Strona 1 z 1

Powtarzająca się awaria skrzyni biegów - wada fabryczna?

: 31 lip 2018, 08:14
autor: Mawa
Mam w stajni przepiękny samochód Kia Optima 1.7 GTI z 2016 roku, pierwsza rejestracja w 2017. Przez pierwsze 85 tys. km miała już 3 powtarzające się, poważne awarie skrzyni biegów. Chciałbym wiedzieć, czy to ja tak fatalnie trafiłem, czy to jakaś wada fabryczna? Czy u kogoś to się wydarzyło? 1-sza awaria miała miejsce po 7 miesiącach od nowości i przejechaniu 45.000 km. Skrzynia przestała zmieniać biegi, zablokowała się na 1-ce, sama z siebie weszła na 6-7 tys. obrotów (przy nodze zdjętej z gazu), zanim żona się zatrzymała na poboczu po 50 metrach, nie mogła wcześniej bo to się wydarzyło na środku skrzyżowania, spaliły się oba sprzęgła. Samochód trzymali w serwisie 3 miesiące... wymienili w skrzyni biegów jakieś części (jakieś wałki) + sprzęgła. Po kolejnych 6 miesiącach od odebrania samochodu z serwisu (kwiecień 2018) i 75.000 przebiegu skrzynia wrzucała tylko biegi nieparzyste. W serwisie coś zrobili i przestała. Po kolejnych 3 miesiącach i wejściu na 85.000 km skrzynia zatrzymała się na 6 biegu, znowu wymienili w niej jakieś wałki (mam informację, że dokładnie te same, co na jesieni zeszłego roku). Samochód głównie jeździ w trasach, awarie się zdarzyły w mieście. Gwarancja się skończy za około rok (po 150.000 tys. km a nie po żadnych 7 latach). Zastanawiam się co zrobić. Czy ktoś zna podobne przypadki, chciałbym się zorientować, czy to jest wada fabryczna i jest więcej osób poszkodowanych i wtedy moglibyśmy wspólnie podjąć negocjacje z importerem. Być może jakieś kroki prawne. Zdaje się, że zgodnie z prawem konsumenta po 5 naprawach głównych przysługuje zwrot gotówki lub wymiana na nowy samochód. Pozdrowienia.

Re: Powtarzająca się awaria skrzyni biegów - wada fabryczna?

: 31 lip 2018, 08:43
autor: Piotrek
Mawa pisze:... Gwarancja się skończy za około rok (po 150.000 tys. km a nie po żadnych 7 latach).
To Cię nie powinno dziwić - w książce gwarancyjnej I przy zakupie nowego samochodu każdy klient otrzymuje informację, że gwarancja na samochód jest udzielana na 7 lat lub 150 tys km, w zależności od tego co nastąpi szybciej.

Co do awarii samej w sobie raczej nie ma tu (na forum) podobnego przypadku.

P.S. A nie próbowali Ci wymienić skrzyni na nową?

Re: Powtarzająca się awaria skrzyni biegów - wada fabryczna?

