KIA Sorento IV - pierwsze opinie

forum użytkowników modelu Sorento
marian
Posty: 173
Rejestracja: 06 paź 2018, 15:32
model samochodu: Kia Sorento IV HEV XL + CP1 + MET + SRF + HAK
Kia Picanto III 1.2 AT X-Line + AEB + NAV + SMK + MET,
Toyota Corolla TS XII 1.2 Turbo Comfort + Tech + MET

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: marian »

galloper pisze: 11 cze 2021, 20:08 System audio Bose w Sorento i innych markach to nie tylko proste dodanie lepszych głośników. To dostosowanie parametrów dźwięku i jego przeprojektowanie oraz dostosowanie do danej bryły samochodu. Np. parametry equalizera są indywidualnie dostrojone do akustyki samochodu (Signal Processing). Robią to inżynierowie i akustycy Bose. Dodatkowo system audio Bose różni się kilkoma istotnymi systemami jak SoundStage (każde miejsce w samochodzie wyróżnia się tymi samymi przestrzennymi parametrami dźwięku) czy Center Point Surround Technology.
Chyba się za dużo naczytałeś katalogów i folderów reklamowych ;) Oczywiście to żart, więc bez spiny. Część prawdy w tym jest, ale szczerze wątpię, aby to była "cała prawda i tylko prawda". Marketing jest jak klapki kubota na budowie - zawsze ma slogany typu "american", "turbo", "sport", "special". Co wcale nie znaczy, że takie klapki są sportowe, specjalne, czy że widziały amerykę ;)
Przecież wystarczy podnieść fotele w trzecim rzędzie i już akustyka wnętrza się zmienia. Wystarczy dodać szyberdach i mamy to samo. Nawet wystarczy zapakować komplet pasażerów i akustyka się zmieni względem samego kierowcy. Nie ma czegoś takiego jak to, że każde miejsce w aucie ma te same parametry akustyczne. Nie ma cudów. Nie mówiąc już o tym, że w poprzednim aucie miałem fabryczne nagłośnienie Bose (12 głośników, w tym subwoofer) i w ustawieniach audio miałem balans i fader, mogłem ustawić 1 punkt tam, gdzie chciałem mieć najlepsze wrażenia dźwiękowe. Skoro był 1, to znaczy, że jednak doznania akustyczne były różne w różnych miejscach samochodu.
Ale nie w tym rzecz, żeby się teraz o to sprzeczać. Miałem zdać relację z mojej wymiany, więc proszę bardzo, może komuś się przyda, może kogoś zniechęci.
Jak pisałem, pierwotny plan był taki, aby na przód dać dobre głośniki, a na tył bardzo dobre. Przednie odseparowane, tylne koaksjalne. Odseparowane przednie miały za zadanie dać dobry średni ton i dobry wysoki, koaksjalne tylne z kolei dobry średni ton i dobry bas. Niestety okazało się, że sygnał idący do tylnych głośników jest fabrycznie okrojony od 160Hz w dół, więc o basie nie ma mowy. To spowodowało konieczność zmiany planów. Na tył poszły dobre (koaksjalne Gladen Alpha 165 C, moc 2 x 110/75 W, impedancja 3 O), na przód bardzo dobre (odseparowane Gladen RS 165, moc 2 x 150/100 W, impedancja 3 O). Oczywiście nie jest to zestaw hi-end, czy inny audiofilski, więc to należy mieć cały czas na uwadze.
Wymiana głośników wraz z usztywnieniem blachy (matami butylowymi) na wszystkich drzwiach (zewnętrzne oraz wewnętrzne poszycie) oraz z wygłuszeniem matą piankową trwało 3 dni.

