KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
Dzień dobry wszystkim,
Moja 17-letnia, 60-konna Skoda powoli odchodzi do krainy wiecznych łowów, więc postanowiłam nabyć – po raz pierwszy i pewnie ostatni – nieco nowsze autko. Po „babskiej” analizie, przeglądaniu internetu, Facebooka i czytaniu wielu forów, do finału zakwalifikowałam Tipo oraz Stonica. Z uwagi na to, że chciałam możliwie najprostszy silnik – bez tzw. turbiny – oraz rocznik 2022, Fiat ostatecznie odpadł. Dlatego zdecydowałam się na Stonica, którego wkrótce zamierzam kupić. Chciałam tylko zapytać Was, użytkowników, o kilka kwestii.
1. Rozrząd: Zawsze kiedy kupowałam używane auto (zwykle 7–8-letnie), koledzy z pracy powtarzali jak mantrę, że zaraz po zakupie trzeba wymienić pasek rozrządu – czy jak to się zwie. Przeglądając Stoniki z 2022 roku, wiem, że przebieg mojego egzemplarza będzie w granicach 20–35 tys. km. Czy przy takim przebiegu powinnam od razu wymienić pasek rozrządu, czy mogę spokojnie pojeździć jeszcze rok–dwa? Dodam, że rocznie pokonuję około 5–8 tys. km.
2. Gwarancja i przeglądy: Kia Stonic ma 7-letnią gwarancję. Oczywiście doczytałam, że jest sporo ograniczeń, więc po 2–3 latach gwarancja dotyczy już właściwie tylko karoserii. Te drogie przeglądy w ASO sobie odpuszczę z powodów finansowych – i tak większość rzeczy w 3-letnim Stonicu będzie już poza gwarancją. Zastanawiam się tylko nad coroczną wymianą oleju. Wolałabym, żeby była robiona tam, gdzie znają się na tych samochodach, czyli w ASO, ale podejrzewam, że koszt jest pewnie „kosmiczny”. Czy ktoś z Was wymieniał olej i filtr w Stonicu w ASO po zakończeniu gwarancji? Nie chodzi mi o pełny przegląd, tylko samą usługę wymiany. Ile to kosztuje?
3. Interwał wymiany oleju: Przeczytałam, że olej powinno się wymieniać co 15 tys. km. Czy przy przebiegu ok. 7 tys. km rocznie powinnam robić to co roku, czy dopiero po przekroczeniu 15 tys. km?
4. Ubezpieczenie: Czy ktoś z Państwa ubezpieczał auto o wartości ok. 65 tys. zł i mógłby orientacyjnie podać, ile kosztuje pakiet OC + AC + NW?
5. Zabezpieczenie antykorozyjne: Czy warto wykonać zabezpieczenie antykorozyjne podwozia? Niestety nie mam garażu. Jaki jest mniej więcej koszt takiego zabezpieczenia i czy wiąże się ono z demontażem elementów auta? Mam obawy – dla mnie to spory wydatek – a boję się, że coś może pójść nie tak przy składaniu, a ja się na tym nie znam i nie zauważę ewentualnych problemów.
6. Dokumenty przy zakupie: Co powinnam otrzymać od sprzedającego, który kupił auto w ASO 2–3 lata temu? Fakturę zakupu z salonu, kartę pojazdu i kluczyki – czy coś jeszcze?
Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi!
Moja 17-letnia, 60-konna Skoda powoli odchodzi do krainy wiecznych łowów, więc postanowiłam nabyć – po raz pierwszy i pewnie ostatni – nieco nowsze autko. Po „babskiej” analizie, przeglądaniu internetu, Facebooka i czytaniu wielu forów, do finału zakwalifikowałam Tipo oraz Stonica. Z uwagi na to, że chciałam możliwie najprostszy silnik – bez tzw. turbiny – oraz rocznik 2022, Fiat ostatecznie odpadł. Dlatego zdecydowałam się na Stonica, którego wkrótce zamierzam kupić. Chciałam tylko zapytać Was, użytkowników, o kilka kwestii.
1. Rozrząd: Zawsze kiedy kupowałam używane auto (zwykle 7–8-letnie), koledzy z pracy powtarzali jak mantrę, że zaraz po zakupie trzeba wymienić pasek rozrządu – czy jak to się zwie. Przeglądając Stoniki z 2022 roku, wiem, że przebieg mojego egzemplarza będzie w granicach 20–35 tys. km. Czy przy takim przebiegu powinnam od razu wymienić pasek rozrządu, czy mogę spokojnie pojeździć jeszcze rok–dwa? Dodam, że rocznie pokonuję około 5–8 tys. km.
