DCT użytkowanie

forum użytkowników modelu Optima
Malin
Posty: 32
Rejestracja: 06 cze 2019, 21:10
model samochodu: Optima SW 1.6 T-GDI

DCT użytkowanie

Post autor: Malin » 19 wrz 2019, 09:00

Mam pytanie odnośnie skrzyni DCT. Pewnie głupie ale to mój pierwszy automat i mam kilka wątpliwości a w końcu kto pyta nie błądzi 🙂

Czy jak uruchamiacie silnik, w pozycji na P, to wciskacie hamulec? Sprzedawca w salonie mówił że nie trzeba, nawet właśnie pokazywał włączając silnik i wychodząc z auta. A hamulec dopiero zmieniając bieg. W instrukcji natomiast jest wyraźnie żeby wcisnąć ten hamulec. Znajomy w Touranie ma tak że bez hamulca nie jest w stanie uruchomić silnika więc może jednak coś w tym jest? Choć faktycznie w Optimie działa bez problemu bez wciskania.

Druga kwestia to hamulec ręczny? Czy zaciagacie na postoju? Tu akurat w kilku filmikach na YT które oglądałem przed odbiorem było że nie ma potrzeby, jedynie przy wzniesieniu a tak samo P, natomiast w instrukcji znów jest że trzeba za każdym razem. Jak jest włączony autohold to widzę że sam się z automatu zaciąga natomiast bez autoholda już nie.

Być może jest tak że instrukcja ma być idiotoodporna i piszą a do przesady, a wcale nie ma to żadnego uzasadnienia technicznego ale wolałbym się upewnić.

I ostatnia kwestią, gdzieś tu chyba na forum coś mi się kiedyś obiło o jakimś trybie pełzania itp. Rozumiem że to nie jest problem i można w korku jechać tylko odpuszczając hamulec, bez dodawania w ogóle gazu? Wtedy auto zaczyna toczyć się powoli (oczywiście w przypadku wyłączonego autoholda bo wtedy bez gazu nie ruszy).

Z góry dzięki za info 😉

Wolan86
Posty: 56
Rejestracja: 31 gru 2018, 13:38
model samochodu: Optima L 2019 1.6 T-GDI DCT

Re: DCT użytkowanie

Post autor: Wolan86 » 19 wrz 2019, 09:42

1. Wciskam ale bardziej przyzwyczajenie
2. Tak zaciagam staram sie zawsze aby przypadkiem reczny sie nie zapiekl
3. Dct nie lubi pełzania. Maly korek i calkowite odpuszczanie hamulca specjalnie jej nie zaszkodzi ale dojezdzanie z lekko popuszczonym hamulcem juz ja boli. Widac to po wskazniku temperatury skrzyni biegow.

Piotrek
Posty: 1068
Rejestracja: 16 paź 2017, 11:00
model samochodu: Kia Optima
Lokalizacja: Łańcut

Re: DCT użytkowanie

Post autor: Piotrek » 19 wrz 2019, 09:46

Malin pisze:
19 wrz 2019, 09:00
Druga kwestia to hamulec ręczny? Czy zaciagacie na postoju? Tu akurat w kilku filmikach na YT które oglądałem przed odbiorem było że nie ma potrzeby, jedynie przy wzniesieniu a tak samo P, natomiast w instrukcji znów jest że trzeba za każdym razem. Jak jest włączony autohold to widzę że sam się z automatu zaciąga natomiast bez autoholda już nie.
Autohold nie zaciąga hamulca postojowego, to nie jest to samo. Hamulec postojowy realizowany jest na tylnej osi poprzez elektroniczą aktywację zacisków. Autohold z kolei podtrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym (jest czymś w rodzaju ciągle działającego hill holdera). To tak w ramach informacji :)
Kia Optima L DOHC 2.0 Pb

matwod
Posty: 3
Rejestracja: 28 maja 2019, 08:29
model samochodu: Optima 1.6 T-GDI GT line

Re: DCT użytkowanie

Post autor: matwod » 19 wrz 2019, 10:03

Ad. 1 - Jak się nie wciska hamulca przy wciskaniu przycisku Start/Stop to włączy się tylko elektryka. Po pierwszym wciśnięciu tylko jakieś podstawy (radio np.), przy drugim wciśnięciu cała reszta (szyby, nawiewy etc.), nie silnik (chyba, że nie rozumiem pytania).

Ad. 2 - Wydaje mi się, że ręczny mi się zaciąga sam w przypadku parkowania na pochyłej powierzchni. Ale może mi się tylko wydaje :) Poeksperymentuje jeszcze i się dowiem ;)

Generalnie gdzieś czytałem/oglądałem jakiś filmik, że należy unikać sytuacji, gdzie cały ciężar samochodu przy parkowaniu na pochyłej powierzchni spoczywa na tej blokadzie skrzyni przy wrzuceniu P, ponieważ można mieć problem potem z wrzuceniem czegoś innego niż P. Polecano wykonywać czynności w takiej kolejności:
1. Wciskamy hamulec "nożny"
2. P
3. Ręczny
4. Wyłączamy silnik i puszczamy hamulec.

