Hybryda phev czy to nie ekosciema
Hybryda phev czy to nie ekosciema
Chciałbym się z Wami podzielić moimi przemyśleniami na temat hybryd. Nie będę tu pisal o miękkich hybrydach bo takich nie użytkowałem ale o zwykłych HEV i pluginach PHEV.
Obecnie od 3 lat jeżdżę Ceedem PHEV.
Do zalet mozna zaliczyc:
- koszty. Mam 34 tys przebiegu, spalanie na tym dystansie to 2l/100km (dane z Fuelio) do tego należy dodać koszty prądu za ile naładowałem samochód. Niestety nie jestem w stanie policzyć kosztów, bo cześć poszło z fotowoltaiki a część z taryfy nocnej a część z dziennej. Mówiąc krótko nie do oszacowania.
- DCT, czytając inne posty na temat problemów z DCT to u mnie ten problem wogole nie występuje.
- komfort jazdy tzn cisza w samochodzie
Teraz troszkę o wadach:
- gdy wyczerpie sie calkowicie prąd w akumulatorze to silnik spalinowy działa tak jakby się turbo wyłączyło
- miałem przypadek awarii kiedy pojawił mi się check. Stało się to gdy napęd na autostradzie przełączył sie z napędu elektrycznego na spalinowy. Auto zaliczyło serwis. Po tygodniu testów i diagnostyki otrzymałem wynik. Problem z drugą sondą lambda. Błąd usunięto bo sonda działa poprawnie. Zalecenia serwisu i tu warto to zapamiętać: proszę wiecej jeździć na silniku spalinowym, bo wie Pan jak silnik nie pracuje to niestety bardziej jest narażony na tego typu usterki. To ja sie pytam: Nie po to wydałem 20tys więcej od wersji benzynowej żeby teraz jeździć na silniku. Na to pracownik serwisu odpowiedział: Niech się Pan cieszy że ma Pan silnik który nie ma filtra cząstek stałych. Bo hybrydy Kia z filtrem są u nas nagminie już po kilku miesiącach z uwagi na to że filtr się zapycha. A przeczyszczenie filtra nie podlega gwarancji. Jeśli ktoś jeździł kiedyś hybryda to wie że te układy hybrydpwe szczególnie w mieście nie potrafią się nagrzać z uwagi na częste wylaczanie się i korzystanie z napędu elektrycznego. Takze o wypaleniu filtra nie ma mowy. Więc dzisiejsze normy jakie spelnia samochod na papierze wyglądaja super a w praktyce, to masz użytkowniku kłopot.
- hybryda zimą. Pomijam zasieg elektryczny z 50 km w lato robi się tylko 40km zimą. Ale to nie jest najwiekszy problem. Dojeżdżam do pracy 10km w jedną stronę i w lato robię to w całości na prądzie a zimą mam spalanie ok 4l/100km. Skąd te spalanie? No właśnie, żeby mieć ciepło w samochodzie należy włączyć ogrzewanie a ciepło pochodzi tylko z silnika. Więc jadąc 10km do pracy, wiem ze jadę na prądzie ale samochód uruchamia silnik, który robi tylko za ogrzewanie samochodu. Z tego co wiem to z hybryd tylko toyota prius phev posiada pompę ciepla.
Tyle moich przemyślen. To nie jest tak że narzekam. Bede sobie dalej jedzidzc swoim Ceedem bo mi on pasuje. Chcę sie tylko podzielić swoimi spostrzeżeniami. A wcześniej jedzilem legendarną Toyota Prius.
Obecnie od 3 lat jeżdżę Ceedem PHEV.
Do zalet mozna zaliczyc:
- koszty. Mam 34 tys przebiegu, spalanie na tym dystansie to 2l/100km (dane z Fuelio) do tego należy dodać koszty prądu za ile naładowałem samochód. Niestety nie jestem w stanie policzyć kosztów, bo cześć poszło z fotowoltaiki a część z taryfy nocnej a część z dziennej. Mówiąc krótko nie do oszacowania.
- DCT, czytając inne posty na temat problemów z DCT to u mnie ten problem wogole nie występuje.