2. Gwarancja i przeglądy: Kia Stonic ma 7-letnią gwarancję. Oczywiście doczytałam, że jest sporo ograniczeń, więc po 2–3 latach gwarancja dotyczy już właściwie tylko karoserii. Te drogie przeglądy w ASO sobie odpuszczę z powodów finansowych – i tak większość rzeczy w 3-letnim Stonicu będzie już poza gwarancją. Zastanawiam się tylko nad coroczną wymianą oleju. Wolałabym, żeby była robiona tam, gdzie znają się na tych samochodach, czyli w ASO, ale podejrzewam, że koszt jest pewnie „kosmiczny”. Czy ktoś z Was wymieniał olej i filtr w Stonicu w ASO po zakończeniu gwarancji? Nie chodzi mi o pełny przegląd, tylko samą usługę wymiany. Ile to kosztuje?
3. Interwał wymiany oleju: Przeczytałam, że olej powinno się wymieniać co 15 tys. km. Czy przy przebiegu ok. 7 tys. km rocznie powinnam robić to co roku, czy dopiero po przekroczeniu 15 tys. km?
4. Ubezpieczenie: Czy ktoś z Państwa ubezpieczał auto o wartości ok. 65 tys. zł i mógłby orientacyjnie podać, ile kosztuje pakiet OC + AC + NW?
5. Zabezpieczenie antykorozyjne: Czy warto wykonać zabezpieczenie antykorozyjne podwozia? Niestety nie mam garażu. Jaki jest mniej więcej koszt takiego zabezpieczenia i czy wiąże się ono z demontażem elementów auta? Mam obawy – dla mnie to spory wydatek – a boję się, że coś może pójść nie tak przy składaniu, a ja się na tym nie znam i nie zauważę ewentualnych problemów.
6. Dokumenty przy zakupie: Co powinnam otrzymać od sprzedającego, który kupił auto w ASO 2–3 lata temu? Fakturę zakupu z salonu, kartę pojazdu i kluczyki – czy coś jeszcze?
Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi!
-
- Posty: 1000
- Rejestracja: 22 maja 2020, 12:55
- model samochodu: Stonic 1.0 120
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
1) Ja bym się nie bał auta z 1.0 turbo z przebiegiem np. 40 tys.km; frajda z jazdy
2) Rozrząd w 3-letnim aucie? Nie ma po co.
3) Przeglądy sprawiają ze łatwiej i drożej można potem auto odsprzedać; po 3 latach jest tańszy, niestety po 4 droższy (duży)
2) Rozrząd w 3-letnim aucie? Nie ma po co.
3) Przeglądy sprawiają ze łatwiej i drożej można potem auto odsprzedać; po 3 latach jest tańszy, niestety po 4 droższy (duży)
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
Z opisu wygląda że wybrałaś auto z silnikiem 1.2 DPi ( Smartstream G 1.2 / G4LF - w nomenklaturze Hyundai/Kia ) , 4 cylindrowa jednostka wolnossąca , z dwoma wtryskiwaczami pośrednimi na cylinder , hydrauliczna regulacja luzów zaworowych ,
1. Silnik ma łańcuch rozrządu która przy 100 tys. km potrafi się rozciągnąć, wtedy lub wcześniej konsultacja z mechanikiem jest wskazana ( lub 8 lat od daty produkcji auta)
2. Przy takich rocznych przebiegach ( 5-7 tys. km ) ja nie zawracałbym sobie głowy ASO i ich bajkami o 7 letniej gwarancji. Miej pewnego mechanika który fizycznie wymieni Tobie w aucie olej i filtr a nie wpisze to tylko na fakturze.
3. Olej wymieniamy w Stonicu co 15 tys. km ( tak mówi Instrukcja Obsługi ) lub co 1 rok. Wymieniaj co 1 rok nawet jak zrobisz te 2-3 tys. km na rok a w aucie dla siebie max co te 8 tys. km moim zdaniem .
4. Porównywarka ubezpieczeń odpowie lepiej jak każdy z użytkowników
5. Jeśli zamierzasz jeździć autem kilkanaście lat moim zdaniem warto zrobić zabezpieczenie podwozia ale to nie mus
6. Jak czytam od września 2022 w PL nie wydawane są karty pojazdu ( nie wiem tego praktycznie )
7.Zakup auta zrób z firmą / osobą ( która zajmuje się tym zawodowo ) która zrobi z Tobą oględziny będzie to bezpieczniej dla Ciebie
Popatrz proszę:
Instrukcja Obsługi:
https://ownersmanual.kia.com/manual/Sto ... ryCode=C27
opis silnika :
https://www.motobenzyna.pl/silniki/siln ... -g4lf.html
wątek z bliźniakiem w Kia Rio
viewtopic.php?t=8480
Auto może być trochę głośne z prędkością autostradową=wysokie obroty silnika:
1. Silnik ma łańcuch rozrządu która przy 100 tys. km potrafi się rozciągnąć, wtedy lub wcześniej konsultacja z mechanikiem jest wskazana ( lub 8 lat od daty produkcji auta)
2. Przy takich rocznych przebiegach ( 5-7 tys. km ) ja nie zawracałbym sobie głowy ASO i ich bajkami o 7 letniej gwarancji. Miej pewnego mechanika który fizycznie wymieni Tobie w aucie olej i filtr a nie wpisze to tylko na fakturze.