Brzmiało to dla mnie rozsądnie, i tak staram się robić.

Ad.3 Ja jeżdżąc w korku unikam jeżdżenia na pół-hamulcu własnie. Zostawiam trochę miejsca i albo tylko puszczam hamulec całkowicie i się toczę, albo dodaje lekko gazu. Wydaje mi się, że to już nie jest pełzanie, którego DCT podobno nie lubi.

Malin
Posty: 32
Rejestracja: 06 cze 2019, 21:10
model samochodu: Optima SW 1.6 T-GDI

Re: DCT użytkowanie

Post autor: Malin » 19 wrz 2019, 10:15

Dzięki Panowie za odpowiedzi.

Ad.1. Ja mam wersję M, normalnie z kluczykiem, bez przycisku start/stop i tu normalnie jestem w stanie uruchomić silnik na P bez wciskania hamulca. Silnik chodzi, samochód stoi i tyle 🙂 ale też się skłaniam chyba by zgodnie z instrukcją go wciskać. Być może od wersji L jest to inaczej rozwiązane, analogicznej jak we wspomnianym przeze mnie Touranie.

Ad.2 Ok, wydawało mi się że przy włączonym autoholdzie po wyłączeniu silnika pojawia się symbol hamulca postojowego. Natomiast co do wzniesienia to tak, też o tym czytałem by nie blokować na samym P i też zamierzam tak robić (różne tam opcje pokazywali, albo tak jak piszesz albo i z N po drodze aby zwolnić napięcia skrzyni?). Mi natomiast chodzi stricte na płaskim.

Ad.3. Tu chodzi mi o całkowite puszczanie hamulca bo samochód wtedy dość wolno się toczy i jest ok. Nie mówię o jakiejś jeździe na w pół trzymając na hamulcu. Ja niestety mieszkam w Wawie więc codzienne dojazdy to właśnie z 2x30 min w korku, często większym niż mniejszym więc sporo będzie takiego właśnie przebiegu. Dlatego też zależy mi by obchodzić się że skrzynią tak by jak najdłużej i najlepiej służyła 🙂

kon
Posty: 300
Rejestracja: 06 sty 2019, 17:37

Re: DCT użytkowanie

Post autor: kon » 19 wrz 2019, 11:48

Piotrek pisze:
19 wrz 2019, 09:46
Autohold nie zaciąga hamulca postojowego, to nie jest to samo. Hamulec postojowy realizowany jest na tylnej osi poprzez elektroniczą aktywację zacisków. Autohold z kolei podtrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym (jest czymś w rodzaju ciągle działającego hill holdera). To tak w ramach informacji :)
W sytuacji gdy masz AutoHold aktywny i zgasisz normalnie pojazd (skrzynia na P), to hamulec postojowy/awaryjny zalacz6 się automatycznie.
I jak zrozumiałem - o taką sytuację było pytanie.

Żeby uruchomić silnik, trzeba trzymać hamulec. Bez tego, naciśnięcie "start" uruchamia najpierw multimedia, potem zapłon.
Możliwość uruchomienia silnika samym przyciskiem (bez hamulca) to byłaby niebezpieczna sprawa.

mrjarro
Posty: 16
Rejestracja: 17 wrz 2019, 23:58
model samochodu: Kia Optima 1.6 T-GDI 7DCT GT-Line

Re: DCT użytkowanie

Post autor: mrjarro » 19 wrz 2019, 13:46

Ja po skończonej jeździe zawsze zaciągam ręczny, i nie spuszczam nogi z hamulca póki ręczny nie złapie. Wystarczy na delikatnym wzniesieniu nie zaciągnąć ręcznego i zostawić tylko P, aby się przekonać, że samochód się delikatnie stoczy i zatrzyma na skrzyni biegów, a więc cały ciężar bierze na siebie skrzynia. W moim poprzednim samochodzie ręczny zaciągał się automatycznie po zgaszeniu silnika. Szkoda że Optima tego nie ma.

Piotrek
Posty: 1068
Rejestracja: 16 paź 2017, 11:00
model samochodu: Kia Optima
Lokalizacja: Łańcut

Re: DCT użytkowanie

Post autor: Piotrek » 20 wrz 2019, 07:40

Optima ma coś takiego, tylko samochód musi wykryć spadek terenu - wtedy zaciągnie ręczny.
Kia Optima L DOHC 2.0 Pb

Eryk93
Posty: 230
Rejestracja: 26 mar 2019, 11:57
model samochodu: Optima 1.6T GDI

