Strona 3 z 4

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 03 wrz 2018, 08:13
autor: camelleon
Piter1993 pisze:
ominalem przeszkodę
Co to za przeszkoda? Po marce KIa spodziewałbym się klasyfikacji aut, rowerzystów i pieszych - to potrzeba żeby zdać testy NCAP. Nie liczyłbym na hamowanie przed głazem ;)
10m przed 5m?
To pytanie do developerów, nikt Ci nie udzieli takiej informacji. Samochody zaczynają hamować w ostatnim momencie lub zwalniają na tyle, że kolizja jest bezpieczna dla pasażerów.

po wielu próbach:

Samochód zaparkowany przy drodze - jadac z górki wprost na zaparkowane auto z zamiarem ominięcia go bez hamowania Stonic kilkanascie metrów przed zaczął brzeczeć i cos tam wyswietlił o przeszkodzie - odbiłem kierownicą i dobrze. Ta sama sytuacja powtórzona kilkukrotnie - system nie reaguje jesli jadąc hamujemy, jesli wlaczymy kierunkowskaz, jesli wczesniej odrobine już odbijemy by ominac przeszkodę - czyli reakcja jest wtedy kiedy kierowca nie zrobi zupełnie nic, mało inwazyjne.

Sytuacja z dziś - podobna tym razem na drodze i w ruchu oba pojazdy - leciałem jakies 60 za samochodem dosyc daleko - mial kierunkowskaz że będzie skręcał w prawo - nie zwolniłem odleglosc wydawala sie bezpieczna, samochód jechał dynamicznie (zakladalem ze skreci w prawo równie dynamicznie), ja mialem czas by zahamować lub mogłem go ominąć leweym pasem - teoretycznie zero zagrożenia.
Samochód przy skręcie przychamował dosyc mocno, ja byłem sadze dosyć daleko - ale Stonik (zakladajac ze kamera wykrywa pojazdy, plus radar) zabrzeczał i dał po hamulcach dosyć znacząco tracac predkosc z 60 do 20.. i zaraz puscił bo auto skręciło. Opcja FCW ustawiona na wykrywanie wcześniej - moze dlatego reakcja była szybko.

Generalnie systemy działają, Ale nie polecam sprawdzac :)

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 03 paź 2018, 14:34
autor: pafko
Asystent hamowania działa ale w ostateczności ( na szczęście, bo bym go wyrzucił ) , w przeciwnym wypadku było by to bardzo niebezpieczne dla innych uczestników ruchu.
Mi zadziałał tylko raz i miałem szczęcie że nikt za mną nie jechał bo na pewno by mi się w dupę wpakował. :?
Sytuacja jakich wiele na drogach:
Jade zwykła drogą ( mam włączone wszystkie systemy ) po prawej jedzie rowerzysta, a z przeciwka jedzie samochód. Widzę że bez problemu mogę zjechać trochę na lewy i bez problemu ominę rowerzystę z bezpiecznej odległości i zmieszczę się bez stresu z samochodem jadącym z przeciwka.
Daję lewy kierunek i przekraczam oś jezdni, po czym głośne pikanie i pełne hamowanie z ABSem na suchym asfalcie, momentalnie wracam na swój pas i wszystko wraca do normy... Stonic myślał że idę na czołówkę :mrgreen: :mrgreen:

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 03 paź 2018, 14:37
autor: Piter1993
Stonic myślał że uderzysz w rowerzystę, hamowanie awaryjne nie działa na obiekty poruszające się w Twoją stronę (nadjeżdżające).

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 03 paź 2018, 15:11
autor: pafko
Piter1993 pisze:Stonic myślał że uderzysz w rowerzystę, hamowanie awaryjne nie działa na obiekty poruszające się w Twoją stronę (nadjeżdżające).
Mało prawdopodobne bo miałem dużo miejsca do rowerzysty i zareagował dopiero w momencie kiedy przekroczyłem oś jezdni i wyjechałem na przeciwległy pas na którym z przeciwka w niewielkiej odległości jechał samochód .
PS po co mu radar jeśli nie do tego ?

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 03 paź 2018, 15:52
autor: Piter1993
Mało prawdopodobne
Mogę Cię zapewnić, że tak jest :)
PS po co mu radar jeśli nie do tego ?
Nie rozumiem tego pytania. Masz radar i masz kamerę. Oba sensory wykrywają obiekty na drodze. Jakbyś nie miał radaru nigdy byś nie zahamował. Jakbyś nie miał kamery to samo. Rozwiń do czego zmierzasz? Zahamowałeś, a ja jedynie mówię Ci przed czym.