3. Olej wymieniamy w Stonicu co 15 tys. km ( tak mówi Instrukcja Obsługi ) lub co 1 rok. Wymieniaj co 1 rok nawet jak zrobisz te 2-3 tys. km na rok a w aucie dla siebie max co te 8 tys. km moim zdaniem .
4. Porównywarka ubezpieczeń odpowie lepiej jak każdy z użytkowników
5. Jeśli zamierzasz jeździć autem kilkanaście lat moim zdaniem warto zrobić zabezpieczenie podwozia ale to nie mus
6. Jak czytam od września 2022 w PL nie wydawane są karty pojazdu ( nie wiem tego praktycznie )
7.Zakup auta zrób z firmą / osobą ( która zajmuje się tym zawodowo ) która zrobi z Tobą oględziny będzie to bezpieczniej dla Ciebie
Popatrz proszę:
Instrukcja Obsługi:
https://ownersmanual.kia.com/manual/Sto ... ryCode=C27
opis silnika :
https://www.motobenzyna.pl/silniki/siln ... -g4lf.html
wątek z bliźniakiem w Kia Rio
viewtopic.php?t=8480
Auto może być trochę głośne z prędkością autostradową=wysokie obroty silnika:
-
- Posty: 321
- Rejestracja: 05 gru 2021, 14:35
- model samochodu: YB G4LF MY22 L
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
Wszystkie benzynowe silnik Stonica mają łańcuch a nie pasek.Katarina pisze: 27 cze 2025, 11:13 1. Rozrząd: Zawsze kiedy kupowałam używane auto (zwykle 7–8-letnie), koledzy z pracy powtarzali jak mantrę, że zaraz po zakupie trzeba wymienić pasek rozrządu – czy jak to się zwie. Przeglądając Stoniki z 2022 roku, wiem, że przebieg mojego egzemplarza będzie w granicach 20–35 tys. km. Czy przy takim przebiegu powinnam od razu wymienić pasek rozrządu, czy mogę spokojnie pojeździć jeszcze rok–dwa? Dodam, że rocznie pokonuję około 5–8 tys. km.
Łańcucha nie wymienia się profilaktycznie. Silniki 1.2 na nauce jazdy robią setki tysięcy kilometrów bez jego wymiany.
7-letnia gwarancja obejmuje prawie cały samochód.Katarina pisze: 27 cze 2025, 11:13 2. Gwarancja i przeglądy: Kia Stonic ma 7-letnią gwarancję. Oczywiście doczytałam, że jest sporo ograniczeń, więc po 2–3 latach gwarancja dotyczy już właściwie tylko karoserii. Te drogie przeglądy w ASO sobie odpuszczę z powodów finansowych – i tak większość rzeczy w 3-letnim Stonicu będzie już poza gwarancją. Zastanawiam się tylko nad coroczną wymianą oleju. Wolałabym, żeby była robiona tam, gdzie znają się na tych samochodach, czyli w ASO, ale podejrzewam, że koszt jest pewnie „kosmiczny”. Czy ktoś z Was wymieniał olej i filtr w Stonicu w ASO po zakończeniu gwarancji? Nie chodzi mi o pełny przegląd, tylko samą usługę wymiany. Ile to kosztuje?
Jedyne istotne wyłączenia (ograniczenie gwarancji do dwóch lat) to:
- akumulator 12V / 48V,
- sprzęgła (co ma praktyczne znaczenie tylko dla dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych).
Na nadwozie jest osobna 12-letnia gwarancja (pod warunkiem corocznych przeglądów nadwozia).
Ograniczenie serwisowania do wymiany oleju, to zdecydowane zbyt mało, jeśli ktoś chce trzymać samochodów przez wiele lat.
Absolutne minimum nawet przy małych przebiegach:
- co roku wymiana oleju silnikowego i filtra kabinowego,
- co dwa lata wymiana płynu hamulcowego,
- co cztery lata wymiana filtra powietrza.
Olej należy wymieniać co roku, bez względu na mały przebieg.Katarina pisze: 27 cze 2025, 11:13 3. Interwał wymiany oleju: Przeczytałam, że olej powinno się wymieniać co 15 tys. km. Czy przy przebiegu ok. 7 tys. km rocznie powinnam robić to co roku, czy dopiero po przekroczeniu 15 tys. km?
Jazda na krótkich odcinkach przyspiesza zużycie oleju.