Teraz najważniejsze - efekty! Sam tył jakbym miał oceniać, to w skali 10-cio stopniowej oryginalnie dałbym 3, teraz dałbym 6 - znacznie! lepsze soprany, nieco lepszy środek, dużo czystsze brzmienie, nadal brak basów, ale to jest jasne w tym przypadku - ogólnie jest dobrze, ale szału nie ma. Sam przód w tej samej skali oryginalnie bym dał 4, teraz 9 (10 nie, bo zawsze coś można poprawić) - znacznie lepsze soprany, znacznie lepszy środek i piękny, głęboki bas. Czystość dźwięku na bardzo wysokim poziomie, ogólnie głębia dźwięku fantastyczna. Spowodowało to, że kompletnie porzuciłem pomysły na montaż subwoofera. Pewnie by trochę jeszcze wniósł, ale jego koszty są zbyt wysokie względem efektu, który mam teraz. Jestem w pełni usatysfakcjonowany.
Jak wspomniałem, wcześniej miałem Renault Koleos w wersji Initiale Paris, która miała fabryczne nagłośnienie Bose. Nie umiem jednoznacznie powiedzieć, które nagłośnienie mi się (subiektywnie) bardziej podoba. To w Renault miało nieco lepszy bas (jednak subwoofer), ale reszta tonów na plus dla obecnego rozwiązania. Ewidentnie tutaj usztywnienie drzwi zrobiło swoje.
Teraz co do źródła dźwięku, to chyba nie wniosę nic nowego - dla FM niemalże nie ma różnicy. Ta, która jest wynika z czystości dźwięku, ale jakość jest podobna, bo FM nadaje taki sygnał, jaki nadaje i to jest wąskim gardłem. Za to DAB lub pen drive lub BT z telefonu, to już całkiem inna bajka (w zależności od samplingu). Jak ktoś ma dobrej jakości mp3, to mu kopara opadnie.

Co do innych zalet, to na razie tylko tyle, że drzwi się zamykają z bardzo ładnym klapnięciem, a nie brzdęknięciem, jak wcześniej. Wyciszenia nie było mi dane przetestować, bo wracałem w deszczu, więc po pierwsze deszcz walił po szybie i karoserii, po drugie mokra droga jest dla opon dużo głośniejsza niż sucha. Ale w najbliższą niedzielę wieczorem lub w poniedziałek rano będę jechał po autostradzie, to jeśli nie będzie mokro, to na pewno przetestuję wyciszenie.

Ps. Jak ktoś ma ochotę, to zapraszam na prezentację lub na porównanie bezpośrednie (moja vs Bose i/lub moja vs zwykła wersja).
Ps2. Jeśli ktoś chce, to na priva mogę dać namiary do człowieka, który mi to wszystko robił. Nie chcę upubliczniać, żeby nie zostać posądzonym o jakąś prywatę ;) Człowieka z czystym sumieniem polecam, bardzo konkretne i fachowe podejście, super doradztwo.
Ps3. Stare głośniki, to jakaś kpina w aucie za 200k. Poniżej przesyłam ich zdjęcie
Obrazek

A tutaj moje drzwi przednie:
Obrazek

tylne:
Obrazek

wygłuszanie i usztywnianie:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ghotti
Posty: 76
Rejestracja: 14 mar 2021, 10:20
model samochodu: Grand Scenic

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: Ghotti »

Jestem ciekaw tych pomiarów czy coś dały :)

btw. mamy tą samą podłogę w mieszkaniu/domu :D :D :D
kiauser
Posty: 15
Rejestracja: 06 kwie 2021, 13:19
model samochodu: Hyundai Tucson MY 2022
Lokalizacja: Rzeszów

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: kiauser »

Bardzo fajne, z tymi głośnikami to zawsze przycinają chyba. Ja czekam na wersją podstawową z systemem no-name, to tam w ogóle raczej będzie byleby posłuchać wiadomości jedynie. Jak z hałasem po wyciszeniu?
marian
Posty: 173
Rejestracja: 06 paź 2018, 15:32
model samochodu: Kia Sorento IV HEV XL + CP1 + MET + SRF + HAK
Kia Picanto III 1.2 AT X-Line + AEB + NAV + SMK + MET,
Toyota Corolla TS XII 1.2 Turbo Comfort + Tech + MET