- komfort jazdy tzn cisza w samochodzie
Teraz troszkę o wadach:
- gdy wyczerpie sie calkowicie prąd w akumulatorze to silnik spalinowy działa tak jakby się turbo wyłączyło
- miałem przypadek awarii kiedy pojawił mi się check. Stało się to gdy napęd na autostradzie przełączył sie z napędu elektrycznego na spalinowy. Auto zaliczyło serwis. Po tygodniu testów i diagnostyki otrzymałem wynik. Problem z drugą sondą lambda. Błąd usunięto bo sonda działa poprawnie. Zalecenia serwisu i tu warto to zapamiętać: proszę wiecej jeździć na silniku spalinowym, bo wie Pan jak silnik nie pracuje to niestety bardziej jest narażony na tego typu usterki. To ja sie pytam: Nie po to wydałem 20tys więcej od wersji benzynowej żeby teraz jeździć na silniku. Na to pracownik serwisu odpowiedział: Niech się Pan cieszy że ma Pan silnik który nie ma filtra cząstek stałych. Bo hybrydy Kia z filtrem są u nas nagminie już po kilku miesiącach z uwagi na to że filtr się zapycha. A przeczyszczenie filtra nie podlega gwarancji. Jeśli ktoś jeździł kiedyś hybryda to wie że te układy hybrydpwe szczególnie w mieście nie potrafią się nagrzać z uwagi na częste wylaczanie się i korzystanie z napędu elektrycznego. Takze o wypaleniu filtra nie ma mowy. Więc dzisiejsze normy jakie spelnia samochod na papierze wyglądaja super a w praktyce, to masz użytkowniku kłopot.
- hybryda zimą. Pomijam zasieg elektryczny z 50 km w lato robi się tylko 40km zimą. Ale to nie jest najwiekszy problem. Dojeżdżam do pracy 10km w jedną stronę i w lato robię to w całości na prądzie a zimą mam spalanie ok 4l/100km. Skąd te spalanie? No właśnie, żeby mieć ciepło w samochodzie należy włączyć ogrzewanie a ciepło pochodzi tylko z silnika. Więc jadąc 10km do pracy, wiem ze jadę na prądzie ale samochód uruchamia silnik, który robi tylko za ogrzewanie samochodu. Z tego co wiem to z hybryd tylko toyota prius phev posiada pompę ciepla.
Tyle moich przemyślen. To nie jest tak że narzekam. Bede sobie dalej jedzidzc swoim Ceedem bo mi on pasuje. Chcę sie tylko podzielić swoimi spostrzeżeniami. A wcześniej jedzilem legendarną Toyota Prius.
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Napisałeś że jeździłeś wcześniej Priusem. Jak wedlug ciebie wychodzi porownanie? Skrzynia, działanie całego systemu. Ja mam ceeda 1.4 turbo, nigdy nie miałem hybrydy. Temat mnie ciekawi, ale tylko miałem okazke troche pojeździć Toyotą RAV4 2.5 hybryd, nie mam porównania do niczego innego.
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Jeśli tylko jesteś w stanie zaakceptować działanie skrzyni bezstopniowej, czyli brak przełożeń i momentami słyszalny dzwiek wysokich obrotów to jeśli chodzi o hybrydy HEV to pierwsza jest Toyota a później dlugo nic i cala reszta świata. Ich skrzynie są nieśmiertelne, zresztą cały świat Taxi nie może się mylić. A dopiero obecne modele Toyoty dogoniły wyposażeniem i multimediami Europe. Mój Prius zrobił 280 tys i jedyna awaria jego były żarówki. Życzyłbym dobie żeby Ceed był tak bezawaryjny.
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Fajny temat. Na ile starczała bateria w Priusie (to phev?)? Co Ci się dotąd zepsuło w ceed phev? Ile dotąd przejechałeś?
