Wrażenia z jazdy - kalkulacja

forum użytkowników Kia EV6
Krzemyczek
Posty: 115
Rejestracja: 18 maja 2019, 19:02
model samochodu: Sportage 1,6 T-GDI > X-Ceed 1,6 T-GDI
Lokalizacja: Śląsk

Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: Krzemyczek »

Cześć.

Jestem świeżo po przejażdżce EV6, GTLine z napędem na tył, prosto z X-Ceed wsiadłem w elektryka i po chwili z powrotem do swojego. Jak kupowałem obecne autko, to o elektryku nawet nie myślałem - mówiłem melexy nie są dla mnie :).

Człowiek jest jednak istotą omylną...

Dziś zacząłem się łamać. Auto zaskoczyło mnie bardzo pozytywnie. Cisza, elastyczność i przyspieszenie, przestrzeń (!). Asystent pasa, aktywny tempomat zasługują na piątkę. Interesowało mnie to, jak auto poradzi sobie z torowiskami tramwajowymi, praktycznie codziennie po nich jeżdżę więc pojechałem tą samą trasą jak do pracy. Jest dobrze, ale czuć masę pojazdu na krótkich ostrych progach (czytaj tory tramwajowe) oraz dość głośne uderzenie opony. Są tam opony Conti 20 cali (a może 21? - naprawdę duże koła). Myślę, że te to wina Conti - podobnie było w Sportku, po zmianie na inne byłem w szoku jak ciche i głośne mogą być opony letnie.
I teraz tak - wiem, że duży moment obrotowy zjada opony przy ciężkiej nodze, a ja taką mam i przy Xceed opon z przodu już nie mam (35 tysięcy). Ale tu jest napęd na tył, lepsza trakcja, docisk... ciekawe na ile wystarczą.

No i tu pojawia się dylemat, nawet jeśli opony są drogie to wydaje się, że to problem marginalny:
Plusy:
- właściwości jezdne, przestrzeń, udogodnienia
- nie wymieniam oleju i filtrów - poza kabinowymi
- klocki powinny wystarczyć na długo
- "bak" do pełna to 35 PLN
- do tego dotacja i upust na zakup (flota)
- jazda buspasami, więcej stref do parkowania

Niewiadome:
- światła, kompletnie nie wiem jak świecą
- utrata wartości, odsprzedaż
- koszty przeglądów
- koszty napraw
- jak rynek przyjmie nowy pojazd, najtańsze to to nie jest


Minusy:
?
- zasięg... w trasie
- czas ładowania w trasie, z natury zawsze się spieszę :)
- dostępność stacji ładowania i panujące na nich ceny energii - to się zmienia ale różowo nie jest
- kontrowersyjna cena - wysoka rata leasingowa? (oczywiście to subiektywna opinia)

I teraz wyliczenia - realne, z przebiegu i średniej spalania
Zakup walbox-a 3500 PLN / na start - choć mam siłę w domu i w firmie więc zasadność zakupu jest wątpliwa
Obecnie wydaję około 1000 PLN na paliwo miesięcznie + 3 x w roku olej i filtry co 10000 tysięcy (jakieś 500 PLN), co daje ponad stówę miesięcznie na płyny i filtry.
Czyli miesięcznie ponad 1100 PLN paliwo i oleje - lekko.

Elektrykiem wydam 250-300 PLN - max (chyba, że będę korzystał ze stacji szybkiego ładowania - wiem, że będę ale rzadko)
Teraz szybka kalkulacja - sytuacja w opłatach na dziś - nie uwzględniam przeglądów:
  • leasing Xceed / 1900 PLN wpłata własna 5% i 5% wykup - ubezpieczenie 3500 / rok
    Leasing EV6 - 2800 PLN podobne warunki
- ubezpieczenie - nie wiem, strzelam 4500? / rok?

Teoretycznie :idea: różnica jest niwelowana w kosztach eksploatacji, bo co najmniej 600-700 PLN miesięcznie zaoszczędzę na paliwie.
Problem może się pojawić przy odsprzedaży - prognozy dla elektryków są różne, a nasze prawo potwornie niestabilne, stąd obawa przed dużą utratą wartości, no i nowymi babolami w pisanych na kolanie ustawach.

