[Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

forum użytkowników modelu Ceed
Awatar użytkownika
dzyszla
Posty: 72
Rejestracja: 07 lut 2024, 08:31
model samochodu: Ceed III (prod. 2023) 1.5 T-GDI (160KM) M + SMT / 7DCT
Wcześniej:
Ceed III (prod. 2019) 1.4 T-GDI (140KM) M / MT
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

[Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: dzyszla »

Od początku wkurza mnie sposób działania automatu podczas ręcznej redukcji biegów - owszem, przegazówka jest dobra i pożądana, ale wg mnie zbyt agresywna, szczególnie podczas hamowania. Zgłosiłem temat do Kia Polska. Chciałem się z Wami podzielić odpowiedzią - może komuś to pomoże w (nie)podejmowaniu działań w tym temacie.

Ostatnia sprawa dotyczy działania automatycznej skrzyni biegów. W sytuacji, gdy obroty silnika są wyższe niż minimalne (np. ok. 1500-2500 obr./min.), ręczna redukcja biegów powoduje międzygaz (czyli dostarczenie dawki paliwa w czasie rozpięcia napędu), który w moim odczuciu jest zbyt silny. Jest to szczególnie niekomfortowe w przypadku hamowania (używania hamulca roboczego przy niewielkim nacisku) i jednoczesnego wspomagania się hamowaniem silnikiem przez wcześniejszą redukcję biegów. Po zasprzęgleniu niższego biegu dochodzi do przyspieszenia pojazdu (obroty silnika są zbyt wysokie względem obrotów skrzyni), a po chwili z powodu wzrostu ciśnienia spowodowanego dawką paliwa, wzrasta wspomaganie układu hamulcowego, przez co pedał hamulca przy stałej sile nacisku wpada głębiej. Z powodu takiego zachowania, cały proces hamowania jest bardzo nierównomierny. Jednocześnie uważam, że sytuacja, w której dochodzi do dołożenia siły przyspieszającej podczas hamowania tylko z powodu redukcji biegu jest wręcz niebezpieczna w użytkowaniu.

Opisane zachowanie ma miejsce zarówno, gdy redukcji biegów dokonuje się przy użyciu łopatek przy kierownicy podczas pracy skrzyni w trybie D, jak i redukcji wykonywanej czy to łopatkami, czy lewarkiem podczas pracy skrzyni w trybie manualnym. Znamiennym jest, że takiego efektu, tj. dodania tak dużej dawki paliwa, nie ma w momencie, gdy redukcja następuje automatycznie z powodu przekroczenia w dół minimalnych obrotów przewidzianych do jazdy.


(...) informujemy, że opisane zachowanie zespołu napędowego jest właściwe i nie może być uznane za niepoprawne i potencjalnie niebezpieczne. Producent zastosował w logice oprogramowania zmiany biegów w trybie manualnym funkcję „międzygazu” w celu zwiększenia skuteczności hamowania dostosowując prędkość obrotową silnika w trakcie tego procesu zgodnie z charakterystyką zespołu napędowego w danej konfiguracji. Ponad to zastosowanie funkcji „miedzygazu” podczas redukcji biegów w trybie manualnym bez użycia hamulca roboczego poprawia stabilność pojazdu na śliskich i „luźnych” nawierzchniach. Należy pamiętać, że logika oprogramowania jest tak zaprojektowana, aby zapobiec nadmiernemu przeciążeniu zespołu napędowego w celu dbałości o trwałość konstrukcji oraz aby użytkownik cieszył się jak najdłużej z bezawaryjnej eksploatacji pojazdu.

Cóż, jak dla mnie dyskusyjne. Może gdyby sprzęgło nie strzelało przy okazji, to też byłoby inaczej. Międzygaz zawsze robiłem naręcznym, jak po prostu redukowałem hamując silnikiem. Gdy trzeba było już nacisnąć na hamulec, to raczej nie kopałem już gazu - może to z tego moje nastawienie wynika?
Dżyszla
romanhoks
Posty: 325
Rejestracja: 04 cze 2021, 20:01
model samochodu: Sportage 2.0 CRDI 4x4

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: romanhoks »

Nie rozumiem jednego.Po co ci automat jak recznie zmieniasz biegi. Dla zabawy? Automat jest skrzynia nie wymagajaca twojej ingerencji w czasie jazdy. Wiec po co sie bawisz. Kup sobie manuala.
Przepraszam za pisownie.Posiadam klawiature norweska.
Sid
Posty: 373
Rejestracja: 01 sty 2021, 15:25
model samochodu: Ceed
Lokalizacja: Polska

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: Sid »

Ale masz problemy :lol:. Masz automat, a chcesz by działał, jak manual? Może jeszcze byś chciał frytki do tego :D?
:D Ceed 1.4 t-gdi. :D
Awatar użytkownika
dzyszla
Posty: 72
Rejestracja: 07 lut 2024, 08:31
model samochodu: Ceed III (prod. 2023) 1.5 T-GDI (160KM) M + SMT / 7DCT
Wcześniej:
Ceed III (prod. 2019) 1.4 T-GDI (140KM) M / MT
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: dzyszla »

No cały problem był w tym, że... nie było możliwości zamówienia manuala. Wcale nie chciałem tego automatu. I wiem, że słusznie nie chciałem i nie jest tak, że jak się nauczę, to polubię. Wpienia mnie w jego działaniu wiele rzeczy jeszcze, ale ta redukcja jest wyjątkowo upierdliwa. A po co redukuję sam? Choćby po to, żeby od razu mieć zapięty bieg właściwy albo po to, żeby więcej wytracać na silniku, niż na klockach. Że już nie wspomnę, że jak nie zatrzymasz się do zera na sekundę, to w życiu z jedynki to samo nie ruszy.

