Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

forum użytkowników modelu Sorento
kon
Posty: 1125
Rejestracja: 06 sty 2019, 17:37

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: kon »

No cóż. Teoretycznie to twój interes, żebyś posługiwał się aktualnym cennikiem i wiedział co zamawiasz.....
Ale po to też jest sprzedawca, żeby ci w tym pomóc.
A nie tylko wklepać dane do komputera i pokazać drogę do kasy.
marian
Posty: 173
Rejestracja: 06 paź 2018, 15:32
model samochodu: Kia Sorento IV HEV XL + CP1 + MET + SRF + HAK
Kia Picanto III 1.2 AT X-Line + AEB + NAV + SMK + MET,
Toyota Corolla TS XII 1.2 Turbo Comfort + Tech + MET

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: marian »

Kon - ale nie rozumiesz - skoro cennik może być niezgodny ze stanem faktycznym, to posługiwanie się nim nie daje Ci pewności tego, co dostaniesz. Bo zawsze może być tak, że cennik jest z dnia X, a tydzień później producent coś zabrał z wyposażenia, a w cenniku jest informacja, że specyfikacja może się zmieniać i co? Masz cennik? Masz, ale co z niego wynika? Tylko tyle, że tydzień wcześniej byś to coś miał, a zamówiłeś tydzień później, więc nie masz.
Oczywiście to duże uproszczenie, bo na pewno nie chodzi o datę zamówienia, a raczej produkcji auta, ale zasada jest ta sama. Skoro może się zmienić, to znaczy, że może, a Ty zamawiając nie masz pewności co konkretnie dostaniesz. Co innego jak kupujesz sztukę, która stoi u dilera i możesz sam obejrzeć i sprawdzić. Inaczej by się sprawa miała, gdybyś przy zamówieniu dostał jako załącznik do zamówienia pełną listę wyposażenia Twojej sztuki, ale ja czegoś takiego nie dostałem. Miałem tylko wpis XL+CP1+SRF+MET+HAK, 2 gniazdka 12V z przodu, dywaniki i mata do bagażnika. Na tej zasadzie każda wersja oznaczona XL mająca powyższe opcje będzie spełniała ten zapis, nawet jakby nie miała np. skórzanej tapicerki - "bo się panie zmieniło...".
Dlatego kilka postów wcześniej pisałem, że wg mnie to absurdalne, bo poniekąd kupujesz kota w worku. Chyba, że w cenniku nie ma takich zapisów, ale w cenniku Kia są :(

Ale wracając jeszcze do dylematów autora - ja z kolei bym się upierał, że ma być to, co było w cenniku (do sprawdzenia drobny druczek). Dlaczego? Ano dlatego, że wszystkie te systemy nie są po to, żeby na nich polegać, tylko po to, żeby ten jeden, jedyny raz się przydały. Wtedy mogą uratować auto, zdrowie, albo nawet życie (a często kombinację wszystkich). I jakiś serwis w zamian tu niewiele zmienia - wg mnie. Tak samo jest przecież z poduszkami powietrznymi - nikt ich nie kupuje, żeby na nich spać ;) Każdy je bierze z nadzieją, że nigdy ich nie użyje, ale gdyby - odpukać - zaszła taka potrzeba, to jest to ostatnia rzecz, która może nas uratować i wtedy jak zadasz sobie pytanie, czy dobrze, że je mam, to jaką dostaniesz odpowiedź?
Jasne jest, że jak jakiś macher zacznie grzebać, to jest jakieś ryzyko, że coś spitoli. Ale z drugiej strony wiesz czego nie masz, wiesz co masz i jak to działa. Odbierając auto sprawdzasz po kolei wszystko i od razu zgłaszasz uwagi. Większość elementów i tak jest gotowcem, nikt nie będzie wstawiał czujników w zderzak, wycinał w nim szczelin itp, tylko wstawią cały zderzak (przecież ma inny kształt), a robota sprowadzi się do okablowania (które nawiasem mówiąc być może nawet jest, bo tak jest producentom taniej przecież) i jego podpięcia.
Drugim aspektem jest późniejsza odsprzedaż takiego samochodu. Teraz masz wersję, której oficjalnie nigdy nie było. Jak ktoś będzie dociekliwy, to zauważy, że zderzak inny, że lusterka inne i od razu dojdzie do wniosku, że miałeś dzwona i wymieniłeś na najtańsze elementy. Część z tych ludzi może da się przekonać do takiej nietypowej wersji, ale większość odpuści bojąc się, że to jakiś kant, albo będą oczekiwać dużej obniżki ceny.

