Carens II CRDI 140KM błąd P0602,P0299 (niskie doładowanie turbiny)

Porady, problemy, opinie dotyczące silników diesla w samochodach Kia
jka21
Posty: 5
Rejestracja: 05 cze 2021, 14:06
model samochodu: Kia Carens II CRDI 140KM (2006r)

Carens II CRDI 140KM błąd P0602,P0299 (niskie doładowanie turbiny)

Post autor: jka21 »

witam

niestety przygodę z KIA zaczynam od dwóch błędów, wcześniejszej historii auta nie znam
(nabycie z wadą ukrytą poprzez kasowanie błędów przed klientami...)

1) błąd P0602 (wyczytałem w źródłach znalezionych po angielsku, że najprawdopodobniej uszkodzony komputer/sterownik do wymiany/do edycji sumy kontrolnej ECU,
błąd po każdym skasowaniu wraca, nie powoduje żadnych świecących kontrolek, ale jest w pamięci

2) błąd P0299 (turbo charger low boost) - niestety poważny - występuje zawsze po około dopiero 40km jazdy przy prędkości 120+
zaczyna migać check engine - wchodzi w tryb awaryjny, brak mocy przy pedale w podłoge - jedzie max 120 bez turbiny i pali prawie 2x więcej.
Po zgaszeniu i odpaleniu kontrolka już nie miga, ale świeci się na stałe i czasem nawet zdarza się, że jedzie normalnie - z turbiną, raz tak raz tak.
Po wykasowaniu błędu przy 120+ historia się powtarza, natomiast jadąc równo 100, bez gwałtownego przyspieszania można przejechać nawet kilkaset km, bez błędu - nie pojawia się on również przy odczycie błędów po trasie (czasem bywa przecież, że kontrolka nie świeci, a błąd zczytuje interfejs, więc dla pewności sprawdziłem)

1) Od czego najlepiej zacząć diagnostyke po kolei od najłatwiejszych...
(mam interfejs, więc mogę pewne pomiary zrobić jako live data w trakcie jazdy)
Turbo raz czuć, raz nie, niezależnie od błędów - muszę to poobserwować.

2) Jeśli nie wyskakuje błąd przy 100km/h to czy jazda dla silnika jest bezpieczna z taką prędkością (zakładając, że możliwe jest jakieś uszkodzenie turbiny czy układu, które przy wyższych doładowaniach się ujawnia, a np niższych już nie)
Spalanie przy 100km/h wychodzi średnio 6 litrów, a przy 120 w trybie awaryjnym już 10...

3) Regeneracja turbiny (jak się domyślam jest tu zmienna geometria?) to jakiego rzędu koszt i gdzie najlepiej?
Co jeśli cieżko będzie ustalić przyczyne powstania usterki?

4) dostępne do odczytania parametry po trasie (kilka minut na biegu jałowym) wyglądają tak:

chwilowe zużycie paliwa 0.63 L/h
obliczone doładowanie -0.01 bar
MAF 13.83 g/sec
ciśnienie w listwie wtryskowej 30540 kPa
Kontrola systemu EGR 5%
błąd EGR 35%
temperatura płynu chłodniczego 86C
ciśnienie w kolektorze dolotowym 100 kPa
obroty silnika 870rpm
temperatura powietrza zasysanego 35C

innych parametrów interfejs nie obsługuje

z góry dzięki za wskazówki
pozdrawiam

PS. Z uwagi na to, że nie wiedziałem jaki dział jest właściwy dla problemu umieściłem go w dwóch sekcjach (KIA CARENS i silniki diesel), za co z góry przepraszam jeśli to błąd.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik Diesel”