Jeśli ktoś jeździ mniej niż ja może mieć wątpliwości, ja ich nie raczej mam.

Co o tym sądzicie?

P.S. Obecnie trwają rozmowy z Bankiem Ochrony Środowiska w sprawie dopłat dla samochodów elektrycznych, firmowych, w leasingu, trzymam kciuki!
Fred.X
Posty: 365
Rejestracja: 27 cze 2021, 09:38

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: Fred.X »

Wall boxa i tak musisz podpiąć pod 400V ... niestety
No i pytanie jak jest z rzeczywistym zasięgiem, bo niestety to co podają producenci nijak ma się do realizmu ,
Cena ? jak na takie auto nie jest wysoka , no i elektryki u nas przynajmniej to jeszcze duża egzotyka.
Nie ukrywam EV6 bardzo mi sie podoba, ale narazie obserwuję rynek , muszą tą technologie dopracować.
No i największa bzdura u nas to ekobzdura , tzn auta elektryczne a 80% prądu pochodzi z węgla ... to tak na marginesie :lol:

No i na pewno dopłaciłbym do wersji z dwoma silnikami i napędem na 2 osie ...
Krzemyczek
Posty: 115
Rejestracja: 18 maja 2019, 19:02
model samochodu: Sportage 1,6 T-GDI > X-Ceed 1,6 T-GDI
Lokalizacja: Śląsk

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: Krzemyczek »

Z pewnością za 2 lata będzie ciekawiej tym bardziej, że mam przyłącze trój-fazowe, 40 KW i taryfę G12W taniej w nocy i w weekend + fotowoltaikę.
Można wysterować przekaźnik na godzinę 23 i będzie jeszcze tańsze ładowanie ale to tylko hipoteza, bo nie wiem czy można stosować zwłokę po podłączeniu do gniazda, czy nie wywali jakiegoś błędu.
Podzielam opinię co do napędu na 1 oś. Jakoś słabo widzę rekuperację na tylnej osi zimą:) Napęd na 4 koła konieczny! Żona potwierdza, bezpieczeństwo najważniejsze, na szczęście parametry techniczne jej nie interesują :)

Temat pozyskiwania energii to już prawie polityka, a polska przespała całe dekady i pozostawiła polaków samym sobie z czarnym złotem :lol: i/lub jego brakiem. Masz rację, w Polsce elektryki tak naprawdę jeżdżą na węgiel :(
Wszystko jest za przeproszeniem zdupione.
Brak sensownych zachęt.
Prawo prosumenckie jest niejasne i niestabilne.
Mimo to negocjuję fotowoltaikę na 9 KW. Nawinęła się EV6 - > fotowoltaika - > stąd u mnie pomysł na elektryka.

Planuję dłuższą wyprawę EV6, podzielę się opinią - dziennikarzom nie wierzę ani w ząb, każdy zachwala na tyle ile dostał gratyfikacji.
Fred.X
Posty: 365
Rejestracja: 27 cze 2021, 09:38

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: Fred.X »

Ja nie skreslam tych aut , tylko niektóre sa absurdalnie drogie, lekka przesada , no i dostępność ładowarek u nas to dramat , nie mówię o ilości (chociaż to też kiepsko) tylko o dostępności , elektryków przybywa, a stacji słabo
Awatar użytkownika
renegade
Posty: 159
Rejestracja: 03 lis 2021, 20:31
model samochodu: OPTIMA PHEV 2.0 205 KM

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: renegade »

Pomijając nasz chory kraj, to co do samego EV6 mega fajnie mi się jeździło choć przyznam, że w trybie ECO to jakbym rowerem jechał (choćt to podobno się ustawia coś z rekuperacją ale nie ruszałem) dopiero na trybie normal lub sport był banan na twarzy, jedyne co mi się nie podoba w tym aucie to konsola środkowa i jej dziura pod spodem, to jakiś oszołom musiał wymyślić i jeszcze przy podłodze gniazdka do ładowania, ani się tam dostać bez wysiadania z auta ani jakoś normalnie korzystać, no i jeszcze ta dziura to już mogli to jakoś zabudować dodatkowe schowki zrobić czy coś.
OPTIMA PLUG-IN 2.0 205 KM - C3S (aluminium silver) '16
CEE'D HB 1.6 DOHC 126 KM FL OPTIMUM - AA1 (infra red) '09
Krzemyczek
Posty: 115
Rejestracja: 18 maja 2019, 19:02
model samochodu: Sportage 1,6 T-GDI > X-Ceed 1,6 T-GDI
Lokalizacja: Śląsk