Ps. Muszę też zaznaczyć, że jestem pod wrażeniem dobrze działającego systemu ostrzegającego przed jadącym poprzecznie z tyłu podczas wyjeżdżania tyłem (nie pamiętam jak się nazywa). Ale kilka razy mi się uruchomił i faktycznie wyłapuje samochody już z daleka, na pewno nie jest to typowy bajer bez pokrycia w realiach, czego się szczerze mówiąc spodziewałem. Działa do tego stopnia dobrze, że nawet wycofując na dość "głębokim" parkingu wyłapywał mi samochody jadące po ulicy, która była oddalona o dobre 4 - 5m od mojego tyłu. Czyli zagrożenia nie było, a czujnik już ostrzegał.
galloper
Posty: 398
Rejestracja: 04 mar 2021, 14:21
model samochodu: Sorento PHEV 2021

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: galloper »

Pisałem, że bym odpuścił system detekcji martwego pola bo to jest, moim zdaniem, system bez którego można przeżyć, Ale nie wiedziałem, że w Kii jest on połączony z systemem detekcji ruchu poprzecznego podczas cofania. A to już inna bajka - to rzeczywiście działa i jest mega pomocne.
Jednakże podtrzymuję, że taka przeróbka samochodu nie jest taka oczywista i prosta jak opisuje przedmówca. Nie mówię, że awykonalna ale...mogę podać z autopsji kilka przykładów kiedy łatwe i proste rzeczy przerosły ASO np. nie działało prawidłowo podgrzewania przedniej szyby (Ford). Kilkukrotnie byłem z tym w ASO. Naprawiano, sprawdzano, testowano itd. W końcu wymieniono szybę, która...już w ogóle nie grzała. Okazało się, że po prostu akumulator był za słabo naładowany i system odcinał te bardziej energochłonne systemy. Bez komentarza.
Generalnie jestem ciekaw jako to dealer załatwi. Jeśli zacznie kombinować to trzeba koniecznie uruchomić rękojmię jako niezgodność towaru z umową.
Byłem 2 dni temu w salonie i omawiałem też Twój przypadek. Sprzedawca mi powiedział (wiem przed zamówieniem wszystko jest piękne i różowe), że to jego obowiązek sprawdzić kompletność auta i większość błędów produkcyjnych jest wyłapywanych przed dostawą samochodu do salonu (pokazywał mi komputer, w którym rzeczywiście przy samochodzie był dopisek, że brakuje jednego systemu).
To o czym pisze Marian, że można samochód dostać inny niż się zamawiało brzmi jak groteska. W ten sposób można dostać wszystko i nic...jeśli KIa w umowie sprzedaży nie ma specyfikacji zamawianego samochodu trzeba wymagać by integralną częścią był aktualny cennik, który potwierdza wyposażenie. Nie wyobrażam sobie bym podpisał umowę na coś czego mogę nie otrzymać.
kon
Posty: 1125
Rejestracja: 06 sty 2019, 17:37

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: kon »

marian pisze: 11 mar 2021, 09:39 Kon - ale nie rozumiesz - skoro cennik może być niezgodny ze stanem faktycznym, to posługiwanie się nim nie daje Ci pewności tego, co dostaniesz. Bo zawsze może być tak, że cennik jest z dnia X, a tydzień później producent coś zabrał z wyposażenia, a w cenniku jest informacja, że specyfikacja może się zmieniać i co? Masz cennik? Masz, ale co z niego wynika? Tylko tyle, że tydzień wcześniej byś to coś miał, a zamówiłeś tydzień później, więc nie masz.
Jak producent coś zmienia w ofercie/wersjach to wydaje nowy cennik czy tam katalog i informuje swoich dealerów że od danego dnia, pod nazwą Sorento XL sprzedajemy takie coś.
Jak zamawiam przed wydaniem nowej wersji to powinien dostać starą, a jak po - no to nową.
Pomimo tego, że wszyscy zaznaczają że cennik to nie oferta, to w myśl prawa takie materiały są podstawą do roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową. Tzn że jak w momencie zamówienia sprzedawca prezentował że dany pojazd ma takie cechy (obowiązywał dany cennik czy były takie reklamy), to klient ma prawo oczekiwać właśnie takiego towaru.
Wiem że klient jak rozmyśla nad zakupem samochodu, to nie będzie codziennie sprawdzać czy się nie zmienia cennik. Ale po to jest sprzedawca, żeby w momencie złożenia zamówienia wszystko było jasne.
Nie liczy się tu żadna data produkcji, tylko data zawarcia umowy/przyjęcia zamówienia.
Danego dnia sprzedawca oferuje dany towar. Klient zamawia, a sprzedawca zobowiązuje się taki towar dostarczyć. A jeśli wie, że za miesiąc fabryka będzie produkowała już coś innego i nie zdarzy się wyrobić do tego czasu, to nie powinien nie składać oferty ("nie przyjmujemy już zamówień na dany model/wersję").
Dlatego też cennik nie stanowi oferty. Ofertę dostajesz przy biurku u sprzedawcy.
marian
Posty: 173
Rejestracja: 06 paź 2018, 15:32
model samochodu: Kia Sorento IV HEV XL + CP1 + MET + SRF + HAK
Kia Picanto III 1.2 AT X-Line + AEB + NAV + SMK + MET,
Toyota Corolla TS XII 1.2 Turbo Comfort + Tech + MET

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: marian »

Ale ja się z tym wszystkim w 100% zgadzam. Zaznaczam tylko to, co jest małym druczkiem w cenniku Sorento, cyt:

"Kia Motors Polska Sp. z o.o. dochowując wszelkiej staranności zaznacza, że informacje zawarte w cenniku były aktualne w dniu jego publikacji. Jednocześnie Kia Motors Polska Sp. z o.o. zastrzega sobie prawo do wprowadzenia bez uprzedzenia zmian danych, w tym parametrów technicznych, wyposażenia, cen i specyfikacji pojazdów, które mogą być zależne od terminu dostawy i miejsca wytworzenia oraz zastosowanych rozwiązań i dostępności, a także aktów władzy. Wszelkie cenniki publikowane przez KIA uchylają cenniki opublikowane wcześniej.
Cennik nie stanowi oferty, a jedynie zaproszenie do zawarcia umowy. Dlatego poszczególne pozycje podane w cenniku mają walor rekomendacji i nie są wiążące. W wypadku sprzedaży konsumenckiej zawarte w tym cenniku informacje nie stanowią zapewnienia ani oświadczenia gwarancyjnego w rozumieniu kodeksu cywilnego, jak również nie stanowią opisu w rozumieniu ustawy z 30-05-2014 o prawach konsumenta. Niniejszy cennik oraz cenniki wyposażenia dodatkowego stanowią podstawę do ustalenia ceny. Ostateczne określenie ceny następuje po uzgodnieniu przez Dealera i Klienta szczegółowych cech zamówienia. Informujemy, że elementy dodatkowe wyposażenia stanowią odrębny od samochodu przedmiot sprzedaży."

Abstrahując od tego, czy takie zapisy są abuzywne, czy nie, to z powyższego wynika to, co napisałem. Jeśli kompletna lista wyposażenia (ale i parametrów technicznych) nie będzie załącznikiem do umowy zamówienia auta, to wszystko może się zmienić, a cennik nie jest podstawą do odstąpienia od umowy, czy domagania się doprowadzenia auta do zgodności z cennikiem.
kon
Posty: 1125
Rejestracja: 06 sty 2019, 17:37

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: kon »

Wiem doskonale że każdy stara się zepchnąć z siebie ile się tylko da odpowiedzialność. A fikoły prawne i logiczne czasem są wręcz zabawne, ale jednak jakieś prawo nas obowiązuje i nie wszystko można. Tzn napisać można, papier jest cierpliwy...
Sprawa jest prosta: oferta (a także zaproszenie do zawarcia umowy) może zmienić się w każdej chwili. Natomiast jesli już skorzystaliśmy z oferty i złożyliśmy zamówienie, to towar nie może się zmienić bez naszej zgody.
Jeśli umowa nie zawiera wszystkich specyfikacji, to klient ma prawo powoływać się na aktualne w momencie zawarcia umowy materiały publicznie dostępne (reklamy, cenniki, katalogi).
Dealerowi też powinno zależeć na tym żeby sprawa była jasna, bo obsługa każdej (nawet nie zasadnej) reklamacji kosztuje.
Ja nie dostałem też w umowie wszystkiego wyszczególnionego, ale za to sprzedawca swoje oferty zapisywał mi na cenniku, który mi dał. Pomimo tych wszystkich regułek i wykluczeń, to taki kwitek nawet bez podpisu to bardzo mocny papier w przypadku niezgodności.
XFabianX
Posty: 1
Rejestracja: 13 mar 2021, 10:42
model samochodu: Kia SORENTO

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: XFabianX »

Witam,
co do wersji L i jej wyposażenia to sprzedawca poinformował mnie ze martwe pole i felgi 19 dotyczą rocznika 2021. Taką zamówiłem i czekam za odbiorem. Niestety w tym tygodniu poinformowano mnie ze oczekiwanie na auto może wydłużyć się od 30 do nawet 60 dni od pierwotnej daty :? Wszystko spowodowane jest niby brakiem wiązek elektrycznych do kamer cofania..
galloper
Posty: 398
Rejestracja: 04 mar 2021, 14:21
model samochodu: Sorento PHEV 2021

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: galloper »

Obecnie czas oczekiwania na nowe zamówione Sorento to....7 miesięcy.
marian
Posty: 173
Rejestracja: 06 paź 2018, 15:32
model samochodu: Kia Sorento IV HEV XL + CP1 + MET + SRF + HAK
Kia Picanto III 1.2 AT X-Line + AEB + NAV + SMK + MET,
Toyota Corolla TS XII 1.2 Turbo Comfort + Tech + MET

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: marian »

Może jak to było za PRLu na rynku wtórnym będą droższe niż w cenniku u dilera haha ;)
galloper
Posty: 398
Rejestracja: 04 mar 2021, 14:21
model samochodu: Sorento PHEV 2021

Re: Kia Sorento IV wersja L brak systemu martwego pola

Post autor: galloper »

Coś w tym jest! Po zaangażowaniu co niektórych dealerów można odnieść właśnie wrażenie, że się wróciliśmy do czasów właśnie PRL-u. Byłem we wtorek u dwóch i jeden do teraz nie pofatygował się przesłać oferty :-D
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Sorento”