Jakbym tylko mógł do swojego poprzedniego włożyć ten większy silnik + Full-LEDy, to by mi nic więcej do szczęścia potrzebne nie było :)
Dżyszla
romanhoks
Posty: 325
Rejestracja: 04 cze 2021, 20:01
model samochodu: Sportage 2.0 CRDI 4x4

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: romanhoks »

Przestan katowac manualnie ta skrzynie bo ja wykonczysz. To byla pierwsza rada. Druga jest taka ze jak padnie ci skrzynia to wysla cie na drzewo .Wiesz dlaczego? Jestes w systemie ze bawisz sie biegami manualnie. Dostaniesz krotka odpowiedz.Z winy uzytkownika.
Przepraszam za pisownie.Posiadam klawiature norweska.
AnonimowyAlkoholik
Posty: 30
Rejestracja: 22 sty 2024, 13:27
model samochodu: XCeed

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: AnonimowyAlkoholik »

Sprzedaj to auto. Szczerze, będziesz się tylko męczyć, denerwować, że automat nie jeździ jak manual
mcy
Posty: 184
Rejestracja: 22 lut 2023, 20:11
model samochodu: XCeed GT-Line 1.5 DCT

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: mcy »

Piękny ten nasz naród. Problem który założyciel tematu zauważył i próbował poruszyć jest nie taki głupi, wie to każdy kto choć raz się przejechał autami innymi niż Kia, o podobnej specyfikacji (dwusprzeglowka, poltoralitra).
Ale oczywiście znawcy muszą dopierdolic, bo jak to tak narzekać na porządnego koreańskiego producenta.
Mnie osobiście też działanie tej skrzyni lekko mówiąc potrafi irytować (jak każdy automat, ale ten wybitnie). Dzięki za obszerne opisanie tematu, wciąż czekamy czy w końcu będzie możliwość modyfikacji softu skrzyni (raczej należy o tym zapomnieć).
X-Ceed 1.5 GT-LineObrazek
Megane Sport 2.0T 225 Obrazek
Awatar użytkownika
dzyszla
Posty: 72
Rejestracja: 07 lut 2024, 08:31
model samochodu: Ceed III (prod. 2023) 1.5 T-GDI (160KM) M + SMT / 7DCT
Wcześniej:
Ceed III (prod. 2019) 1.4 T-GDI (140KM) M / MT
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: dzyszla »

@mcy - otóż to - w żadnym automacie, jakim jeździłem, tak to nie wyglądało. Cóż - pozostaje mi przyzwyczaić się jak i do innych jej właściwości (jak to zrzucanie biegów przy mocniejszym wciśnięciu pedału i to wcale nie o kick-down chodzi - tu pomaga nieco przejście na manual, ale też do pewnego stopnia, jak również stosowanie pierwszego biegu wyłącznie po zatrzymaniu i bardzo szybkie uciekanie z niego - znów jak jadę po parkingu na osiedlu to manual ratuje).
@AnonimowyAlkoholik - sprzedać nie sprzedam, bo nie mam czego wziąć w zamian. Naprawdę, przejechałem się wcześniej i już mi nie leżał ten automat. Chciałem MT, ale okazało się, że od listopada do końca marca nie brali zamówień w ogóle i można było co najwyżej brać to, co na produkcji już było. A zostały same AT. Nie chcę też nowej wersji (te już z e-callem i wcale nie o samo jego istnienie chodzi, ale masę innych zbędnych, a wręcz wnerwiających rzeczy, za które płacić nie chcę).
Dżyszla
romanhoks
Posty: 325
Rejestracja: 04 cze 2021, 20:01
model samochodu: Sportage 2.0 CRDI 4x4

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: romanhoks »

Kolego mc .Widziales ty kiedys dwosprzeglowke od srodka. Jak nie to sobie poczytaj bo po twoich komentarzach to jestes typowy teoretyk.Ja na odmiane je czasami otwieram . Co do KIA jak zaczela montowac je w samochodach to pogonili mnie na szkolenia.Bylo to dawwwno temu.
Przepraszam za pisownie.Posiadam klawiature norweska.
mcy
Posty: 184
Rejestracja: 22 lut 2023, 20:11
model samochodu: XCeed GT-Line 1.5 DCT

Re: [Info] Działanie AT podczas redukcji biegu

Post autor: mcy »

romanhoks pisze: 23 kwie 2024, 20:12 Kolego mc .Widziales ty kiedys dwosprzeglowke od srodka. Jak nie to sobie poczytaj bo po twoich komentarzach to jestes typowy teoretyk.Ja na odmiane je czasami otwieram . Co do KIA jak zaczela montowac je w samochodach to pogonili mnie na szkolenia.Bylo to dawwwno temu.
Tak, a o co chodzi? Co ma patrzenie na skrzynie od wewnątrz, do logiki jej działania. Jedna skrzynia ma mechatronikę olejową, druga na serwo-motorach. Ale finalnie tym steruje TCU i wykonuje to co zadane, niezależnie jak zbudowane.
To tak jak z tą zagadką.
- Który chłop jest lepszy, ten z dużym czy małym przyrodzeniem?
- Żaden. Jeden ma rzeżączkę, a drugi kiłe.
Tak to już z tymi naszymi upośledzonymi automatami jest.
X-Ceed 1.5 GT-LineObrazek
Megane Sport 2.0T 225 Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Ceed”