: 31 lip 2018, 09:30
autor: chudy
Mawa pisze:Mam w stajni przepiękny samochód Kia Optima 1.7 GTI z 2016 roku, pierwsza rejestracja w 2017. Przez pierwsze 85 tys. km miała już 3 powtarzające się, poważne awarie skrzyni biegów. Chciałbym wiedzieć, czy to ja tak fatalnie trafiłem, czy to jakaś wada fabryczna? Czy u kogoś to się wydarzyło? 1-sza awaria miała miejsce po 7 miesiącach od nowości i przejechaniu 45.000 km. Skrzynia przestała zmieniać biegi, zablokowała się na 1-ce, sama z siebie weszła na 6-7 tys. obrotów (przy nodze zdjętej z gazu), zanim żona się zatrzymała na poboczu po 50 metrach, nie mogła wcześniej bo to się wydarzyło na środku skrzyżowania, spaliły się oba sprzęgła. Samochód trzymali w serwisie 3 miesiące... wymienili w skrzyni biegów jakieś części (jakieś wałki) + sprzęgła. Po kolejnych 6 miesiącach od odebrania samochodu z serwisu (kwiecień 2018) i 75.000 przebiegu skrzynia wrzucała tylko biegi nieparzyste. W serwisie coś zrobili i przestała. Po kolejnych 3 miesiącach i wejściu na 85.000 km skrzynia zatrzymała się na 6 biegu, znowu wymienili w niej jakieś wałki (mam informację, że dokładnie te same, co na jesieni zeszłego roku). Samochód głównie jeździ w trasach, awarie się zdarzyły w mieście. Gwarancja się skończy za około rok (po 150.000 tys. km a nie po żadnych 7 latach). Zastanawiam się co zrobić. Czy ktoś zna podobne przypadki, chciałbym się zorientować, czy to jest wada fabryczna i jest więcej osób poszkodowanych i wtedy moglibyśmy wspólnie podjąć negocjacje z importerem. Być może jakieś kroki prawne. Zdaje się, że zgodnie z prawem konsumenta po 5 naprawach głównych przysługuje zwrot gotówki lub wymiana na nowy samochód. Pozdrowienia.
Czy przed awarią były jakieś dziwne zachowania skrzyni?
U mnie w GTLine przy jakiś 30k jak się delikatnie zwalniało, to w okolicach 32km/h skrzynia delikatnie szarpała, zgłosiłem to na przeglądzie i z tego co mi mówili wymienili okładziny sprzęgła i problem ustąpił.

Re: Powtarzająca się awaria skrzyni biegów - wada fabryczna?

: 31 lip 2018, 15:48
autor: kysior
Trafiłem kiedyś na mechanika, który mówił, że te skrzynie z fabryki wychodzą że zbyt małą ilością oleju, co kończy się wrzucaniem tylko parzystych, lub tylko nieparzystych biegów. Nie weryfikowałem tego.

Re: Powtarzająca się awaria skrzyni biegów - wada fabryczna?

: 01 sie 2018, 09:17
autor: Prezes76
:shock: :shock: :shock: o losie....skrzynia tyż. Panie miej nas w swojej opiece..... :lol: :lol: :lol:

Re: Powtarzająca się awaria skrzyni biegów - wada fabryczna?

: 01 sie 2018, 12:39
autor: jabolkg
Miałem podobne przygody w poprzednim samochodzie, Skoda Superb z nieszczęsną skrzynią siedmiobiegową DSG czyli też dwusprzęgłówka jak w Kii. Od przebiegu mniej więcej 45tys poszarpywanie przy delikatnym ruszaniu ze świateł, podobno to wada tarcz sprzęgłowych, gdzieś tam z tyłu głowy pukała konieczność ich wymiany a producent oczywiście nie przyznawał się do winy. Przy przebiegu 110tys wróciłem do domu tylko na parzystych biegach, rozsypało się łożysko oporowe, kulki poszły dalej i rozwaliły tarcze sprzęgłowe i mechatronikę, koszt naprawy spory. Po naprawie kupiliśmy na wszelki wypadek drugi samochód do miasta.
Generalnie skrzynie dwusprzęgłowe są mocno przereklamowane, prawdziwy pancerny automat to najzwyklejszy w świecie hydrokinetyk, np BMW do dziś nie pcha się w żadne zabawy z tego typu wynalazkami.

Re: Powtarzająca się awaria skrzyni biegów - wada fabryczna?

: 04 sie 2018, 15:34
autor: Prezes76
U mnie szarpie na zimnym silniku ale jak na razie serwis usilnie aktualizuje oprogramowanie-poprawy nie ma :) :) Chyba trzeba im podpowiedzieć co jest do wymiany :)

Re: Powtarzająca się awaria skrzyni biegów - wada fabryczna?

: 11 sie 2018, 09:09
autor: zetek
Pewien gościu na FB (profil Samochody KIA - uwagi, spostrzeżenia, rady), który pracuje w serwisie KIA napisał, że najgorsza Optima to 1.7 CRDI z automatem. Silnik jeżeli trafi się poprawiony ( za długie śruby od głowicy) to skrzynia wciąż się wali. Lepsza jest ta stara, która "muli" samochód.