Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

forum użytkowników Kia Stonic
jotes1911
Posty: 206
Rejestracja: 02 lut 2020, 11:48

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: jotes1911 »

Iżu pisze: 25 lut 2021, 20:41
mstrum pisze: 25 lut 2021, 06:41
Gdybym miał uwierzyć we wszystko to piszą na forach to już dawno bym w wariatkowie wylądował. Lanie oleju z beczki w serwisach było jest i będzie bo to są opakowania hurtowe czyli tańszy produkt i takie serwis zamawia a poza tym przecież trudno oczekiwać żeby brali 4l opakowanie, wlewali 3,75l, a resztę wylewali. Ludzie włączcie myślenie.
Nie musisz w nic wierzyć, akurat miałem nieprzyjemność zobaczyć na własne oczy jak w ASO Fiat dymają klientów.. po około 3 latach od zakupu nowego samochodu Fiat Punto (kilkanaście lat temu) pojawiła się nieszczelność w układzie chłodniczym...
Opisywana przygoda odbyła się dokładnie 13 lat temu, więc może od tego czasu coś się zmieniło na lepsze. Ale ogólnie potwierdza to popularny pogląd, że nie kupuje się samochodów na "F". :lol:
Zamel
Posty: 4
Rejestracja: 23 cze 2020, 10:34
model samochodu: Kia stonic

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: Zamel »

Dziś byłem w salonie kia, dowiedziałem się że kia rezygnuje z orlena i teraz bedzie total ale juz specyfikacji nie A5/B5 jak to miało miejsce teraz a c2/c3 total
Awatar użytkownika
Iżu
Posty: 122
Rejestracja: 17 cze 2020, 16:16
model samochodu: KIA Stonic 1.4 DOHC

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: Iżu »

Cześć, byłem wczoraj w ASO KIA Wadowscy koło Krakowa po to by wymienić to co mi wlali w KIA ASO Patecki przy przeglądzie w październiku 2020 (Castrol Magnatec Start-Stop 0W-20) na olej o lepkości 5W-30 na jakim mój samochód jeździł przez cały poprzedni czas od nowości.
Przyjechałem ze swoim olejem - TOTAL Quartz INEO ECS 5W-30

https://deler.pl/p/olej-silnikowy-total ... m=referral

W serwisie pracownik sprawdził tylko czy olej spełnia specyfikację, następnie przekazał go mechanikowi.
Jakie było moje zdziwienie gdy za chwilę wezwano mnie na halę napraw, by mi pokazać wyciek oleju spod korka w mojej KIA Stonic po zaledwie 1500 km. jakie zrobiłem na tej "wodzie" :shock:
Mechanik stwierdził iż albo w ogóle nie wymieniono uszczelki albo korek został zbyt słabo dokręcony, w każdym razie cała miska i elementy przyległe silnika pokryte były cienką warstwą olejowej mazi.
Wyciek oleju po serwisie w ASO Patecki Kraków.jpg
Przy okazji gratisowo sprawdzono w samochodzie czy nie ma błędów w oprogramowaniu, dopompowano wszystkie koła, a nawet umyto dywaniki :)
To całkiem inne podejście do klienta w porównaniu do dealera KIA Patecki.

Gdy później zadzwoniłem do ASO Patecki by im zgłosić moje obiekcje na temat przeglądu przy którym wyszły nieprawidłowości podczas wymiany oleju, Pan Kierownik stwierdził iż "zawsze może się zdarzyć wyciek, uszczelki pod korek zdarzają się wadliwe tak samo jak uszczelki filtrów olejowych" a oni oczywiście nie mają sobie nic do zarzucenia :evil:
W dalszym ciągu rozmowy wyszło na to że u tego dealera zalewają co przegląd inny olej, na początku stosowali - Orlen Paltinium 5W-30, przy kolejnym przeglądzie - Castrol Magnatec Stop-Start 0W-20, a obecnie wlewają już jakiś 0W-30.. czyli ASO Patecki w Krakowie wedle (ich zdaniem) zaleceń KIA zmienia typ oleju przy każdym następnym przeglądzie nie pytając się o zdanie właściciela !