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Troszkę pojeździłem ta RAVką, i moje odczucia są raczej pozytywne. W mieście jazda tym samochodem to jest bajka, predkosci sa małe, skrzynia nie wyje, napedy przełączają sie nie zauważalnie, w kazdej chwili masz dostępną pełną moc, brak zmian biegów, po prostu super. Na drogach krajowych poza miastem, jeżeli sie jedzie w miarę przepisowo jest ok, przy wyprzedzaniu silnik troche zawyje, ale ogólne ok. Na autostradzie jest gorzej, a przy szybszej jeździe to już jest słabo. Przy przyspieszaniu silnik często wyje.rkon1 pisze: ↑25 sty 2024, 19:46 Jeśli tylko jesteś w stanie zaakceptować działanie skrzyni bezstopniowej, czyli brak przełożeń i momentami słyszalny dzwiek wysokich obrotów to jeśli chodzi o hybrydy HEV to pierwsza jest Toyota a później dlugo nic i cala reszta świata. Ich skrzynie są nieśmiertelne, zresztą cały świat Taxi nie może się mylić. A dopiero obecne modele Toyoty dogoniły wyposażeniem i multimediami Europe. Mój Prius zrobił 280 tys i jedyna awaria jego były żarówki. Życzyłbym dobie żeby Ceed był tak bezawaryjny.
Samochód ten jest mojego teścia, on jeździ spokojnie raczej przepisowo, i spalanie jakie mu wychodzi to 5.5- 6l uważam że jak na tak sporego suva z silnikiem 2.5l o mocy ponad 200km to jest super!
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Moj prius był zwykłym HEV wiec ie ma tu mowy wogole o jakimś kontroliwanym jeżdżeniu na baterii. System sam reguluje kiedy ma ciągnąć z silnika a kiedy z baterii. Ale mimo że na baterii dało się ujechac kilkaset metrów to globalnie po mieście 60% jazdy bylo na baterii. Więc japońce są dobrzy w tej hybrydyzacji. Ja miałem hybrydę 3 gen a obecnie jest 5.
Co do mojego Ceeda to przebieg pow 30tys i zaliczylem 2 razy serwis. Z tym że auto nigdy nie było unieruchomione. Pierwszy serwis to problemy z ladowaniem z wtyczki. Przeczyścili gniazdo i po problemie a drugi wspomniana sonda lambda.
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Faktycznie, pamiętam problem z wtyczką. Czyli 2 sytuacje podnoszące ciśnienie + wizyty w serwisie które również podnoszą ciśnienie. Jak by na to nie patrzył to matematycznie rzecz biorąc prius z liczbą usterek równą 0, był nieskończenie bardziej niezawodny
To co mówił serice desk w ASO o GPF to nie prawda. NIe ma problemów z hybrydami i phevami. Chciał zmniejszyć problem sondy na który nie mógł nic poradzić zastępując go wizją tragedii z filtrem PM. Trafił Ci się kiciarz
Natchnięty Twoim wątkiem podłączyłem skaner, gdzie podglądałem zużycie paliwa na podgrzanie budy. Wychodzi na to, że (zimny silnik) od 6 do 17 stopni w kabinie zjada 0.17L paliwa . Ponad to przez te parę minut HSG generuje jeszcze między 1.1-1.5 kw energii elektrycznej którą ładuje baterię lub zużywa na jazdę. Ekwilibrium mamy między 30 a 40 km/h jadąc po płaskim. Wtedy Nie dość że ICE(silnik spalinowy) podgrzewa wnętrze to to HSG produkuje prądu na tyle dużo aby nie drenować baterii. W trybie gdzie ICE jest odsprzęglony od napędu zjada ~1.7 l/h.
Trzeba by to dobrze sobie policzyć bo z ekościemy może się zrobić najsensownieszy pomysł ze wszyskich jakie funkcjonują na rynku.
Piszę o sensie wielowymiarowym ale wiadomo że co człowiek to największy sens ma co innego (ekonomia, cisza, "mądrość konstrukcyjna", wpływ środowiskowy).
O zakupie pheva zacząłem myśleć po rozmowie z qmplem który miał outlandera. Myślę że nie przesadzę mówiąc że to phev referencyjny. i tu ciekawostka, jak się uczciwie ładowało prund, to pojazd po jakimś czasie uznawał że paliwo się przeterminuje w konsekwencji czego i tak włączał ICE.