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: marian »

Troszkę pojeździłem, posprawdzałem, potestowałem i tak:
- audio - wspaniale, ale naprawdę super, jestem pod wrażeniem. Znalazłem metodę na sprawdzenie, czy wersja z Bose ma wygłuszone drzwi - wystaczy w nie zapukać i jeśli będzie pusty, metaliczny dźwięk, to są puste w środku. U mnie tak jest na tylnych nadkolach. Z dzwi dochodzi głuchy, tępy odgłos, jakby właśnie były czymś wypełnione. Różnica w dźwięku jest kolosalna i zapewne z tego wynika ten "ekskluzywny" dźwięk zamykania drzwi. W poniedziałek będę na serwisie na wymianie oleju po 3.5 tys km, to może będzie stał jakiś PRE, to chętnie sprawdzę to,
- hałas - tutaj niestety wg mnie nie ma różnicy w ogole. Dodatkowo pomiar telefonem w identycznych warunkach to potwierdza (na różnych prędkościach). Więc albo hałas powietrza dostaje i dostawał się inną drogą, a nie przez drzwi, albo tak się dziwnie złożyło, że podczas pomiarów przed wyciszeniem jechałem z wiatrem. Obecnie nie słyszę żadnych hałasów, czy szumów od drzwi, ewidentnie dochodzą ze słupków. Nie pamietam jak było wcześniej, czy też dobiegł tylko ze słupków, czy całościowo, a teraz zostały tylko słupki, nie pamiętam, nie pomogę.

Generalnie i tak uważam, że było warto właśnie dla audio. Żeby porządne głośniki grały jak należy, to i tak trzeba wyciszyć i usztywnić drzwi. Ja jestem zadowolony, niestety rzuca to mocno blade światło na ten samochód, bo za taka kasę, to powinni dawać coś lepszego niż w polonezie, a już na pewno nie powinni kastrować sygnału na tylne drzwi! Tutaj duży minus dla Sorento.
Ghotti
Posty: 76
Rejestracja: 14 mar 2021, 10:20
model samochodu: Grand Scenic

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: Ghotti »

stawiam iż tak jest w większości samochodów nawet tych po 200k ;) niestety. Jeśli bierzemy standardowe nagłośnienie.
Cyfral
Posty: 11
Rejestracja: 17 cze 2021, 15:42
model samochodu: Sorento HEV

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: Cyfral »

Witam, Sorento mam od listopada, co prawda przejechane tylko 8 tys. km, ale mogę podzielić się kilkoma spostrzeżeniami i porównaniem do Q3, które również użytkuję (kosztowało niemal tyle samo co Sorento HEV w wersji PRE). Generalnie auto jest całkiem OK, ale jest kilka szczegółów, które denerwują:
-brak przycisków do otwierania/zamykania w tylnych drzwiach (trzeba biegać do przednich lub sięgać po pilot)
-brak podgrzewania przedniej szyby (teraz zbędny bajer, ale zimą...)
-brak świateł matrycowych (te świecą dość dobrze -silny strumień, ale gdyby były matrycowe... dla porównania w Q3 mam standardowe LED-u i tam jest dramat)
-brak haka elektrycznego, co prawda akcesoryjny wpinany (Westfalia) jest OK, ale komfortem użytkowania, jednak ustępuje automatycznemu (co ciekawe w Audi zapłaciłem tylko 300 zł więcej za elektryczny)
- zaczęły hałasować chyba osłony progów lub uszczelki w drzwiach, szczególnie na nierównościach
- skrzynia czasem łapie lag przy ruszaniu, co bywa niebezpieczne przy włączaniu się do ruchu, ale w porównaniu do Audi i tak wypada lepiej. Mimo podobnej mocy silników, Sorento spala zwykle 1 l mniej, ale za to "konie są jakieś ospałe"
- dźwięk zamykanych drzwi - mocno metaliczny jak w tanich autach. Tak więc nawet z Bose, chyba drzwi nie są dodatkowo wyciszone, lub są wyciszone, ale z marnym efektem
-brak bezprzewodowego CarPlay - dokupiłem adapter.
marian
Posty: 173
Rejestracja: 06 paź 2018, 15:32
model samochodu: Kia Sorento IV HEV XL + CP1 + MET + SRF + HAK
Kia Picanto III 1.2 AT X-Line + AEB + NAV + SMK + MET,
Toyota Corolla TS XII 1.2 Turbo Comfort + Tech + MET