Omijajcie szerokim łukiem ASO KIA Patecki, ja już na pewno nie przyjadę do nich na żaden przegląd czy naprawę.
jami
Posty: 96
Rejestracja: 16 wrz 2020, 10:50
model samochodu: Stonic 1.4 XL+AEB+SRF

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: jami »

moim zdaniem niepotrzebnie wyolbrzymiasz rolę oleju w tym aucie. Różnice między 0W-20 a 5W-30 są znikome. Regularna wymiana na olej mający specyfikację wymaganą przez producenta jest najważniejsza. Przy Stonicu, aucie do spokojnej, cywilnej jazdy, nie ma różnicy czy to będzie 0W-20 czy 5W-30
Awatar użytkownika
Iżu
Posty: 122
Rejestracja: 17 cze 2020, 16:16
model samochodu: KIA Stonic 1.4 DOHC

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: Iżu »

jami pisze: 06 mar 2021, 12:44 moim zdaniem niepotrzebnie wyolbrzymiasz rolę oleju w tym aucie. Różnice między 0W-20 a 5W-30 są znikome. Regularna wymiana na olej mający specyfikację wymaganą przez producenta jest najważniejsza. Przy Stonicu, aucie do spokojnej, cywilnej jazdy, nie ma różnicy czy to będzie 0W-20 czy 5W-30
Zanim zdecydowałem się wymienić olej na 5W-30 rozmawiałem z kilkunastoma mechanikami także w ASO KIA w różnych częściach Polski, we wszystkich przypadkach uzyskałem informacje iż - nie powinno się zmieniać oleju na taki o mniejszej lepkości w trakcie eksploatacji pojazdu.
Silnik 1.4 100 KM to stara i niezawodna jednostka, która od lat zalewana była olejem 5W-30 i na takim oleju powinien ten silnik pracować.
Olej 0W-20 sprawdzi się jedynie w ekstremalnie zimowych warunkach, przy mrozach rzędu -20 st. C i przy nagminnym stosowaniu systemu start-stop.
Zwróć uwagę co na ten temat jest napisane w instrukcji obsługi:
Zalecana lepkość oleju KIA Stonic.jpg
Zalecana lepkość oleju KIA Stonic.jpg (110.24 KiB) Przejrzano 2023 razy
Zakres temperatur dla lepkości olejów KIA Stonic.jpg
Zakres temperatur dla lepkości olejów KIA Stonic.jpg (103.47 KiB) Przejrzano 2022 razy
jami
Posty: 96
Rejestracja: 16 wrz 2020, 10:50
model samochodu: Stonic 1.4 XL+AEB+SRF

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: jami »

nadal uważam, że to dorabianie ideologii tam, gdzie jest to zbędne. Mam już trochę lat i kilka własnych samochodów za sobą. Każdym przejechałem ok. 200 tys.km, często nie wymieniałem auta po 3 latach, zdarzały się takie, które miałem ok. 7 lat.
O znaczeniu oleju czytam od kiedy powstał internet i fora internetowe. Z mojej perspektywy to tylko bicie piany. W swoich samochodach zaczynałem od olejów zalecanych przez producenta, potem przechodziłem na własne, w końcu sprzedawałem samochody, Żaden nie brał oleju (a przynajmniej tyle, żeby była potrzeba dolewania między przeglądami), żaden silnik się nie zepsuł, nie zatarł, po sprzedaży wiem, że jeździły bezproblemowo długie lata.
Dlatego powtórzę - lej co chcesz i tak nie ma to specjalnego znaczenia, jeżeli będziesz stosował oleje o specyfikacji zalecanej przez producenta. Ćwiczyłem 5W-30, %w-40, także 0W w różnych konfiguracjach. Ćwiczyłem oleje tanie i te najdroższe. Z perspektywy czasu nie widzę żadnej różnicy i takie doświadczenia chcę przekazywać innym na forach.
Dla mnie koniec tematu, niech każdy stosuje co chce. Pozdrawiam
kon
Posty: 1125
Rejestracja: 06 sty 2019, 17:37

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: kon »

Iżu pisze: 06 mar 2021, 22:01 ...
Zanim zdecydowałem się wymienić olej na 5W-30 rozmawiałem z kilkunastoma mechanikami także w ASO KIA w różnych częściach Polski, we wszystkich przypadkach uzyskałem informacje iż - nie powinno się zmieniać oleju na taki o mniejszej lepkości w trakcie eksploatacji...
A czy ktoś merytorycznie uzasadnił dlaczego?