To co mówił serice desk w ASO o GPF to nie prawda. NIe ma problemów z hybrydami i phevami. Chciał zmniejszyć problem sondy na który nie mógł nic poradzić zastępując go wizją tragedii z filtrem PM. Trafił Ci się kiciarz
Natchnięty Twoim wątkiem podłączyłem skaner, gdzie podglądałem zużycie paliwa na podgrzanie budy. Wychodzi na to, że (zimny silnik) od 6 do 17 stopni w kabinie zjada 0.17L paliwa . Ponad to przez te parę minut HSG generuje jeszcze między 1.1-1.5 kw energii elektrycznej którą ładuje baterię lub zużywa na jazdę. Ekwilibrium mamy między 30 a 40 km/h jadąc po płaskim. Wtedy Nie dość że ICE(silnik spalinowy) podgrzewa wnętrze to to HSG produkuje prądu na tyle dużo aby nie drenować baterii. W trybie gdzie ICE jest odsprzęglony od napędu zjada ~1.7 l/h.
Trzeba by to dobrze sobie policzyć bo z ekościemy może się zrobić najsensownieszy pomysł ze wszyskich jakie funkcjonują na rynku.
Piszę o sensie wielowymiarowym ale wiadomo że co człowiek to największy sens ma co innego (ekonomia, cisza, "mądrość konstrukcyjna", wpływ środowiskowy).
O zakupie pheva zacząłem myśleć po rozmowie z qmplem który miał outlandera. Myślę że nie przesadzę mówiąc że to phev referencyjny. i tu ciekawostka, jak się uczciwie ładowało prund, to pojazd po jakimś czasie uznawał że paliwo się przeterminuje w konsekwencji czego i tak włączał ICE.
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Z jakiego korzystasz softu żeby zczytac te dane ?
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Powyższe to CarScanner.
Można też dodać wtyczkę do Torque pro dostępną na tym repozytorium:
https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs
Można też dodać wtyczkę do Torque pro dostępną na tym repozytorium:
https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs
Re: Hybryda phev czy to nie ekosciema
Piszesz ze w Twoich pomiarów zuzycie w trybie grzania jest na poziomie 1.7l/h. Ale każdy z nas się posługuje l/100km. Więc dziś zrobiłem trase 9km do pracy przy tem -1C. I wyniki przedstawiam w załącznikach. Jak widać auto spaliło 4.8l/100km
Jak widać cały czas pracuje silnik elektryczny i spalinowy. Na początku silnik na ssaniu bierze swoje żeby na końcu trasy się calkowicie wyłączyć.
Producent pisze ze spalanie kia ceed phev to 1.7l/100km i jak napisalem u mnie po 30 tys nam wynik ok 2l. Więc za dużo się nie pomylili.
Ale uczciwie licząc na każde przejechane 100 km auto zużywa 1.7l ale do tego w optymalnych warunkach 50km robimy na prądzie. Aku w Ceedie ma pojemność 8.9kWh. Więc żeby załadować Aku musimy mu doładować 8kWh (0.9 zostawiam bo nigdy się aku nie rozładowuje do konca). Bardzo ogólnie licząc to 8kWh kosztuje nas 8zl czyli jest to cena 1.3l.
Sumując to Ceed Phev ma spalanie min 1.7+1.3= 3l/100km
Jak widać cały czas pracuje silnik elektryczny i spalinowy. Na początku silnik na ssaniu bierze swoje żeby na końcu trasy się calkowicie wyłączyć.
Producent pisze ze spalanie kia ceed phev to 1.7l/100km i jak napisalem u mnie po 30 tys nam wynik ok 2l. Więc za dużo się nie pomylili.
Ale uczciwie licząc na każde przejechane 100 km auto zużywa 1.7l ale do tego w optymalnych warunkach 50km robimy na prądzie. Aku w Ceedie ma pojemność 8.9kWh. Więc żeby załadować Aku musimy mu doładować 8kWh (0.9 zostawiam bo nigdy się aku nie rozładowuje do konca). Bardzo ogólnie licząc to 8kWh kosztuje nas 8zl czyli jest to cena 1.3l.
Sumując to Ceed Phev ma spalanie min 1.7+1.3= 3l/100km