuperacyjnego

Post autor: colins »

Dziwne trochę, że niby u Was światła hamowania zapalają się dopiero na wyższych poziomach rekuperacji, bo u mnie (w Niro II) palą się już na pierwszym poziomie (sprawdzałem nawet dziś).
Czytałem ostatnio, że w elektrykach Hyundaia i KIA (w HEV pewnie też) był z tym problem, bo zdarzało się, że światła stop nie zapalały się wcale mimo korzystania z hamowania rekuperacyjnego.
W związku z tym wprowadzono poprawkę oprogramowania, a że moje Niro jest praktycznie nowe (ma półtora miesiąca), to najpewniej też się na nią załapało.
W każdym razie światła stop zapalają się w moim egzemplarzu na każdym poziomie rekuperacji (na pierwszym też). Oczywiście nawet lekkie wciśnięcie pedału przyspieszenia wyłącza je.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Niro”