Osobiście uważam, że do samochodu normalnie eksploatowanego (zwłaszcza w warunkach miejskich) nie ma coś do za bardzo spuszczać nad lepkością oleju.
Do auta które regularnie lata po autostradach lub faktycznie jest mocno ugniatanie, to rzeczywiście miałbym wątpliwości przy 0W20.
dziabi3
Posty: 174
Rejestracja: 02 lip 2018, 00:05
model samochodu: Stonic 1.4 MPI

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: dziabi3 »

Karzdy patrzy na cyferki, o ten 0w20 to woda, a ten w 5w30 to lepszy. Co za kocopoły !!!!!

Ludzie zerknijcie sobie na lepkość / gęstość jednego oleju i drugiego w zależności od temperatury, a zobaczycie że się pokrywają.
Jak olej spełnia normę to znaczy że pasuje i tyle.

Ps 0W20 leje się z racji klimatu i jakby kto nie wiedział z racji ciasnego pasowania silnika.

Jak jeździsz normalnie to i -5W10 ci wystarczy, a jak upalasz jak debil to i 1000W1000000 ci nie wystarczy.
Kopytko
Posty: 28
Rejestracja: 02 sty 2021, 17:39
model samochodu: Stonic 1.0 T-GDI

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: Kopytko »

Iżu pisze: 23 paź 2020, 21:34 Cześć i czołem koledzy, chciałbym poruszyć temat nowego oleju do naszych samochodów KIA Stonic z silnikiem 1.4 DOHC 100 KM.
Po przebiegu 1'500 km. dokonałem nieobowiązkowej wymiany oleju, serwis ASO zalał silnik zalecanym wtedy olejem - Orlen Platinum 5W-30.
Podczas ostatniego obowiązkowego przeglądu po roku kilka dni temu mocno się zdziwiłem gdy okazało się iż w ASO KIA Patecki wymieniono mi olej na:

Castrol Magnatec Stop-Start 0W20 1L ILSAC GF5

Castrol Magnatec 0W-20 GF (1).jpg

Castrol Magnatec 0W-20 GF (2).jpg

https://metler.pl/p/1791-castrol-magnat ... escription

Serwisant tłumaczył że niedawno wyszły nowe zalecenia KIA by stosować olej o takich parametrach w silnikach 1.4 DOHC 100 KM, ale także 1.2 DOHC 84 KM, gdyż zwiększa on trwałość silnika podczas częstych uruchomień i przy zimnym silniku, jednak na życzenie klienta dalej zalewają Orlenowski 5W-30.
Jako że temat mnie nieco zaskoczył, postanowiłem podzwonić do kilku ASO KIA w Polsce i dowiedzieć się czy aby na pewno wlano mi właściwy olej o tak niskiej w sumie lepkości, okazało się iż o temacie słyszą pierwszy raz, a podczas przeglądów zalewają silniki olejem 5W-30 :shock:
Co ciekawe KIA dalej zaleca ten olej do silników 1.4 DOHC ale w cieplejszych krajach i tu pojawia się pytanie czy aby na pewno zmiana oleju na ten o mniejszej lepkości wyjdzie mojemu silnikowi na dobre ?
Wszyscy wiemy że producenci na wszelkie sposoby próbują wycisnąć mniejsze spalanie, a tego typu olej może spowodować nieziemską :mrgreen: oszczędność zużycia paliwa do około 2,3 %

Czy ktoś orientuje się coś więcej na temat tego oleju, jak się sprawdzi podczas gorących upalnych dni ?

