DCT użytkowanie

forum użytkowników modelu Optima
mjrPit
Posty: 61
Rejestracja: 26 maja 2019, 21:45
model samochodu: Optima SW 1,6 T-GDI

Re: DCT użytkowanie

Post autor: mjrPit »

Malin pisze: 19 wrz 2019, 09:00 Mam pytanie odnośnie skrzyni DCT. Pewnie głupie ale to mój pierwszy automat i mam kilka wątpliwości a w końcu kto pyta nie błądzi 🙂

Druga kwestia to hamulec ręczny? Czy zaciagacie na postoju? Tu akurat w kilku filmikach na YT które oglądałem przed odbiorem było że nie ma potrzeby, jedynie przy wzniesieniu a tak samo P, natomiast w instrukcji znów jest że trzeba za każdym razem. Jak jest włączony autohold to widzę że sam się z automatu zaciąga natomiast bez autoholda już nie.

Być może jest tak że instrukcja ma być idiotoodporna i piszą a do przesady, a wcale nie ma to żadnego uzasadnienia technicznego ale wolałbym się upewnić.
Z góry dzięki za info 😉
W przypadku skrzyń automatycznych należy zawsze zaciągać ręczny przy kończeniu jazdy. Skrzynia w swojej budowie ma bolce, które po zgaszeniu silnika blokują niektóre elementy skrzyni (zębatki) aby auto nie przesuwało się. Niestety w przypadku pozostawienia auta bez zaciągniętego ręcznego każdy zewnętrzny nacisk na auto powoduje przeniesienie siły z kół poprzez zębatki na owe bolce blokujące i ich wyginanie, co po iluś razach powoduje uszkodzenie całej skrzyni. Nie trudno sobie wyobrazić sytuację gdy na parkingu ktoś opiera się o Twoje auto bądź nieznacznie je popchnie podczas manewrowania swoim samochodem nie mówiąc już o sytuacji gdy ktoś celowo będzie chciał przesunąć Ci auto o kilka centymetrów, z takiej błahej sytuacji mogą powstać poważne konsekwencje dla skrzyni. Dlatego ważne jest zaciąganie ręcznego przy każdym gaszeniu silnika, gdyż to one w wyżej opisanych sytuacjach przejmują rolę elementu trzymającego auto w bezruchu i chronią w ten sposób bolce w skrzyni, na które nie przenosi się siła z kół.
chudy
Posty: 528
Rejestracja: 27 lut 2017, 00:27
model samochodu: Optima SW GTLine
Lokalizacja: Warszawa

Re: DCT użytkowanie

Post autor: chudy »

mjrPit pisze: 22 wrz 2019, 15:00
Malin pisze: 19 wrz 2019, 09:00 Mam pytanie odnośnie skrzyni DCT. Pewnie głupie ale to mój pierwszy automat i mam kilka wątpliwości a w końcu kto pyta nie błądzi 🙂

Druga kwestia to hamulec ręczny? Czy zaciagacie na postoju? Tu akurat w kilku filmikach na YT które oglądałem przed odbiorem było że nie ma potrzeby, jedynie przy wzniesieniu a tak samo P, natomiast w instrukcji znów jest że trzeba za każdym razem. Jak jest włączony autohold to widzę że sam się z automatu zaciąga natomiast bez autoholda już nie.

Być może jest tak że instrukcja ma być idiotoodporna i piszą a do przesady, a wcale nie ma to żadnego uzasadnienia technicznego ale wolałbym się upewnić.
Z góry dzięki za info 😉
W przypadku skrzyń automatycznych należy zawsze zaciągać ręczny przy kończeniu jazdy. Skrzynia w swojej budowie ma bolce, które po zgaszeniu silnika blokują niektóre elementy skrzyni (zębatki) aby auto nie przesuwało się. Niestety w przypadku pozostawienia auta bez zaciągniętego ręcznego każdy zewnętrzny nacisk na auto powoduje przeniesienie siły z kół poprzez zębatki na owe bolce blokujące i ich wyginanie, co po iluś razach powoduje uszkodzenie całej skrzyni. Nie trudno sobie wyobrazić sytuację gdy na parkingu ktoś opiera się o Twoje auto bądź nieznacznie je popchnie podczas manewrowania swoim samochodem nie mówiąc już o sytuacji gdy ktoś celowo będzie chciał przesunąć Ci auto o kilka centymetrów, z takiej błahej sytuacji mogą powstać poważne konsekwencje dla skrzyni. Dlatego ważne jest zaciąganie ręcznego przy każdym gaszeniu silnika, gdyż to one w wyżej opisanych sytuacjach przejmują rolę elementu trzymającego auto w bezruchu i chronią w ten sposób bolce w skrzyni, na które nie przenosi się siła z kół.
No nie bardzo bym powiedział nie bardzo ;)
Blokada na "P" jest właśnie po to żeby auto nie przesuwało się na postoju, wąsy blokujące są elementem skrzyni, ale nie są elementem mechanizmu, nawet urwanie takiego wąsa nie spowoduje awarii skrzyni, a urwać je niezwykle trudno. Oczywiście jak parkujemy na pochyłości to zaciągamy ręczny przed puszczeniem hamulca żeby auto oprzeć na hamulcu, a nie na skrzyni - z dwóch powodów: żeby w dłuższej perspektywie nie nadwyrężać tej skrzyni, ale ważniejsze żeby później móc wbić bieg, bo jak auto oprze się na dużej pochyłości na skrzyni to trzeba całkiem sporej siły żeby wyjąć wybierak z "P" na inną pozycję i wtedy faktycznie można coś mechanicznie uszkodzić, a jakaś drobna kobitka może nie dać sobie z tym rady.
Generalnie jak stoisz na płaskim szczególnie w zimie to odpuść sobie ręczny, "P" w skrzyni w zupełności wystarczy i nie ryzykujesz przymarznięciem/sklejeniem ręcznego, ale jeśli parkujesz na pochyłości z której samochód ma tendencję do stoczenia się, to przed zwolnieniem hamulca nożnego zaciągnij ręczny tak żeby ciężar auta oparł się na ręcznym, a nie na skrzyni.
SW GTLine Black & SW GT Black
Eryk93
Posty: 392
Rejestracja: 26 mar 2019, 11:57

Re: DCT użytkowanie

Post autor: Eryk93 »

Konkretne techniczne tematy Panowie :D
Wyjaśnienie bardzo drobiazgowe
mjrPit
Posty: 61
Rejestracja: 26 maja 2019, 21:45
model samochodu: Optima SW 1,6 T-GDI

Re: DCT użytkowanie

Post autor: mjrPit »

Bolce czy wąsy jak zwał tak zwał. Fakt jest taki że jest to element który ulega awarii w skutek braku używania ręcznego podczas parkowania. Wygięty nie schowa się do końca o połamanym nawet nie ma co wspominać, fakt skrzynia będzie działała ale jaki będzie efekt jazdy z ułamanym elementem w środku skrzyni? Raczej opłakany więc ja zawsze używam ręcznego parkując auto.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Optima”