FCA vs AEB

forum użytkowników modelu ProCeed
waciach
Posty: 175
Rejestracja: 04 wrz 2019, 13:24
model samochodu: ProCeed 1.4 2019

FCA vs AEB

Post autor: waciach »

Zamawiając swojego ProCeeda wziąłem wszystkie opcje dodatkowe poza pakietem AEB, ponieważ sprzedawca był absolutnie zielony w temacie i nie potrafił mi odpowiedzieć na proste pytania dotyczące działania tego rozszerzonego systemu a ja stwierdziłem że cena jest wysoka jak na funkcję wykrywania pieszych (tylko to mnie interesowało z całości). Materiały przedstawione przez KIA też są nieprecyzyjne i dziwnie opisane z podziałem na FCA i AEB kiedy to AEB z definicji jest systemem awaryjnego hamowania a tak się złożyło że mam teraz do dyspozycji Volvo XC40 z podobnymi systemami, sprawdziłem to na stronie producenta i tam działanie jest bardzo jasno i klarownie opisane więc dokładnie wiem czego oczekiwać a jedyne czego oczekuje od ProCeeda to dohamowanie przed pojazdem poprzedzającym gdy zagapię się w korku co wg mojej wiedzy powinno się zadziać w podstawie i tutaj pytanie czy tak to działa ?

System podstawowy (FCA) działa tak jak na poniższym materiale do 17 sekundy a rezszerzony (AEB) to reszta ?

https://www.youtube.com/watch?v=Mzaau9pHIGQ

PS. Volvo podobno też tak hamuje ale nie miałem jaj sprawdzić bo za każdym razem byłem na tyle blisko że wciskałem hamulec w obawie przed kraksą a system się nie aktywował i dla tego też na te wszystkie systemy autonomiczne patrzę z dystansem (zwłaszcza że wiele widziałem opinii o problemach z AEB w pojazdach marki KIA lub nawet o braku reakcji systemu podczas zabawy w testy)
huri_khan
Posty: 219
Rejestracja: 06 sie 2019, 22:28
model samochodu: ProCeed 1,4 GTLine + WIN + hak
Lokalizacja: Bytom

Re: FCA vs AEB

Post autor: huri_khan »

Chyba tak działa. Jak za bardzo się zbliżę to czuję, że samochód hamuje i na desce wyświetla się komunikat.

Dodatkowo dzisiaj zauważyłem, że jak gwałtownie zahamowałem (zmieniło się światło na skrzyżowaniu) to podczas hamowania zapaliły się światła awaryjne i migały nawet jak już stałem. Nie wiem jak długo by migały bo je wyłączyłem przyciskiem.
Awatar użytkownika
Gifter
Posty: 311
Rejestracja: 16 paź 2018, 21:36

Re: FCA vs AEB

Post autor: Gifter »

Z tego co kojarze to te światła awaryjne trzeba ręcznie wyłączyć i to nie tylko w Kia
soon Kia XXX :D :mrgreen:
waciach
Posty: 175
Rejestracja: 04 wrz 2019, 13:24
model samochodu: ProCeed 1.4 2019

Re: FCA vs AEB

Post autor: waciach »

Zgadza się, w 10 letnim fiacie 500 tak to działa, w nowszym fokusie też tak to działa i w astrze również.

Po tygodniu użytkowania Volvo stwierdziłem że te systemy bezpieczeństwa są spoko ale nie można w żaden sposób na nich polegać. Bawiąc się w puszczanie kierownicy miałem 2 przypadki gdy auto pokazywało uzbrojenie systemu (widziało linie) a i tak nie zareagowało. Nie udało mi się nigdy doprowadzić do autonomicznego hamowania. Za to raz gdy ruszałem dynamicznie z świateł i patrzyłem na nawigację w telefonie (bez uchwytu, między nogami) to mi krzyknął że nie patrzę na drogę. Ogólnie fajnie mieć aby w razie zagapienia czy awaryjnej sytuacji pozostała jakaś szansa na to że pojazd sam zahamuje trzymając się swojego pasa ale trybowi autonomicznemu nie potrafił bym zaufać.
Adrian88
Posty: 53
Rejestracja: 29 sie 2019, 08:41
model samochodu: Kia proceed gt