Zabezpieczenie antykorozyjne ma sens głównie w nowym samochodzie, bo wtedy jest tanie i skuteczne.Katarina pisze: 27 cze 2025, 11:13 5. Zabezpieczenie antykorozyjne: Czy warto wykonać zabezpieczenie antykorozyjne podwozia? Niestety nie mam garażu. Jaki jest mniej więcej koszt takiego zabezpieczenia i czy wiąże się ono z demontażem elementów auta? Mam obawy – dla mnie to spory wydatek – a boję się, że coś może pójść nie tak przy składaniu, a ja się na tym nie znam i nie zauważę ewentualnych problemów.
W używanym będzie drogie (bo dochodzi kosztowne czyszczenie początków korozji) albo szkodliwe (ukrycie początków korozji pod konserwacją).
Kia nie cynkuje nadwozi, ale jak na azjatycką markę dość dzielnie opiera się korozji (nie ma aż takiego dramatu jak obecnie w Toyotach).
Instrukcja zaleca regularne mycia nadkoli i podwozia po zimie.
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
Dziękuję wszystkim za porady, to cenna wiedza. Jeśli chodzi o tę gwarancję to na stronie czytałam co jest wykluczone to praktycznie po 2-3 latach nic co związanego z silnikiem czy elektroniką więc nie nastawiam się na zadna gwarancję. Boję się tylko elektroniki ktora nafaszerowano nowe auta, z moim staruszkiem jezdzilam do jakiegokolwiek mechanika i zawsze dawal rade. Jeśli kijanka nie odpali to tlyko laweta, ale gdzie ? wielu mechanikow sobie nie poradzi gdy wszystko elektroniczne a asi mam 70 km od mojej miejscowosci...
Czy Wasze stonki są awaryjne ? często zdarza wam się ze coś nie odpala i laweta ?
Czy Wasze stonki są awaryjne ? często zdarza wam się ze coś nie odpala i laweta ?
-
- Posty: 352
- Rejestracja: 27 kwie 2022, 20:42
- model samochodu: Kia Ceed 1,5 MY 22, Business Line; Kia Stonic 1.0 MY 21, M+Smart.
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
Mam Stonika 1.0 rocznik 2021. Aktualny przebieg 63k. Nie było sytuacji żeby nie odpalił. W samochodzie nic nie szwankuje poza początkowymi problemami z systemem kontroli ciśnienia w oponach (wynikającym z wadliwej konfiguracji) i koniecznością wymiany pompy wody na początku tego roku.
Uważam że to dobry model i nie ma się czego bać przy zakupie 2-3 latka, który był dobrze traktowany przez właściciela.
A co do mechaników - to więcej wiary w ludzi
. To już nie jest tak, że poza ASO nie wiedzą co to komputer.
Uważam że to dobry model i nie ma się czego bać przy zakupie 2-3 latka, który był dobrze traktowany przez właściciela.
A co do mechaników - to więcej wiary w ludzi
-
- Posty: 268
- Rejestracja: 15 sty 2022, 17:45
- model samochodu: kia stonic
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
O ubezpieczenie zapytaj w ASO mają tam ubezpieczyciela . Mój jest rocznik 2022 ubezpieczony w PZU przed kradzieżą na 81tysi OC+AC+NNW+Assistace to w moim przypadku koszt 2100pln . Miałem przerwę w ubezpieczeniu stąd mała zniżka
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
A co się takiego działo że w tak nowym aucie pompa wody padła ?
-
- Posty: 352
- Rejestracja: 27 kwie 2022, 20:42
- model samochodu: Kia Ceed 1,5 MY 22, Business Line; Kia Stonic 1.0 MY 21, M+Smart.
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
Po prostu pech. Pompa nie padła tylko zaczęła piszczeć po załączeniu silnika. Każdorazowo trwało to kilkadziesiąt sekund, potem już było cicho. Samochód jeździł normalnie tylko pojawiał się ten irytujący pisk. Pompa wymieniona na gwarancji. Trochę się ASO musiało naszukać co to, bo piski były z okolic paska i tylko na zimnym silniku, więc nie od razu było wiadomo co to. Mój silnik to 1.0 TGDI. Nie słyszałem żeby to był ogólny problem , więc zakładam że to incydentalna usterka.
-
- Posty: 1000
- Rejestracja: 22 maja 2020, 12:55
- model samochodu: Stonic 1.0 120
Re: KIA Stonic – garść pytań i porad dla przyszłego właściciela
W Rio i Stonicu (9 lat lacznie) nic sie nie wydarzyło w przeciwieństwie do ich następcy czyli T ROC (pol roku) gdzie juz i lewy i prawy (przednie) LEDy kierunkowskazy padły. Wymienione to to na gwarancji ale troszkę niesmak jest.
Nie ma to jak Azja
Nie ma to jak Azja