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 03 paź 2018, 17:33
autor: pafko
Piter1993 pisze:
Mało prawdopodobne
Mogę Cię zapewnić, że tak jest :)
PS po co mu radar jeśli nie do tego ?
Nie rozumiem tego pytania. Masz radar i masz kamerę. Oba sensory wykrywają obiekty na drodze. Jakbyś nie miał radaru nigdy byś nie zahamował. Jakbyś nie miał kamery to samo. Rozwiń do czego zmierzasz? Zahamowałeś, a ja jedynie mówię Ci przed czym.

Nie mówię ze nie masz racji bo nie jestem tu ekspertem ale w takim razie dziwnie się samochód zachował skoro zaczął awaryjne hamowanie w momencie kiedy zjechalamen na przeciwległy pas w 60% i rowerzysty już nawet mógł nie mieć w zasięgu kamery natomiast dla „glupiej maszyny” mogło to wyglądać jak próba samobójcza :mrgreen: objechałem na czołówkę i momentalnie w tedy zareagował. I to był jedyny raz. Rowerzystów mijałem wielokrotnie i nigdy nic się nie działo, a wtedy szedłem prawie „na styk” z samochodem z przeciwka. Było by to dziwne gdyby samochód reagował wyłącznie pa pieszych czy rowerzystów. Bardzo ważne jest tez to do zaczął awaryjnie hamować po włączęniu kierunkowskazu i przejechaniu osi jezdni - to była ewidentna próba ratowania przed czołówka- zapytam w serwisie bo będę we wtorek na serwisie

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 04 paź 2018, 16:14
autor: Piter1993
Ogólnie trzeba się zastanowić, czy hamowanie w przypadku jechania z kimś na czołówkę naprawdę Ci w czymś pomoże? Według mnie zabiera Ci jedyny możliwy sposób ucieczki :)

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 05 paź 2018, 13:12
autor: pafko
Sprawdziłem w samochodzie w kompie
FCA „ asystent zapobiegania kolizji czołowej „
FCW „ostrzeżenie przed kolizja czołowa”
Takie info mam na desce
Zgadzam się z Tobą ze może to przeszkadzać ale jeśli np
Zaśniesz za kiera
Zasłabniesz
To fajnie ze samochód zrobi co się da żeby skutki i obrażenia byly Mniejsze
Daje to ciut większe szanse ze nie zginiesz i/lub nie zabijesz

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 05 paź 2018, 16:12
autor: Piter1993
FCA - forward collision assist - sam hamuje
FCW - forward collision warning - pika i ostrzega ale nie hamuje

Czołowy mówi tu o tym, że działa z przodu auta, na podstawie przedniej kamery i radaru.
Pracuje przy tych z systemach, stąd jestem więcej niż pewien, że nie hamuje przy czołówce :)

Re: Systemy FCA, FCW, DAW i itp

: 08 paź 2018, 09:19
autor: camelleon
pafko pisze:
Nie mówię ze nie masz racji bo nie jestem tu ekspertem ale w takim razie dziwnie się samochód zachował skoro zaczął awaryjne hamowanie w momencie kiedy zjechalamen na przeciwległy pas w 60% i rowerzysty już nawet mógł nie mieć w zasięgu kamery
czesc, wczoraj mialem dokladnie to samo... rowerzysta na poboczu, wykrycie.. bez hamowania.. bo z 2 strony nic nie jechalo.. i mimo iz szeroko go objechalem mialem komunikat..
u ciebie hamowanie wystapiło bo wykryl przeszkode z naprzeciwka i rower w boku.. dwa w jednym.

i tak wykrywa duze stojace obiekty i jadace na nas..
i tak priorytet ma pieszy czy rowerzysta..

i kurcze w nocy jak mi dzieciaki wjechaly na rowerach przed maskę to nieststy nie zareagowal. w sumie sam ich ledwo zobaczylem, zadnych swiatel ani chyba nawret odblasków..

ale wracajac.. do samochamowania. jest dziala nie jest bardzo nachalne, ostrzezenia czesto sie pojawiają (zwlaszcza jesli zblizajac sie do czegos nie reagujesz - nie dasz hamulca nie dasz kierunkowskazu itd)
to o czym mowisz.. myslisz ze bezpiecznei ominiesz sobie lewo prawo juz szybki manewr. ale auto traktuje twoją reakcję na oststni (bezpieczny jeszcze) moment jako brak reakcji. wystarcyzloby lekko zwolnic przed manewrem i juz by nie zareagowal.