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: Krzemyczek »

renegade pisze: 04 gru 2021, 19:13 no i jeszcze ta dziura to już mogli to jakoś zabudować dodatkowe schowki zrobić czy coś.
No... Moja żona jak to zobaczyła, to dowaliła: ...o kur... hasiok! :lol: Ale szukamy pozytywów... Czteropak tam wchodzi!
lukasmasdes
Posty: 369
Rejestracja: 22 cze 2018, 23:28
model samochodu: Stinger GT, CEED III GT

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: lukasmasdes »

Też się na tym zastanawiałem, nawet założyłem wątek EV6 vs. Stinger. Oststaecinze mój wybór padł na kolejnego Stingera. Na chwilę obecną uważam, że nie mamy infrastruktury. Na auto do jeżdżenia w koło komina może być, ale jako auto na trasy się nie nadaje. Z kupna skutecznie wyleczył mnie test w którym facet chciał przejechać do ładowarki dystans 260 km z prędkością 140 km/h na godzinę i w połowie musiał zwolnić, bo by nie dojechał, a jechał wersją 77 kwh. Jeśli ktoś kupuje jako drugie auto albo do lista to może być, ale jako główne auto to jeszcze ta technologi nie jest jeszcze dopracowana. Brakuje też odpowiedniej infrastruktury. Wyobraźcie sobie co by było gdyby tylko 10% aut w PL było elektrycznych. Gdzie to wszystko by się ładowało?
krzysztof.szwed
Posty: 67
Rejestracja: 12 paź 2021, 23:47
model samochodu: Kia Sorento

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: krzysztof.szwed »

Drodzy Państwo
Z całym szacunkiem dla Kia i elektryków ale jest to największa pomyłka motoryzacji. COP26 pokazał środkowy palec (w sensie producenci aut) Niemcy w ogóle nie wierzą w te technologie i opracowują jakąś alternatywną.

Ciekaw jestem jak z żywotnością baterii ładując Wallbox w domu. jestem sceptyczny
Krzemyczek
Posty: 115
Rejestracja: 18 maja 2019, 19:02
model samochodu: Sportage 1,6 T-GDI > X-Ceed 1,6 T-GDI
Lokalizacja: Śląsk

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: Krzemyczek »

krzysztof.szwed pisze: 07 gru 2021, 21:14 Niemcy w ogóle nie wierzą w te technologie i opracowują jakąś alternatywną.
Panie Krzysztofie.
Każda marka niemiecka, jak i francuskie PSA, które przejęło Opla, ostro pracuje nad autami elektrycznymi. Barierą są zasięg, szybkość ładownia, dostępność ładowarek i... ekologia. Każdy producent nad tym pracuje (nie znam takiego, który olewa elektro-mobilność). Utylizacja baterii to zmora ich producentów.

Są firmy, które zarzekają się, że od 2030 roku nie wyprodukują ani jednego spalinowego silnika... Żartują? Straszą? Obawiam się, że niestety nie straszą. Przepisy ich do tego prawdopodobnie zmuszą, bo w Brukseli niestety tak procedują..

Przykład : Taki Hyundai ściśle współpracuje z ... Audi lub jak kto woli Audi z Hyundai, w zakresie baterii (ogniw paliwowych) - jak myślicie tak się nagle polubili i współpracują? :?:

Może jednak skupmy się na wrażeniach z jazdy i opłacalności (czytaj kalkulacja kosztów eksploatacji + zalety/wady).

Pozdrawiam.
GrzesB
Posty: 149
Rejestracja: 13 paź 2017, 15:05

Re: Wrażenia z jazdy - kalkulacja

Post autor: GrzesB »

Tak, i jesteśmy gotowi na nową technologię:
https://www.driving.co.uk/news/environm ... blackouts/

:D
Optima GT (2018)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia EV6”