Strona 1 z 2

Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 13:48
autor: perlak88
Witam

na jakiej zasadzie w optimie działa system monitorowania zmęczenia kierowcy? Czy w razie sytuacji awaryjnej jest w stanie utrzymać auto na torze jazdy albo zahamować i zatrzymać się?

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 14:33
autor: Rob74
Nie zatrzyma pojazdu. System mierzy czas od ruszenia do zatrzymania pojazdu i jak dobrze pamiętam, wyłączenia zapłonu. Jeżeli długo prowadzisz samochód to po pewnym czasie komputer wyświetli ci komunikat, że powinieneś zrobić sobie przerwę. Możesz ustawić poziom wrażliwości systemu z kierownicy. podejrzewam, że po prostu większa wrażliwość to krótszy czas za kierownicą i wcześniejsze wyświetlenie komunikatu. Nie testowałem tego organoleptycznie, bo nie prowadziłem dłużej niż 2 - 2,5 godz. bez przerwy. Tyle pamiętam z instrukcji...

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 14:40
autor: kon
O ile mi wiadomo, to system przy pomocy kamery kontroluje czy przy dłuższej jeździe nie zaczynasz "tropić węża" (czy nie za często najezdzasz na linie).
Jesli uzna, że jest tego za dużo to zaproponuje ci kawę.

Nie zauważyłem, żeby sam czas podróży był podstawą do wygenerowania alertu.

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 15:03
autor: Rob74
Za "tropienie węża" odpowiada LKA. To on uruchamia ostrzeżenie dźwiękowe i w zależności od ustawienia w komputerze, stawia opór kierownicy lub tylko brzęczy... Dane zbiera faktycznie z kamery. Podejrzewam, że DAW analizuje wiele czynników, nie tylko czas (czas zapamiętałem z instrukcji). Być może ruchy kierownicy, dodawanie gazu itp. Z ciekawości rzucę okiem do "cegły" i przeczytam, co producent napisał w tej kwestii.

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 16:05
autor: perlak88
A jest gdzieś dostępna instrukcja online? Bo czekam. Dopiero na auto i mi się pytania w głowie rodzą. :)

Często wracam do domu ze zleceń w nocy 2, 3 nad ranem
Czasami sam stwierdzam że po całym dniu pracy i powrocie nad ranem muszę się zatrzymać i przespać że 2 godziny
Parę razy oko poleciało również na parę sekund. Mam nadzieję że faktycznie ten system Chociaż trochę ocuci myślenie...

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 16:42
autor: Rob74
DAW, zgodnie z instrukcją, tylko wyświetli komunikat o zmęczeniu kierowcy oraz wygeneruje sygnał dźwiękowy. Monitoruje czas spędzony za kierownicą i "mieszczenie się pomiędzy pasami" (kon - miałeś rację z tym wężem :) ) Mierzy czas i poziom uwagi kierowcy (korzysta min. z LKA) od ostatniej przerwy. Maksymalny poziom uwagi kierowcy to 5 i stopniowo po pewnym czasie spada. Poniżej poziomu 1, samochód generuje ostrzeżenie. Jedno jest pewne - sam samochód się nie zatrzyma. Niestety do tego niezbędny jest kierowca :( .
Co do instrukcji online, znalazłem tylko do wersji przed liftem. Z wersją po lifcie się "rozjeżdża" w paru kwestiach.

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 17:24
autor: FISH
Zgadza się. System ten nie ma nic wspólnego z czasem prowadzenia samochodu. Mam to w nowym Sportage. Główny czynnik to linie, a raczej ich "cięcie". Na zwykłej wąskiej drodze potrafi sugerować kawę po 15 minutach jazdy, natomiast na autostradzie można "klepnąć" 450 km non stop i kawy nie sugeruje. :mrgreen:
I na pewno sam samochodu nie zatrzyma.

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 19:31
autor: Marabut
To by były jaja jakby sam zatrzymywał samochód... np. na środku autostrady. Nie mylmy pojazdów autonomicznych z tymi co mają tylko lekkie wspomagacze :) Nie wiem nawet czy tesla by sobie poradziła z poprawnym samozatrzymaniem... ewentualnie optimka cie zatrzyma jeśli masz pakiet technologiczny i będziesz walił w "ścianę" to wtedy powinna wyhamować :)))

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 20:05
autor: Wolan86
Passat gdy wykryje brak reakcji kierowcy zatrzymują samochód sam i wzywa pogotowie :)

Re: Monitorowanie zmęczenia kierowcy

: 11 lut 2019, 20:06
autor: perlak88
Bardziej chodziło o taką sytuację że jesteś śpiący za kółkiem. Zaczyna system dawać znaki najpierw na desce że wykrył zmęczenie. Zaczynasz jeździć coraz bardziej od brzegu do brzegu. Zaczyna wtedy dawać np. Sygnały dźwiękowe. Zaczynasz przekraczać jezdnię na maksa, a jak sytuacja jest tragiczna że np. Jedziesz środkiem drogi albo po pasie z przeciwnej strony to dohamuje żebyś nie wyleciał z drogi albo włący dodatkowo awaryjne jak cię wyhamuje do zera po przeciwnym pasie żeby ostrzec innych. Tak bym sobie wyobrażał idealne działanie takiego systemu wykrywania zmęczenia i to warte byłoby każdej dopłaty. :)