Re: FCA vs AEB

Post autor: Adrian88 »

Również uważam, że systemy dobrze, że są, ale one tylko pomagają, a nie zastępują kierowcę. Nawet przy odbiorze auta tak mi powiedzieli.
waciach
Posty: 175
Rejestracja: 04 wrz 2019, 13:24
model samochodu: ProCeed 1.4 2019

Re: FCA vs AEB

Post autor: waciach »

Pokusiłem się o sprawdzenie NCAP i KIA za system autonomicznego hamowania otrzymała: FCA 68% 1,6/3 oraz AEB 73% 2.3/3. co jednoznacznie pokazuje że nawet rozszerzony system AEB da nam 7/10 skutecznych zahamowań (w warunkach laboratoryjnych, na drodze pewnie mniej).
Testów nie polecam :D
huri_khan
Posty: 219
Rejestracja: 06 sie 2019, 22:28
model samochodu: ProCeed 1,4 GTLine + WIN + hak
Lokalizacja: Bytom

Re: FCA vs AEB

Post autor: huri_khan »

Przeczytajcie sobie w instrukcji kiedy FCA może nie zadziałać.
Jest tam tyle punktów, które mogą spowodować, że system nie zadziała, że możemy to traktować jako system testowy producenta :)
M3ntoR
Posty: 74
Rejestracja: 30 wrz 2019, 11:39
model samochodu: ProCeed GT 1.6
Lokalizacja: Rokietnica

Re: FCA vs AEB

Post autor: M3ntoR »

Możemy jednak być spokojni bo ostatnie badanie tych systemów we wszystkich markach jednoznacznie pokazują, że działają one bardzo wybiórczo :P
Także to nie tylko problem KIAnek.
waciach
Posty: 175
Rejestracja: 04 wrz 2019, 13:24
model samochodu: ProCeed 1.4 2019

Re: FCA vs AEB

Post autor: waciach »

Ale czasem ratuje tyłek i znam 2 przypadki kiedy uratowało to tyłek:
VW CC (2 gen)- zagapienie w korku, nieświadome położenie nogi na gazie w automacie i auto nie ruszyło,
Skoda Rapid - Gwałtowne hamowanie pojazdu poprzedzającego w chwili gdy kierowca akurat zerknął na coś na poboczu i pojazd zaczął hamować wydając komunikat dźwiękowy.
Zupełnie inne półki, lata produkcji a jednak w obu przypadkach znajomi twierdzą że z dużym prawdopodobieństwem uszkodzili by auto gdyby nie system więc jednak czasem to działa ale absolutnie nie powinno wpływac na obniżenie czujności kierującego.
Oglądałem też testy ciekawskich właścicieli na YT gdzie KIA wali w styropian jak dzik w sosnę, zupełnie nie widząc przeszkody ;)
huri_khan
Posty: 219
Rejestracja: 06 sie 2019, 22:28
model samochodu: ProCeed 1,4 GTLine + WIN + hak
Lokalizacja: Bytom

Re: FCA vs AEB

Post autor: huri_khan »

Dzisiaj jadąc do pracy pojawił się komunikat że system FCA został wyłączony i zaświeciły się kontrolki na desce jak w załączniku.
Nie wiem czy przypadkiem nie pojawił się komunikat że czujnik został zablokowany.
Szyba była czysta tylko był mróz -4 st.

Aż boję się co będzie jak termometr pokaże -10 lub jeszcze mniej.
Po ponownym uruchomieniu samochodu błąd już się nie pokazał.
Załączniki
PRO IMG_20191031_062144.jpg
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia ProCeed”