Re: DCT użytkowanie

Post autor: Eryk93 » 20 wrz 2019, 09:04

Piotrek pisze:
19 wrz 2019, 09:46
Malin pisze:
19 wrz 2019, 09:00
Druga kwestia to hamulec ręczny? Czy zaciagacie na postoju? Tu akurat w kilku filmikach na YT które oglądałem przed odbiorem było że nie ma potrzeby, jedynie przy wzniesieniu a tak samo P, natomiast w instrukcji znów jest że trzeba za każdym razem. Jak jest włączony autohold to widzę że sam się z automatu zaciąga natomiast bez autoholda już nie.
Autohold nie zaciąga hamulca postojowego, to nie jest to samo. Hamulec postojowy realizowany jest na tylnej osi poprzez elektroniczą aktywację zacisków. Autohold z kolei podtrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym (jest czymś w rodzaju ciągle działającego hill holdera). To tak w ramach informacji :)
Kolego autohold ma dwie funkcje, jedna która polega na tym co opisałeś, a druga właśnie zaciąga postojowy po wbiciu na wybieraku P i przekręceniu kluczyka.
mrjarro pisze:
19 wrz 2019, 13:46
Ja po skończonej jeździe zawsze zaciągam ręczny, i nie spuszczam nogi z hamulca póki ręczny nie złapie. Wystarczy na delikatnym wzniesieniu nie zaciągnąć ręcznego i zostawić tylko P, aby się przekonać, że samochód się delikatnie stoczy i zatrzyma na skrzyni biegów, a więc cały ciężar bierze na siebie skrzynia. W moim poprzednim samochodzie ręczny zaciągał się automatycznie po zgaszeniu silnika. Szkoda że Optima tego nie ma.
Spróbuj gasić silnik (stacyjka) powoli przekręcając kluczyk, najpierw z pozycji II na I, poczekaj chwilę, aż ręczny się zaciągnie, z pozycji I na 0 i wyjmij kluczyk, nie dziękuj :D
Malin pisze:
19 wrz 2019, 09:00
Mam pytanie odnośnie skrzyni DCT. Pewnie głupie ale to mój pierwszy automat i mam kilka wątpliwości a w końcu kto pyta nie błądzi 🙂

Czy jak uruchamiacie silnik, w pozycji na P, to wciskacie hamulec? Sprzedawca w salonie mówił że nie trzeba, nawet właśnie pokazywał włączając silnik i wychodząc z auta. A hamulec dopiero zmieniając bieg. W instrukcji natomiast jest wyraźnie żeby wcisnąć ten hamulec. Znajomy w Touranie ma tak że bez hamulca nie jest w stanie uruchomić silnika więc może jednak coś w tym jest? Choć faktycznie w Optimie działa bez problemu bez wciskania.

Druga kwestia to hamulec ręczny? Czy zaciagacie na postoju? Tu akurat w kilku filmikach na YT które oglądałem przed odbiorem było że nie ma potrzeby, jedynie przy wzniesieniu a tak samo P, natomiast w instrukcji znów jest że trzeba za każdym razem. Jak jest włączony autohold to widzę że sam się z automatu zaciąga natomiast bez autoholda już nie.

Być może jest tak że instrukcja ma być idiotoodporna i piszą a do przesady, a wcale nie ma to żadnego uzasadnienia technicznego ale wolałbym się upewnić.

I ostatnia kwestią, gdzieś tu chyba na forum coś mi się kiedyś obiło o jakimś trybie pełzania itp. Rozumiem że to nie jest problem i można w korku jechać tylko odpuszczając hamulec, bez dodawania w ogóle gazu? Wtedy auto zaczyna toczyć się powoli (oczywiście w przypadku wyłączonego autoholda bo wtedy bez gazu nie ruszy).

Z góry dzięki za info 😉
Może i ja dodam swoje 3 grosze.
1. Jeśli elektronika pozwala odpalić auto bez naciskania hamulca to znaczy, że niczemu to nie szkodzi i tak ja odpalam
2. Ja zawsze jeżdżę na autoholdzie, który mi zaciąga postojowy po zgaszeniu. Całą zimę tak przejeździłem i kolejne też mam zamiar tak jeździć.
3. Chodzi tylko o to, by jak najmniej używać hamulca w korkach. Ruszasz - puszczasz hamulec całkowicie, hamujesz - starasz się zatrzymać do zera, czynności powtarzasz.
Optima 1.6 T-GDI 7DCT 180km M'ka
Biała perła w kombiaczu

Malin
Posty: 32
Rejestracja: 06 cze 2019, 21:10
model samochodu: Optima SW 1.6 T-GDI

Re: DCT użytkowanie

Post autor: Malin » 20 wrz 2019, 20:26

Dzięki za odpowiedzi, chyba wszystko już wiem.
Też jeżdżę raczej z autoholdem więc hamulec postojowy sam się zaciąga (faktycznie dobrze to widać i czuc wyłączając powoli silnik). I z tego co zauważyłem to zwalniać go specjalnie nie trzeba przed ruszaniem, a wystarczy z P zmienić na D i można jechać.

Co do uruchamiania zobaczę, ale pewnie pozostanę przy wciskaniu hamulca.

ODPOWIEDZ