Słyszałem że producenci mają zastępować oleje o klasie lepkości 5W-30 właśnie olejami 0W-20,które ponoć lepiej chronią silnik, są trwalsze i zostawiają większy film olejowy, bo lepiej przylegają do elementów silnika, tym niemniej to my możemy sami zdecydować na jakim oleju będziemy jeździć o ile będzie on spełniał fabryczną specyfikację, dlatego warto się zastanowić na tym tematem.

Na marginesie .. policzono mi za 4 litry, po przeglądzie oddano jedną butelkę oleju Castrol Magnatec Stop Start 0W-20 z której ubyło jakieś 0,1 l. a więc wlano do układu - 3,1 l. (przy pojemności - 3,6 l. miski olejowej silnika 1.4 DOHC) oznacza że nie spuszczono pół litra starego oleju !
Serwis tłumaczył to brakiem możliwości spuszczenia całego oleju z układu, tyle że mnie ten argument do końca nie przekonuje i tłumaczę to raczej pośpiechem mechanika, co można było zobaczyć na kolektorze wydechowym gdzie znajdował się rozlany olej, który podczas dzisiejszej reklamacji musieli wyczyścić.

Ogólnie coraz bardziej się zniechęcam do tego serwisu, zwłaszcza że nawet Kierownik ASO nie ma podstawowej wiedzy na temat budowy silników samochodów które tam sprzedają (twierdził że silnik 1.4 DOHC 100 KM ma rozrząd napędzany łańcuchem, dopiero gdy wyraziłem swoje zdumienie sprawdził iż jest tam "pasek w kąpieli olejowej").

https://www.wyborkierowcow.pl/pasek-roz ... owych-aut/

Opiszcie proszę Wasze doświadczenia podczas wymiany oleju w ASO, oraz co sądzicie o tej nowości (0W-20), zastanawiam się też czy w ogóle powinno się zmieniać olej o większej lepkości na taki który ma ją mniejszą, jak to było w przypadku mojego samochodu ?
Witam
To jest bardzo dobry olej z dobrą formułą do silników wolnossących z systemem start stop. Nie ma się czego obawiać, nawet lepiej będzie chroniony na tym oleju niż na 5w30, jeśli auto jest normalnie używane. Wklejam opinie o tym oleju z forum olejowego formulacja ta sama tylko ,lepkość jest wyższa. Olej jest godny polecenia.

Castrol Magnatec 5W-30 A5

Normy: ACEA A5/B5, ILSAC GF-5, API SN
Rekomendacje: Ford WSS-M2C913-C / WSS-M2C913-D


Lepkość znajduje się w środkowym zakresie dla klasy SAE 30 (9.3-12.5). Jest typowa dla normy ACEA A5/B5 (lekkobieżny olej o obniżonym HTHS) jakie spełnia.
Indeks lepkości VI – 168, niezła wartość chociaż zdecydowanie nie nastawiona na stabilność w dużym zakresie temperatury. Nie powinno to dziwić biorąc pod uwagę fakt, że olej jest raczej przeznaczony do ruchu miejskiego i wg mnie postawiono na mniejszą ilość dodatków aby zapewnić dłuższe życie obciążonego taką eksploatacją oleju.
Pakiet dodatków zawiera niewielką, jednak nadal działającą dawkę molibdenu. Uzupełniona jest ona przez bor, który również jest dodatkiem przeciwzużyciowym, zwiększa także TBN i poprawia jego utrzymanie. Spora ilość wapnia jako detergentu, chociaż niekoniecznie tylko jako detergentu.
TBN – prawie 10, dobra wartość jak na olej z grupy lekkobieżnych. Poziomy wapnia sugerowały by więcej, ale możliwe że bierze się ono ze związków boru.

Baza: w naszej opinii olej ten bazuje na VHVI. Sugerują to wpisy w MSDS produktu: hydrokrakowana ropa naftowa stanowiąca większość objętości. Nośnikiem dla dodatków są najprawdopodobniej oleje z grupy I lub II: destylaty ropy naftowej odparowane rozpuszczalnikiem.