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: marian »

Cyfral pisze: 17 cze 2021, 16:23 -brak haka elektrycznego, co prawda akcesoryjny wpinany (Westfalia) jest OK, ale komfortem użytkowania, jednak ustępuje automatycznemu (co ciekawe w Audi zapłaciłem tylko 300 zł więcej za elektryczny)
- skrzynia czasem łapie lag przy ruszaniu, co bywa niebezpieczne przy włączaniu się do ruchu, ale w porównaniu do Audi i tak wypada lepiej. Mimo podobnej mocy silników, Sorento spala zwykle 1 l mniej, ale za to "konie są jakieś ospałe"
- dźwięk zamykanych drzwi - mocno metaliczny jak w tanich autach. Tak więc nawet z Bose, chyba drzwi nie są dodatkowo wyciszone, lub są wyciszone, ale z marnym efektem
Elektryczny hak jest, akcesoryjny. Ja takiego nie chciałem, bo powodował konieczność wywalenia koła zapasowego, ale jeśli to komuś nie przeszkadza, to jak najbardziej może sobie wsadzić elektrycznie sterowany.
Nie wiem jaki masz silnik w Q3, ale jeśli piszesz, że ma podobną moc, to weź jeszcze pod uwagę, że Sorento jest znacznie cięższe, co tłumaczy ospałość koników ;) Za to przy mniejszym spalaniu w większym i cięższym samochodzie widzisz, że HEV jest całkiem udany.
Co do drzwi, pisałem o tym wcześniej. Jak palcem stukniesz w blachę drzwi, to słychać jakiś dźwięk. Jeśli jest on podobny do dźwięku z tylnego nadkola, to nie ma żadnego wygłuszenia drzwi. U mnie po ich rozebraniu były ... całkiem gołe. W takim przypadku mamy odpowiedź na to pytanie :)

Ps. Mi bardziej niż matrycowych LEDów brakuje doświetlania zakrętów. Tego nie mogę zrozumieć. Robi się to standardem w znacznie niżej klasyfikowanych samochodach, a tutaj nie, jakby w Korei nie było zakrętów. Dziwna oszczędność
zaraz
Posty: 6
Rejestracja: 24 cze 2021, 13:03
model samochodu: KIA OPTIMA

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: zaraz »

Cześć.
Czy Wasze zamówienia na Sorento też są opóźnione? Moje miało być maj/czerwiec do odbioru, później przesunięcie na lipiec/sierpień, a na dzień dzisiejszy jeszcze nie jest w produkcji.
galloper
Posty: 398
Rejestracja: 04 mar 2021, 14:21
model samochodu: Sorento PHEV 2021

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: galloper »

I co dealer na to? Bezradnie rozkłada ręce?
Ja mam odbiór X/XI ale nie wierzę, że odbiorę w tym terminie.
kiauser
Posty: 15
Rejestracja: 06 kwie 2021, 13:19
model samochodu: Hyundai Tucson MY 2022
Lokalizacja: Rzeszów

Re: KIA Sorento IV - pierwsze opinie

Post autor: kiauser »

Ja zamówiłem na samym początku marca z odbiorem do końca sierpnia (czyli 6 msc). Na razie brak daty produkcji. Przyznam, że jeśli nie wyrobią się z terminem, co niewykluczone, to raczej zrezygnuję z zamówienia.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Sorento”