Podsumowanie: Olej Castrol Magnatec SS 5W-30 A5 ewidentnie ukierunkowany jest na zapewnienie wysokiej ochrony w momencie startu (dodatki antyzużyciowe) oraz długotrwałe i skuteczne neutralizowanie zanieczyszczeń powstałych w czasie jazdy miejskiej. TBN wyda się niski, ale związki boru mogą poprawiać utrzymanie jego poziomu - to można by ocenić po analizie oleju zużytego.

Wg nas olej niezły, ciekawy w porównaniu do konkurencji w tym zakresie lepkości i normie ACEA.
Awatar użytkownika
Iżu
Posty: 122
Rejestracja: 17 cze 2020, 16:16
model samochodu: KIA Stonic 1.4 DOHC

Re: Nowy olej do silników KIA Stonic 1.4 DOHC 100 KM, 1.2 DOHC 84 KM o lepkości - 0W-20 .. ?

Post autor: Iżu »

Kopytko pisze: 29 mar 2021, 20:54 [
Witam
To jest bardzo dobry olej z dobrą formułą do silników wolnossących z systemem start stop. Nie ma się czego obawiać, nawet lepiej będzie chroniony na tym oleju niż na 5w30, jeśli auto jest normalnie używane. Wklejam opinie o tym oleju z forum olejowego formulacja ta sama tylko ,lepkość jest wyższa. Olej jest godny polecenia.

Castrol Magnatec 5W-30 A5

Normy: ACEA A5/B5, ILSAC GF-5, API SN
Rekomendacje: Ford WSS-M2C913-C / WSS-M2C913-D


Lepkość znajduje się w środkowym zakresie dla klasy SAE 30 (9.3-12.5). Jest typowa dla normy ACEA A5/B5 (lekkobieżny olej o obniżonym HTHS) jakie spełnia.
Indeks lepkości VI – 168, niezła wartość chociaż zdecydowanie nie nastawiona na stabilność w dużym zakresie temperatury. Nie powinno to dziwić biorąc pod uwagę fakt, że olej jest raczej przeznaczony do ruchu miejskiego i wg mnie postawiono na mniejszą ilość dodatków aby zapewnić dłuższe życie obciążonego taką eksploatacją oleju.
Pakiet dodatków zawiera niewielką, jednak nadal działającą dawkę molibdenu. Uzupełniona jest ona przez bor, który również jest dodatkiem przeciwzużyciowym, zwiększa także TBN i poprawia jego utrzymanie. Spora ilość wapnia jako detergentu, chociaż niekoniecznie tylko jako detergentu.
TBN – prawie 10, dobra wartość jak na olej z grupy lekkobieżnych. Poziomy wapnia sugerowały by więcej, ale możliwe że bierze się ono ze związków boru.

Baza: w naszej opinii olej ten bazuje na VHVI. Sugerują to wpisy w MSDS produktu: hydrokrakowana ropa naftowa stanowiąca większość objętości. Nośnikiem dla dodatków są najprawdopodobniej oleje z grupy I lub II: destylaty ropy naftowej odparowane rozpuszczalnikiem.

Podsumowanie: Olej Castrol Magnatec SS 5W-30 A5 ewidentnie ukierunkowany jest na zapewnienie wysokiej ochrony w momencie startu (dodatki antyzużyciowe) oraz długotrwałe i skuteczne neutralizowanie zanieczyszczeń powstałych w czasie jazdy miejskiej. TBN wyda się niski, ale związki boru mogą poprawiać utrzymanie jego poziomu - to można by ocenić po analizie oleju zużytego.

Wg nas olej niezły, ciekawy w porównaniu do konkurencji w tym zakresie lepkości i normie ACEA.
Cześć, wkleiłeś opis oleju Castrol Magnatec 5W-30, a dyskusja dotyczy oleju 0W-20 :mrgreen:
Tendencja do używania olejów tak niskich lepkości jest podyktowana normami spalania, używając takiej "wody" uzyskamy oszczędność paliwa rzędu 2%.. oczywiście w połączeniu z systemem start-stop :lol:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia Stonic”